کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

لحظه به لحظه با سومین روز مذاکرات


کد خبر : ۲۰۴۳شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵:۵۴۷۵۱۲ بازدید

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد سومین روز خود شده که به نظر می رسد بر خلاف دوره های پیشین، این دوره از گفت و گوها با حواشی کمتر و احتمالاً با تمرکز بیشتر بر موضوع اصلی ...
لحظه به لحظه با سومین روز مذاکرات لحظه به لحظه با سومین روز مذاکرات

تابناک : مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد سومین روز خود شده که به نظر می رسد بر خلاف دوره های پیشین، این دوره از گفت و گوها با حواشی کمتر و احتمالاً با تمرکز بیشتر بر موضوع اصلی مورد نظر، یعنی رسیدن به یک متن مورد توافق پیش می رود. انتظار می رود کار ورود به جزئیات این توافقنامه امروز به طور جدی آغاز شود. در شرایطی که نخستین روز مذاکرات هسته ای ژنو (روز سه چهارشنبه) بیشتر بر تعیین دستور کار مذاکرات در روزهای بعدی استوار بود و به جز تعدادی جلسه دوجانبه با هر یک از کشورها، تحول خاصی در آن رخ نداد، اما روز دوم شاهد بحث های جدی تری بود و بر اساس برخی گزارش ها، بحث درباره جزئیات توافقنامه هسته ای ایران عملاً آغاز شده است.

آغاز دومین روز مذاکرات ژنو، با موضع گیری ها و اظهارنظرهای مقامات دو طرف همراه بود. صبح دیروز، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی از ضرورت جلب اعتماد ایران از سوی کشورهای 1+5 سخن گفت و اشاره کرد که در هر توافقی، اقدامات انجامی از سوی ایران، با اقدامات طرف مقابل هم تراز و متوازن خواهد بود. در طرف مقابل نیز از سخنگوی اشتون گرفته تا مقامات ارشد کشورهای عضو گروه 1+5، افراد متعددی درباره روند و محتوای مذاکرات اظهارنظر نمودند. 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته دو بار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگ کننده 1+5 دیدار و گفت و گو کرد. ملاقات سومی نیز میان این دو در نظر گرفته شده بود که به دلیل طولانی شدن جلسه هماهنگی اعضای 1+5، به امروز موکول شد. گفته می شود با توجه به روند کلی مذاکرات، به احتمال بسیار زیاد گفت و گوها در روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

خبرنگاران حاضر در ژنو، جو کلی مذاکرات را بسیار مثبت ارزیابی می کنند؛ اما گفته می شود در حال حاضر، بحث اصلی بر سر جزئیاتی است که برای دو طرف دارای اهمیت بوده و نوع پرداختن به آن ها در متن توافقنامه، از سوی طرفین با حساسیت پیگیری می شود. به هر حال، انتظار می رود گفت و گوهای امروز عمدتاً بر سر جزئیات متن توافقنامه هسته ای متمرکز بوده و نسبت به روزهای قبل، در فضای جدی تری برگزار شود. 


خبرهایی که در ادامه به تدریج در حال تکمیل است، به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین چیده شده است.
 

02:59 - مذاکرات کارشناسی میان معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برای رفع اختلاف‌نظرها و رسیدن به متنی مشترک صبح شنبه برگزار می‌شود. 


02:52 - نشست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و  محمد جواد وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش به پایان رسید.

02:16 - ایر از پاسخ به این سوال خبرنگار «تابناک» که «آیا صحت دارد بعد از رسیدن روس ها، کری سفرش را قطعی کرد تا تمام کننده روس ها شناخته نشوند؟» خودداری کرد.

02:12 - آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت مذاکرات امشب طولانی است؛ اما این مذاکرات معطل رسیدن وزرای خارجه نمی ماند و انفعالی نیست. کاترین اشتون سخت مشغول کار است. از آنجا که فاصله آمریکا تا ژنو زیاد است، حان کری راه افتاده تا در صورت توافق، دیگر وزرای خارجه معطل وی نشوند. 

02:11 - شبکه خبری سی ان ان  در خبری فوری از احتمال دستیابی به توافق هسته ای بین کشورهای گروه 1+5 با ایران طی ساعات پیش رو خبر داد.

01:51 - توئیت جالب ترتیا پارسی: هشدار!! فابیوس در راه ژنو است... خدا صلح طلبان را مورد عنایت ویژه قرار دهد...

01:41 - لورا روزن، خبرنگار المانیتور می گوید احتمال رسیدن به توافق در این دوره بیش از دوره پیش است.

01:32 - خبرگزاری فرانسه خبر سفر فابیوس به ژنو را تأیید کرد.

01:27 - برخی منابع غربی از گنجانده شدن بندی در متن توافق مقدماتی ایران و 1+5 سخن می گویند که بر اساس آن، طی دوره ادامه گفت و گوها تا زمان حصول توافق نهایی، هیچ تحریم جدیدی نباید علیه ایران وضع شود.

01:24 - یک منبع دیپلماتیک گفته لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز امشب عازم ژنو خواهد شد.

01:22 - ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که عازم ژنو می شود.

 

سفر وزرای خارجه آمریکا و انگلیس به ژنو قطعی شد


00:57 - یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت هنوز تصمیمی برای سفر «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس به ژنو و حضور در مذاکرات هسته‌ای اتخاذ نشده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورتی که او به ژنو سفر کند باید انتظار دستیابی به توافق را داشت، گفت نمی‌خواهد در این مورد گمانه‌زنی کند، اما تاکید کرد که امروز مذاکرات جدی‌ای در جریان بوده است.

00:33 - جلسه گفت و گوی مجدد ظریف و اشتون آغاز شد.

00:21 - دکتر ˈسید عباس عراقچیˈ عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه امروز پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شد، اما بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است، گفت: به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم.

23:46 - به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کری پس از مشورت با اشتون و تیم آمریکایی راهی ژنو می شود و هدف وی، کمک به کاستن از اختلافات و حرکت به سمت حصول توافق است.

23:43 - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که جان کری تا ساعتی دیگر به ژنو سفر می کند.

23:42 - یک منبع مطلع به شبکه خبری «بلومبرگ» گفته جان کری مهیای سفر به ژنو می شود.

23:39 - یک دیپلمات غربی می گوید در حال حاضر، بحث اصلی بر سر موضع سخت آمریکا درباره آینده رآکتور اراک است. ریزه کاری هایی نیز در بحث مربوط به حق غنی سازی باقی مانده که مورد بحث است.

23:38 - قرار است عباس عراقچی با اعضای تیم فرانسوی گفت و گو کند.

23:33 - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات در حال انجام است و همزمان متخصصان فنی هم در حال مذاکره اند.

23:25 - محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران امشب یک بار دیگر با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. همچنین مشورت‌های نمایندگان کشورهای ۱+۵ همچنان ادامه دارد.

23:22 - خبرنگاران غربی از احتمال طولانی شدن مذاکرات امشب تا دیر وقت می گویند.

23:15 - لاوروف با اشتون هم دیدار کرد.

23:01 - سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید اگر حضور «جان کری» کمکی به کاهش اختلافات میان ایران و 1+5 کند، او در مورد سفر به ژنو تصمیم می‌گیرد.
 

22:55- دیدار ظریف و لاوروف پایان یافت

22:36 - جولیان برگر خبرنگار گاردین: حضور لاوروف و بائو دانگ معاون وزیر خارجه چین یعنی این که توافق نزدیک است.

22:16 - واکنش وزارت خارجه آمریکا به حضور لاوروف: ما در مورد حضور وی گمانه‌زنی نمی‌کنیم. حتی حضور کری نیز به معنای پیش‌بینی توافق نیست.

21:55 - مایکل مان: هنوز از وزرای خارجه دعوت نشده است.

21:52 - تصویربرداران ایرانی برای دیدار ظریف و لاوروف آماده می‌شوند. این دیدار برای ساعت 22:30 برنامه‌ریزی شده است ولی گویا در حال آغاز است.

21:48 - سخنگوی لاوروف: وی به خاطر مساله ایران به ژنو آمده است ولی در مورد سوریه نیز با اخضر ابراهیمی دیدار خواهد کرد، وی همه روز شنبه را در ژنو خواهد بود.


21:31 - برخی اخبار تأیید نشده از رایزنی طرفین برای تهیه بیانیه مذاکرات حکایت دارد.

21:25 - دیدار دوجانبه معاون وزیر خارجه ایران و نماینده آمریکا آغاز شد. 

21:03 - جلسه اشتون و ظریف پایان یافت/ نشست های دوجانبه برخی اعضای تیم ایرانی با گروه 1+5 در حال انجام است.

20:50 - گفته می شود اشتون از وزرای خارجه همه کشورهای عضو گروه 1+5 دعوت کرده برای حضور در مذاکرات به ژنو بروند. در همین راستا، تدابیر امنیتی در هتل اینترکنتینانتال لحظه به لحظه در حال شدت گرفتن است. 

20:44 - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که بعدازظهر امروز وارد ژنو شد، لحظاتی پیش وارد هتل اینترکنتیننتال محل استقرار هیئت‌های ایران و گروه 1+ 5 شد.

20:08 لاوروف وارد ژنو شد

20:02 رویترز: جان کری احتمالاً به ژنو سفر می‌کند

18:35 نشست ظریف و اشتون از سر گرفته شد

18:03 مذاکرات احتمالا فردا نیز ادامه می‌یابد

17:35 ظریف: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا به غیر از بحث هسته‌ای نداشتیم

17:12 العالم از شایعه حضور وزاری خارجه تمام کشورهای 1+5 در ژنو خبر داده است

16:53 ظریف و اخضر ابراهیمی در ژنو دیدار کردند

16:43 خبر فارس تأیید شد/ مسکو: وزیر خارجه روسیه به ژنو سفر می‌کند

16:41 منابع آمریکایی: اراک مهمترین مورد اختلاف در مذاکرات ایران و 1+5

16:15      ظریف در هنگام ترک هتل: سه یا چهار موضوع اختلافی وجود دارد ولی یکی از آنها مهم‌تر است.

16:13     تریتا پارسی: اکنون اختلاف اصلی بر سر دو کلمه در متن توافق در مورد «حق غنی‌سازی» است.

16:12     ظریف: مذاکرات به جای جدی رسیده است. ویرایش بعضی قسمت‌های مورد اختلاف را شروع کرده‌ایم

16:10    هیات ایرانی برای ناهار و نماز، هتل را ترک کرده و به محل نمایندگی ایران رفتند.

16:06   ظریف: پیشرفت‌هایی حاصل شده است. غنی‌سازی حقی است که از آن نمی‌گذریم. تا زمانی که بر سر همه مسائل توافق نشود، توافقی به دست نیامده است.

16:05    گویا هیات‌ها در حال تماس با پایتخت برای کسب مجوز انعطاف بیشتر هستند

15:55 -  اگر چه درباره حضور لاوروف در ژنو اخباری شنیده می شود اما گفته میشود موضوع سوریه دلیل اصلی حضور وی است. شنیده شده که بان کی مون نیز در ژنو حضور خواهد یافت


15:53 - ظریف در صفحه فیسبوک خود نوشت:

دوستان سلام
ساعت یک بعدازظهر جمعه به وقت ژنو (سه و نیم به وقت ایران) است. دیروز و امروز نزدیک 6 ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت ها مذاکرات رسمی و غیر رسمی با اعضای 1+5 داشتیم. آنها هم چندین ساعت مذاکره در بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته اند. 
مذاکرات خوب پیش می رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. امیدوارم به یاری خدا و با دعای شما از این مرحله هم با موفقیت بگذریم و بتوانیم از حقوق و منافع ملت بزرگ ایران حراست کنیم. بسیار به دعای خیر شما نیاز داریم.

15:26 - الیزابت پالمر، خبرنگار «سی بی اس» به نقل از «یک منبع ایرانی» مدعی است که در مورد تعلیق غنی سازی 20 درصدی و تبدیل ذخایر اورانیوم 20 درصدی به اکسید اورانیوم اتفاق نظر به وجود آمده است. در عین حال، قرار نیست در این مذاکرات درباره تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران بحثی صورت گیرد.

15:16 - دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که هنوز شانس سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به مذاکرات هسته‌ای ژنو، جایی که ایران و کشورهای 1+5 در حال گفت‌وگو بر سر مناقشات برنامه هسته‌ای ایران هستند، وجود دارد.

14:57 - نشست داخلی و مشورتی گروه 1+5 که برای بررسی مذاکرات بین کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برگزاری شده بود لحظاتی پیش پایان یافت.

14:55 - ظریف و اشتون امروز بار دیگر با یکدیگر دیدار می کنند.

14:53 - گفته می شود قرار است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، عصر امروز به ژنو سفر کند. وی قصد دارد با اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل در سوریه نیز گفت و گو کند.

14:52 - عراقچی: "در روز سوم مذاكرات، اراده ها جدي است. پيشرفت اندك است، ولي هنوز نمي‌توان قضاوت كرد".

14:32 - سفیر انگلیس در واشنگتن از کنگره آمریکا خواست در طول مذاکرات با ایران، از وضع تحریم های جدید علیه این کشور خودداری کنند.

14:03 - معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که گفته می شود بحث کنونی ایران و 1+5 در مورد غنی سازی است، عنوان کرد: من وارد جزییات بحث های داخل جلسه نمی شوم، بحث غنی سازی مورد بررسی ما قرار دارد. اعلام کرده ایم که غنی سازی خطوط قرمز ماست. وی در پاسخ به سوالی درباره نکات مورد اختلاف خاطرنشان کرد:  بحث سه یا چهار مورد اختلاف مطرح نیست. مذاکرات در مسیر مثبتی قرار دارد. روانچی درباره اینکه آیا فرانسه نسبت به قبل انعطافی داشته است؟ عنوان کرد: ما با خانم اشتون مذاکره می کنیم و ایشان نظر جمع را ارائه می دهد.

13:51 - روانچی: جلسه صبح ظریف و اشتون خوب و در مجموع مثبت بود. نظرات به هم نزدیک شده، اما برای قضاوت هنوز زود است. گفت و گوها ممکن است فردا هم ادامه یابد. از آمدن وزرای خارجه اطلاعی نداریم. 

13:21 - سخنگوی اشتون: جلسه ظریف و اشتون مفید بود. اشتون مدیران سیاسی کشورهای 1+5 را در جریان جلسه قرار می دهد.

13:20 - ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص امضای توافقنامه و رسیدن به بیانیه مشترک گفت: هنوز زود است که درباره رسیدن به نتیجه اظهارنظر کرد. گفتگوها همچنان کمی کند پیش می‌رود.

13:17 - حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، موضع فرانسه به عنوان یکی از کشورهای مذاکره کننده در گروه 1+5 با ایران را نه بازی لفظی می داند و نه با صراحت نظر آن دسته از کارشناسانی را که گفته اند این موضع گیری ها برای قرار دادن ایران بر سر دو راهی «توافق نکردن» یا «توافق بد» است می پذیرد، بلکه اعتقاد دارد: اختلاف پاریس و واشنگتن در مذاکرات هسته ای با تهران جدی است.

12:47 - مذاکرات ظریف و اشتون برای مشورت های بیشتر بین تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 متوقف شد.

11:59 - روزنامه لبنانی 'السفیر' در گزارشی درباره مذاکرات ایران و '1+5' نوشت: کاترین اشتون نماینده 1+5 نیست بلکه سخنگوی آنها است/ هیأت‌های غربی همچنان نسبت به پرونده هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و همین موضوع، مذاکرات را پیچیده کرده است.

11:54 - افزایش چشمگیر تدابیر امنیتی در اطراف هتل اینترکانتیننتال ژنو حاکی از این است که احتمالا وزرای خارجه شش قدرت هسته‌ای در این نشست حضور خواهند داشت.

11:44 - روز سوم مذاکرات ژنو، به طور رسمی با دیدار محمد جواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد. 

11:32 - سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه شرایط مذاکرات ژنو مطلوب است تاکید کرد که پکن قویا با هرگونه تحریم علیه ایران توسط کشور ثالث مخالف است.

11:22 - نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو سوئیس ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگو‌ها بتواند نتایج مثبتی را از راه دیپلماتیک برای ایران به همراه داشته باشد. 


10:57 - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به طرح سنا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در ماه آینده گفت که اگر قرار باشد مذاکرات ادامه پیدا کند ما درخواست وقت و فضای بیشتری می‌کنیم.

10:45 - یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در خصوص دستیابی به پیشرفت و نتیجه در این دور از مذاکرات، با اشاره به زیاده خواهی که از نشست ژنو 2 به این طرف صورت گرفت، تصریح کرد: اگر طرف مقابل در مواضع زیاده خواهانه خود انعطاف نداشته باشد، پیشرفتی نخواهیم داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها