کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا همه موتور‌ها نیاز به گرم شدن دارند؟


کد خبر : ۲۰۱۴۰دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰:۳۴۱۶۵۰۵ بازدید

سوال‌های زیادی ممکن است به ذهن افرادی که در صبح‌های سرد زمستانی می‌خواهند با خودروی خود سر کار بروند خطور کند که عبارتند ...
آیا همه موتور‌ها نیاز به گرم شدن دارند؟آیا همه موتور‌ها نیاز به گرم شدن دارند؟

سوال‌های زیادی ممکن است به ذهن افرادی که در صبح‌های سرد زمستانی می‌خواهند با خودروی خود سر کار بروند خطور کند که عبارتند از : آیا باید قبل از حرکت منتظر گرم شدن موتور خودرو شویم؟ برای چه خودروهایی باید این کار انجام شود و چند دقیقه باید منتظر باشیم تا موتور خودرو به دمای مناسب برای حرکت برسد؟ حرکت به‌محض روشن کردن موتور چه آسیبی به آن می‌زند؟ برای جلوگیری از آسیب‌های سرما به خودرو چه کارهایی باید انجام داد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است در صبح‌های سرد زمستانی از ذهن شما عبور کند و پاسخ مناسبی برای آنها نداشته باشید. برای پاسخ به این سوالات در ابتدا باید دید شما چه خودرویی سوار می‌شوید و خودروی شما از چه سوختی برای حرکت استفاده می‌کند. برای خودروهای دیزلی توصیه می‌شود قبل از حرکت در حد دو دقیقه موتور خودرو گرم شود و سپس به آرامی شروع به حرکت کنید. برای موتور‌هایی که از بنزین استفاده می‌کنند این حساسیت‌ها وجود ندارد و صرفا باید مراقب بخش‌های دیگری بود که ممکن است تحت تاثیر سرما آسیب ببینند.

اگر شما از خودرو‌های روز و مدرن استفاده می‌کنید هیچ نیازی به گرم شدن موتور خودرو ندارید، چرا‌که این خودرو‌ها سوخت را به‌صورت مستقیم به درون سیلندر‌ها تزریق می‌کنند که این عمل باعث کارآیی بالاتر موتور و افزایش شتاب و قدرت در خودرو می‌شود. در صورتی که 20 سال از تاریخ ساخت خودروی شما می‌گذرد و قصد رانندگی در هوای منفی صفر درجه را دارید، بهتر است فقط 30 ثانیه صبر کرده و سپس به آرامی حرکت کنید و اجازه دهید موتور و روغن موتور به آرامی گرم شوند. یک خودرو بخش‌های مختلفی دارد که سرما می‌تواند آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و یک روز زیبای برفی را برای شما به جهنمی سوزان تبدیل کند و باید بدانید که سرمای شدید می‌تواند از راه‌های مختلف به خودرو شما آسیب برساند. اولین تاثیر هوای سرد روی باتری خودرو است که باعث می‌شود قدرت کافی برای روشن کردن خودرو در اختیار نداشته باشد. در این صورت باید مراحل مختلفی را برای حفظ قدرت باتری طی کنید. برای مثال از تمیز بودن سر باتری‌ها اطمینان داشته باشید، مراقبت‌های لازم را قبل از ورود به فصل سرما در رابطه با باتری خودرو انجام دهید. هنگام استارت زدن وسایلی را که از برق خودرو تغذیه می‌شوند خاموش کنید. 

در نظر داشته باشید باتری خودرو در دماهای 1- تا 32 درجه سانتیگراد عملکرد مناسبی دارد و دمای کمتر از این مقدار می‌تواند عمر باتری و میزان برق ذخیره شده در آن را کاهش دهد. هوای سرد همچنین می‌تواند روی سفت شدن روغن موتور، روغن ترمز و جعبه دنده و هیدرولیک‌های خودرو اثر بگذارد. در چنین مواقعی باید به نسبت دمای منطقه از روغن‌های مناسب آن دما استفاده کنید و نسبت به کارآمد بودن روغن اطمینان داشته باشید. روغن‌های نامناسب در هوای سرد سفت می‌شوند و در بخش‌هایی از خودرو که نیاز به حرکت سریع چرخ دنده‌ها و سیالات دارند این مساله می‌تواند چالش بزرگی را برای خودروی شما ایجاد کند. دمای پایین هوا همچنین می‌تواند روی برف پاکن و شیشه پاکن خودرو اثر گذاشته و آن را از کار بیاندازد.

در چنین مواقعی باید از ضد یخ‌های مخصوص شیشه پاک کن استفاده کنید که برای رنگ خودرو ضرری نداشته باشند. در صورتی که یخ روی شیشه جلوی خودرو وجود دارد قبل از استفاده از برف پاک کن حتما نسبت به پاک کردن یخ‌ها اقدام کنید، چرا‌که تیغه‌های لاستیکی در برخورد با یخ‌های شیشه خراب می‌شوند. سرمای هوای روی باد لاستیک‌های شما اثر می‌گذارد و ممکن است تایر‌ها کم باد به نظر برسند و در صورت بی توجهی به این مساله و باد زدن اضافه به آنها ممکن است در ساعات گرمتر روز با افزایش باد در تایر‌ها مواجه شوید. کاهش فشار هوا در درون تایر‌ها و کم باد بودن آنها هم باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌شود و هم با افزایش اصطکاک در آنها باعث خورده شدن آج آن و در نتیجه آسیب دیدگی می‌شود. توجه داشته باشید هر 5.5 درجه سانتیگراد کاهش دما باعث یک پوند بر اینچ مربع کاهش فشار باد در لاستیک‌ها می‌شود. در صورتی که تایر‌های شما فصلی هستند هیچگاه از تایر‌های تابستانه در سرما و جاده‌های پوشیده از برف استفاده نکنید و تایرهایی را انتخاب کنید که برای زمستان مناسب هستند. رعایت نکات بالا باعث می‌شود از رانندگی در هوای سرد و برفی لذت برده و بدون خسارت زمستان خود را پشت سر بگذارید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها