رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: با اجرایی شدن برجام، خودروسازان دیگر نمیتوانند پایین بودن کیفیت محصولاتشان را به تحریم ربط دهند.
محمد جعفری اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان نتوانستهاند رضایت مصرفکنندگان را در زمینه قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی خود جلب کنند.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته شاهد بودیم خودروسازان برخی مشکلات را به تحریم ربط میدادند، خاطرنشان کرد: بنابراین با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها، این بهانه از بین رفته و شرایط برای بهبود وضعیت فراهم شده است.رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: خودروسازان باید در شرایط پسا تحریم، نسبت به از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و تولید خودروهای جدید اقدام کنند.
وی افزود: اشتیاق خودروسازان مطرح جهانی برای فعالیت در ایران فرصت مناسبی برای خودروسازان است تا نسبت به بهروز کردن خطوط تولید و فنآوری خود اقدام کنند.
جعفری با بیان اینکه رعایت حقوق مصرفکنندگان باید به دغدغه خودروسازان تبدیل شود، تصریح کرد: امیدواریم با برداشته شدن تحریمها و ورود خودروسازان جهانی به کشور، شرایط برای رقابتی شدن بازار خودرو فراهم شود.
بازار خودرو پس از برجام
با اجرایی شدن برجام (توافق هستهای) بازار خودرو کشور بیش از پیش به رکود رفت، اتفاقی که از قبل نیز بهنوعی پیشبینی شده بود. در پی این اتفاق، قیمت برخی خودروهای داخلی افت کرد و این در حالی است که تندر-90 مسیری خلاف روند کلی بازار طی کرد و با افزایش قیمت مواجه شد.
به گزارش دنیایاقتصاد، از آنجاکه لغو تحریمهای بینالمللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها (مشتریان) ترجیح میدهند فعلا خودرو نخریده و صبر کنند تا اولا محصولات جدید از راه برسند و ثانیا قیمت فعلی خودروها افت کند. بهعبارت بهتر، انتظاری که مشتریان بابت آمدن خودروهای جدید و با کیفیت و روز دنیا و همچنین کاهش قیمتها دارند، دلیل اصلی تشدید رکود بازار خودرو پس از برجام است. آنها گمان میکنند که با لغو تحریمها، خودروهای جدید جای قدیمیها را خواهند گرفت و در کنار این اتفاق، خودروسازان داخلی نیز قیمت محصولات شان را پایین میآورند؛ بنابراین چون نمیخواهند متضرر شوند، فعلا خودرو نمیخرند. این در شرایطی است که اگرچه ورود خودروهای جدید به بازار، اتفاقی محتمل به شمار میرود، اما پروسهای زمانبر است و بین یک سال و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. از طرفی، خودروسازان ظاهرا هیچ برنامهای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و تجربه نشان داده آنها در دوران رکود، به جای پایین آوردن قیمت، تولید را کم میکنند. با این حساب، انتظار کاهش قیمت خودرو بهنظر بیهوده است و بعید بهنظر میرسد قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یابد.
افتوخیز قیمتها
براساس گزارش میدانی ایرانجیب، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. همچنین مدل صندوقدار 206 با نام V8 نیز که 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 37 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش میشود. از سوی دیگر اما پژو 405 که این هفته نه ارزان شده و نه گران، در حال حاضر مدل GLX حدود 28 میلیون و 900 هزار تومان و مدل SLX حدود 31 میلیون تومان به فروش میرسد. تثبیت قیمت پژو 405 در حالی است که سمند LX این هفته 100 هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده و در حال حاضر 30 میلیون و 400 هزار تومان به فروش میرود.
خودروی پژو پارس هم اکنون در مدل سال حدود 35 میلیون ، مدل سال دوگانهسوز حدود 37.3 میلیون و مدل LX TU5 در حدود 38.8 میلیون تومان قیمت دارد .
از بازار رانا هم خبر میرسد، این خودرو با توجه به تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر حدود 31 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش میشود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، رانا طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا به ثبات قیمت آن اشاره کرده و میگویند این خودرو هماکنون 44 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.
از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هماکنون 23 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش میشود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت میکند. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 400 هزار تومان هزینه کرد و این یعنی پراید 111 هم تغییری را در قیمت تجربه نکرده است. اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر میرسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشتهاند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با 85 میلیون تومان خرید و فروش میشود و برای مدل دندهای آن نیز باید 71 میلیون تومان دست به جیب شد.
سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته خلاف جهت روند کلی بازار رفتار کرده و گران شدهاند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-90 در مدل پارس خودرویی و E2 آن 300 هزار تومان افزایش یافته و این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 39 میلیون و 200 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز که 700 هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده، در حال حاضر 40 میلیون تومان به فروش میرسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدلهای معمولی تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است. اما از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر میرسد که این خودرو افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید حدود 45 میلیون تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری 200 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده تا در کنار هم خانوادههایش هفته گرانی را سپری کند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، کاهش عرضه تندر-90 به بازار در پی تحویل این محصول به ثبتنامکنندگان طرح فروش خودرو اقساطی (همان طرح معروف به تسهیلات 25 میلیون تومانی)، دلیل اصلی افزایش قیمت تندر-90 به شمار میرود. به گفته آنها، تحویل تندرهای اقساطی، عرضه این محصول را به بازار کاهش داده و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت آن در بازار شده است. تندر-90 البته در کل به دلیل آنکه تیراژ چندان بالایی ندارد، معمولا تعادلی میان عرضه و تقاضای آن ایجاد نمیشود و باید منتظر ماند و دید حالا که تحریمها لغو شده و رنوی فرانسه میتواند فعالیتهایش را در ایران گسترش دهد، این موضوع چه تغییری در روند تولید تندر شکل خواهد داد.
از تندر-90 که بگذریم، مدلهاچ بک این محصول نیز طی یکی چند هفته گذشته روانه بازار شده و اگرچه در ابتدا افزایش قیمت شدیدی را به خود دید، اما این هفته با کاهش قیمت مواجه شد. ساندرو که طبق قرارداد مربوطه (پلت فرم مشترک X90) قرار بود چند سال پیش روانه بازار خودرو کشور شود، با کلی تاخیر به ایران آمد و همین چندی پیش توسط پارس خودروییها پیش فروش شد و قر ار است رفتهرفته به تیراژ آن اضافه شود. این محصول پس از عرضه به بازار، روند معمول در بازار خودرو ایران را در پیش گرفت و قیمت آن در مقایسه با نرخ کارخانه افزایش یافت، تا جایی که اختلاف دو میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار این محصول بهوجود آمد. این هفته اما با توجه به کاهش قیمت ساندرو، اختلاف نرخ کارخانه و بازار این محصول کمتر شد. به گفته فعالان بازار، ساندرو اتومات در حال حاضر قیمتی برابر 51 میلیون تومان در بازار دارد و مدل معمولی این محصول نیز 45 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش میشود. این در شرایطی است که ساندرو در مدلهای اتومات و معمولی، به ترتیب قیمتی برابر با 48 میلیون و 900 و 42 میلیون و 900 هزار تومان دارد.
برای دیدن جدول کامل قیمتها به این صفحه بروید .