کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همه نگاه‌ها به آینده


کد خبر : ۲۰۳۲پنجشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱:۵۳۳۴۱۹ بازدید

آخرین خبرها از ژنو حاکی از قوت گرفتن حضور وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 مخصوصا وزیر خارجه آمریکا در ژنو است که این امر نشان دهنده اهمیت دور جدید مذاکرات است.
همه نگاه‌ها به آیندههمه نگاه‌ها به آینده

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 شب گذشته با حضور اعضاء 1+5 و تیم مذاکره کننده ایرانی در ژنو آغاز شد تا برای سومین بار در دولت یازدهم تیم مذاکره کننده ایرانی با اعضای گروه 1+5 دور میز مذاکره بنشینند.

در این بین بازار اظهارنظر و موضع‌گیری مقامات مختلف پیرامون دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و نتایج آن داغ‌تر از گذشته بوده است.

اظهارات روز گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 در دیدار با سناتورهای ارشد آمریکایی مبنی بر ادامه تحریم‌ها در خلال دوره 6 ماهه باعث شد تا گمانه‌زنی‌های کارشناسان مبنی برعدم به نتیجه رسیدن مذاکرات و عدم تحول در آن افزایش یابد چرا که لغو تحریم‌ها علیه ایران یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های طرف ایرانی از گروه 1+5 است. اما این پایان کار نبود و دیگر اعضاء دولت آمریکا بر ادامه تحریم علیه ایران تأکید کردند.

از طرفی مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری در ژنو مدعی شد در روز اول مذاکرات ضرب الاجلی برای گفتگوها وجود نداشته و پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات صورت گرفت.

در این میان می‌توان به امیدواری و تأکید مقامات روسی مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرد که در نقطه مقابل آن نظرات مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد که آنها کاملا نگرانی خود را در صورت توافق ایران و 1+5 اعلام کردند.

شبکه خبری المیادین با انتشار خبری بدون اینکه به جزئیات آن اشاره‌ای کند اعلام کرد که فرانسه از مواضع سختگیرانه‌اش در مورد توافق هسته‌ای با ایران عقب نشست.

دولت فرانسه دردور قبل مذاکرات در آخرین لحظات با توافق گروه 1+5 با ایران مخالفت کرده بود.

از اظهارنظرها و شرایط فعلی حاکم بر روند مذاکرات به نظرمی‌رسد شرایط برای توافق گروه 1+5 پیچیده‌تر از گذشته شده است به نحوی که روزنامه گاردین به نقل از برخی مقامات غربی خبر داد، در صورت نیاز به حضور وزرای خارجه 1+5 برای انعقاد توافقنامه موقت، احتمالا آنها آخر هفته راهی ژنو می‌شوند. این در حالی است که اتاق‌های هتل اینترکنتیننتال برای حضور وزرای خارجه 1+5 در روز جمعه در حال آماده‌سازی هستند و تیم‌های امنیتی هم در حال آماده‌باش به سر می‌برند.

از طرف دیگری محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه کشورمان که در ژنو حضور دارد در دیدار با مدیران کل سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو بر مقابله با سیاست‌های تحمیلی برخی کشورها در عرصه بین الملل تأکید کرد.

همانطور که اشاره شد رژیم صهیونیستی با اینکه به ظاهر نقشی در مذاکرات گروه 1+5 و ایران ندارد ولی عملا با اعمال فشار بر کشورهای عضو گروه 1+5 به دنبال سنگ اندازی به منظور عدم توافق میان ایران و گروه1+5 است که این امر عملا توسط مقامات آمریکایی تأیید شده است. از همین رو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اختلافشان با اسرائیل بر سرمسئله هسته‌ای ایران تاکتیکی است.

از طرفی دیگر سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران، از عدم ورود به موضوع نگارش متن و پیش نویس در روز اول مذاکرات خبر داد و ورود به این بحث را منوط به رفع سوء تفاهمات مذاکرات قبلی و بازگشت اعتماد به دو طرف دانست. وی تأکید کرد: تا اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

از دیگر تحولات و شرایط مذاکرات ایران با گروه 1+5 از زبان عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 به شرح زیر است:

1.جلسه عمومی مذاکرات را در حد مختصر برگزار کردیم و بعد هیئت‌ها وارد مذاکرات دوجانبه شدند. هم ما با اعضای طرف مقابل مذاکره داشتیم و هم 1+5 با همدیگر ملاقات‌های دوجانبه متعددی داشتند.

2.یک دور مذاکره مفصل با سه کشور اروپایی داشتیم. یک ملاقات مختصر با هیئت آمریکایی داشتیم که به دلیل دیر وقت بودن، مختصر بود. ممکن است اگر امروز لازم باشد ادامه یابد.

3.ما به ناچار به خاطر اختلاف دیدگاه‌هایی که در جلسه گذشته پیش آمد مجددا وارد بحث در خصوص یکسری مفاهیم شدیم و فکر می‌کنیم این بحث باید ادامه یابد تا مجددا به یک درک مشترک از موضوعات و مفاهیمی که در مذاکرات وجود دارد، برسیم.

4.هنوز برای اینکه بگوییم آیا قادر هستیم وارد مذاکرات محتوایی و وارد متن جدید توافق شویم هنوز خیلی زود است.

5.هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی ایران وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ما نخواهد بود. حتما توافقی را خواهیم کرد که غنی‌سازی در آن وجود داشته باشد هم در گام اول، هم در گام‌های میانی و هم آخر و از ابتدا تا انتها وجود داشته باشد.

6.بحث‌هایی که شروع شده در خصوص نحوه تفسیر ان پی تی از غنی سازی، در حال حاضر کمک کننده نیست.

7.امیدواریم در این دو روز به جمع بندی مشخص برسیم که آیا مذاکره همین جا می‌تواند تمام شود یا در فاصله یک هفته 10 روز ادامه یابد یا در فاصله دیگری که مجدد مواضع را جمع بندی کنیم.

8.درباره سطح و مکان غنی‌سازی موضع ما کاملا روشن است و بارها تکرار کردیم و در دولت قبل نیز به همین شکل بود که اصل غنی سازی قابل مذاکره نیست، ولی جزییات آن که شامل ابعاد، سطح و مکان قابل مذاکره می‌باشد، ولی اینکه چه تصمیمی گرفته شود در انتهای مذاکرات روشن می شود.

9.این گونه نیست که در وضعیت بن‌بست باشیم، ولی آنچه در دور قبلی مذاکرات ژنو رخ داد باعث شد تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل و چگونگی ادامه مذاکرات ایجاد شود. تا زمانی این تردیدها را رفع نکنیم دوباره وارد مذاکره جدی نخواهیم شد، امیدواریم در جلسه صبح اعتماد از دست رفته احیا شود و مجددا وارد مذاکرات محتوایی جدی روی یک متن مذاکراتی بشویم.

آخرین خبرها از ژنو حاکی از قوت گرفتن حضور وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 مخصوصا وزیر خارجه آمریکا در ژنو است که این امر نشان دهنده اهمیت دور جدید مذاکرات است. اگر چه در سخنان هیچ یک از مقامات سخنی از بن‌بست مذاکرات وجود ندارد اما با توجه تحولات روز اول به نظرمی‌رسد که برای رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا توافقی میان ایران و 1+5 در دور جدید مذاکرات حاصل می‌شود یا خیر، باید چشم به روزهای آتی مذاکره دوخت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها