کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیاتی از متن توافق ایران و 1 + 5 از قول یک منبع غربی


کد خبر : ۲۰۶۵شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵:۵۳۱۵۱۰۱ بازدید

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1 + 5 در ژنو، در حالی وارد چهارمین روز خود شده که چشم‌انداز رسیدن طرفین به توافق بیش از هر زمان دیگری روشن به نظر می‌رسد.
جزئیاتی از متن توافق ایران و 1 + 5 از قول یک منبع غربیجزئیاتی از متن توافق ایران و 1 + 5 از قول یک منبع غربی

 یک منبع غربی ادعا کرده، ‌بر پایه متن توافقی که قرار است به امضای طرفین مذاکره در ژنو برسد، ایران ذخیره موجود اورانیوم ۲۰ درصدی خود را از میان خواهد برد که این اقدام می‌تواند به شکل رقیق کردن یا تبدیل آن به چرخه‌های سوخت و یا پودر اکسید صورت ‌‌‌گیرد. 

این منبع غربی همچنین می‌گوید: بر پایه این توافق، ایران اجازه خواهد یافت به غنی سازی خود در سطوح پایین‌تر، یعنی ۳.‌۵ درصد ادامه دهد؛ اما در این زمینه نیز ایران موافقت خواهد کرد اورانیومی را که ظرف شش ماه آینده تولید می‌کند، رقیق کرده و یا به چرخه سوخت تبدیل کند و به این ترتیب، ذخیره این نوع از اورانیوم خود را نیز افزایش ندهد. 

این دیپلمات غربی گفته، منطق چنین توافقی آن است که ایران حاضر نیست حتی برای یک دوره شش ماهه غنی سازی اورانیوم خود را تعلیق کند. اما در عین حال، ایران حاضر است «ذخیره» اورانیوم سطح پایین خود را در این دوره ثابت نگه داشته و ذخیره اورانیوم سطح بالای خود را نیز به اشکال دیگر تبدیل کند. 

از سوی دیگر، ایران به هیچ وجه حاضر نشده ذخایر اورانیوم خود را برای تبدیل به سوخت به خارج از کشور انتقال دهد؛ افزون بر این، برخی دیگر از مقامات غربی می‌گویند که از ایران خواسته شده برای ‌شش ماه، کار ساخت رآکتور آب سنگین اراک را متوقف کند. 

از جمله دیگر مواردی که از ایران خواسته شده، این است که ایران از نصب بیشتر سانتریفیوژهای جدید نسل IR-۲ خودداری کرده و ‌۱۰۰۰ عدد از این سانتریفیوژ‌ها را نیز که هم اکنون نصب شده اما هنوز به کار نیفتاده‌اند، راه اندازی نکند. افزایش بازرسی‌ها برای اطمینان یافتن از تعهد ایران به توافق، از جمله دیگر موارد اشاره شده در این توافق است. 
در صورتی که ایران با این موارد موافقت کند، از نظر غربی‌ها فضای لازم فراهم خواهد شد تا مذاکرات برای دستیابی به یک توافق دائمی ادامه پیدا کند. 

در مقابل، ایران طی دوره شش ماهه آینده، به ۳.‌۶ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود که در خارج از کشور بلوکه شده دسترسی ‌و افزون بر این، تحریم‌های مربوط به قطعات خودرو و مونتاژ خودرو، طلا و فلزات گرانبها، قطعات هواپیما و پتروشیمی نیز تخفیف خواهد یافت. 

با این حال، تحریم فروش نفت و تبادلات مالی فعلاً به قوت خود باقی خواهد بود. مقامات غربی بر این باورند، تحریم‌هایی که قرار است در این دوره شش ماهه برداشته شود، نزدیک یک پنج یا یک ششم مجموع آن چیزی را در بر می‌گیرد که ایران هم اکنون به واسطه تحریم‌ها از دست می‌دهد. 

علاوه بر این، راه‌ ارتباطی ‌به نام «کانال سبز» نیز راه اندازی خواهد شد که بر اساس آن، ایران بتواند کالاهای دارای استفاده بشر‌دوستانه و همچنین داروهای مورد نیاز را از طریق برخی بانک‌های مشخص خریداری کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها