کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طلا و ارز امروز سقوط میکنند؟


کد خبر : ۲۰۷۵یکشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸:۱۰۸۲۵۳ بازدید

با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و ورود آن به کانال زیر 1250 دلار، قیمت سکه نیز در بازار داخلی به سطوح کم‌سابقه‌ای رسید.

 روز گذشته، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار تهران وارد محدوده 890 هزار تومان شد و کمترین قیمت خود را در 15 ماه اخیر ثبت کرد، قیمتی که از شهریور 1391 به بعد بی‌سابقه بوده است. در روزهای گذشته و با تشدید روند کاهشی طلای جهانی، انتظار می‌رفت که سکه و طلا نیز در بازار داخلی به تبعیت از اونس طلا، وارد مسیر نزولی شود. انتظاری که نرخ‌های جدید روی تابلوی طلافروشی‌ها و صرافی‌ها، آن را تایید کرده است. این روزها با ثبات نرخ ارز، طلای جهانی وارد مسیری نوسانی و نزولی شده و برخلاف آرامش‌ اخیر بازار دلار، بازار سکه را وارد تب و تاب کرده است. این در حالی است که اغلب پیش‌بینی‌های انجام‌شده، حاکی از تداوم مسیر نزولی اونس طلا در روزهای پیش رو است. هر چند برخی از کارشناسان، با توجه به احتمال ورود مجدد تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار طلا با رسیدن به سطوح نزدیک به «کف قیمت»، افزایش تقاضای طلا به دلیل خریدهای پایان سال و همچنین چشم‌انداز تداوم محرک‌های پولی در ایالات متحده، پیش‌بینی‌های متفاوتی از آینده طلا ارائه می‌دهند.

کانال قیمتی سکه شکست

گروه بازار پول-یک روز پس از ثبت رکورد نزولی طلا، کانال قیمتی سکه نیز در بازار تهران شکسته شد. ارزش هر قطعه سکه بهار آزادی به زیر 900 هزار تومان رسید تا در کمتر از سه ماه 600 هزار تومان از ارزش آن کاسته شود. دیروز نرخ میانگین تابلوهای بازار داخلی به 885 هزار تومان رسید، گرچه در ادامه تا سطح 890 هزار تومان تعدیل شد. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با شروع هفته، افت قیمت سکه در واکنش به روند طلای جهانی رخ خواهد داد، تا اینکه دیروز سکه طرح جدید افتی بیش از حد انتظار را متحمل شد. صرافان بازار تهران علت عمده افت قیمتی سکه را تحولات اخیر طلای جهانی عنوان کرده‌اند. آنها موضوعیتی برای کاهش قیمت سکه به دلیل دخالت سفته‌بازان قائل نبوده و این دخالت‌ها را کوچک‌تر از آن می‌دانستند که تغییراتی تا این حد وسیع را موجب شوند. کاهش قیمت سکه به این مرز در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، عمده فعالان بازار نیز بازگشت سکه و جبران کاهش قیمت مزبور را در روزهای پیش رو بعید می‌دانند. عمده دلیل کاهش قیمت، افت بهای طلا عنوان می‌شود. 

بازاری که گرمی ندارد

طلای جهانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. رونق، تا حد زیادی از بازار طلا رفته است و سرمایه‌گذاران بازار طلا در فکر خارج کردن سرمایه‌هایشان از بازاری هستند که در این روزها بسیار نامطمئن ظاهر شده است. در شرایط کنونی، کارشناسان یکی از شواهدی را که از اوضاع نامساعد بازار طلای جهانی حکایت دارد، نوسانات شدید و ناگهانی نرخ این فلز گرانبها عنوان کرده‌اند. دیروز بعد از افت بی‌سابقه قیمت طلا در ماه‌های اخیر، آخرین ساعت کاری بازار جهانی با تثبیت قیمت گذشت. در آخرین ساعات روز، جمعه قیمت طلا تغییر چندانی نداشته است. این بار حتی مانند دفعات قبل، بازگشت قابل‌توجهی را در نرخ طلا شاهد نبودیم. قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز در مرز 1244 دلار تا حدی تثبیت شد. 

طلا روند نزولی را می‌پیماید و برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت این فلز گرانبها به زودی به مرز 1000 دلار خواهد رسید. علت اصلی کاهش قیمت جهانی طلا نگرانی از متوقف شدن سیاست‌های محرک پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا است، البته کارشناسان معتقدند عملکرد مثبت بازارهای بین‌المللی سهام نیز تاثیر زیادی بر کاهش سرمایه‌گذاری در بازار طلا داشته است. شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تقاضای طلا در سه ماه سوم امسال بیش از 21 درصد کاهش داشته است. قیمت طلا از تابستان 2011 میلادی تاکنون بیش از 33 درصد کاهش داشته و قیمت نقره نیز در این مدت بیش از 54 درصد کاهش یافته است. برخی تحلیلگران بازار طلا معتقدند با ادامه روند موجود قیمت جهانی طلا به زودی کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد و باید منتظر ثبت قیمت 1000 دلاری برای هر اونس طلا باشیم. البته امیدها نسبت به آینده طلا کاملا هم از بین نرفته و پیش‌بینی‌های مثبت از آینده این فلز زرد رنگ، نه به قوت قبل، اما هنوز ادامه دارد. به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت طلا اکنون با کمترین حد خود در بازارهای جهانی روبه‌رو شده و الان بهترین فرصت برای خرید طلا به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که با بازگشت مجدد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار طلا قیمت این فلز گرانبها بار دیگر با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضا برای شمش طلا، سکه و جواهرات در سه ماه سوم امسال رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است. تقاضای چین و هند در این مدت بیش از 60 درصد کل تقاضای جهانی طلا را شامل شده است. علاوه بر این، بانک‌های مرکزی جهان نیز همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند. با آغاز تعطیلات کریسمس در آمریکا و سایر کشورهای غربی به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید، بار دیگر با رشد و رونق نسبی روبه‌رو خواهد شد. اظهارات «جانت یلن» رییس احتمالی فدرال رزرو آمریکا در خصوص لزوم اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری در ماه‌های آینده نیز عامل مهم دیگری در افزایش احتمالی قیمت طلا به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد قیمت طلا تا اوایل سال 2014 میلادی بین 1200 تا 1400 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به هر حال آمار منتشرشده در ماه میلادی پیش رو در روشن شدن آینده بازار طلا تاثیر زیادی خواهد داشت. آماری از بازار کار آمریکا در ماه دسامبر منتشرخواهد شد که وضعیت بازار کار آمریکا را تا حدی روشن خواهد کرد؛ اما در هفته جاری داده‌های اقتصادی چندان مهمی را پیش رو نداریم. این در شرایطی است که با نزدیک‌تر شدن نشست ماه دسامبر فدرال رزرو بازارهای مالی و به‌خصوص بازارهای طلا حساسیت بیشتری نسبت به داده‌های اقتصادی آمریکا نشان خواهند داد. 

دلار و 5+1

به‌رغم اینکه نوسانات شدید طلا دراین روزها عمده توجه بازار را به خود جلب کرده، اظهارنظرها راجع به دلار همچنان ادامه دارد. دلار آمریکا در بازار داخلی دیروز 5 تومان افت ثبت کرد و به 3 هزار تومان نزدیک‌تر شد. مصادف شدن کاهش قیمت دلار با حاکمیت فضای مثبت بر مذاکرات 1+5 گمانه‌زنی‌ها درخصوص کاهش نرخ دلار را دوباره موضوعیت بخشید. قیمت دلار در بازار داخلی از رویدادهای مهم اقتصاد جهانی و حتی نوسانات شدید طلا تاثیر مستقیم نمی‌پذیرد؛ اما مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 هر بار تصویر پیش روی بازار را ترسیم می‌کند. پیرو انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات و سفر وزرای امور خارجه کشورها به ژنو، برخی از صرافان بازار داخلی نظر خود راجع به نرخ تعادلی و مناسب دلار را تغییر دادند. آنها عنوان کردند که در حال حاضر اقتصاد ایران برای کاهش قیمت دلار به 2 هزار و 800 تومان مساعد است و این امر باید در میان مدت و به‌گونه‌ای یکنواخت صورت پذیرد تا سوء‌استفاده سفته‌بازان را موجب نشود. به‌علاوه همسویی تغییرات نرخ دلار بانک مرکزی با نرخ دلار در بازار آزاد نیز از سوی برخی کارشناسان به نشانه‌ای مثبت تعبیر شد. کارشناسان مزبور معتقدند که تغییرات کم و کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و همراهی بانک مرکزی بااین روند، نشان از تحت کنترل و مساعد بودن بازار این ارز پراهمیت دارد. بانک مرکزی در مقابل کاهش ناچیز نرخ دلار خود، قیمت عمده ارزهای اروپایی خود را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد، به طوری که افزایش ذکرشده از افزایش این ارزها در بازار آزاد نیز بیشتر بوده است. به‌طور کلی بازار ارز داخلی به‌رغم بازار سکه در شرایطی آرام به سر می‌برد و این امر از سوی کارشناسان برای اقتصاد ایران مثبت تلقی می‌شود. 

باید نشست و دید قیمت سکه ارز در بازار ایران چقدر سقوط خواهد کرد ؟

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها