کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عرضه سورن با موتور توربوشارژ در دهه‌فجر امسال


کد خبر : ۱۸۹۴۴سه شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸:۱۰۱۱۴۵۶ بازدید

با برچیده‌شدن تحریم‌ها، بسیاری از مردم منتظر تنوع بیشتری در بازار خودروهای ایران هستند. در همین راستا کیوان وزیری، مدیر‌طراحی پلت‌فرم و ...
عرضه سورن با موتور توربوشارژ در دهه‌فجر امسالعرضه سورن با موتور توربوشارژ در دهه‌فجر امسال

با برچیده‌شدن تحریم‌ها، بسیاری از مردم منتظر تنوع بیشتری در بازار خودروهای ایران هستند. در همین راستا کیوان وزیری، مدیر‌طراحی پلت‌فرم و قطعات مشترک ایران‌خودرو در گفت‌وگو با "روزنامه دنیای خودرو" از عرضه سمند سورن با موتور توربوشارژ طی دهه‌فجر خبر داد. به‌گفته وزیر این محصول از سال آینده روی سایر محصولات ایران خودرو نیز قرار خواهد گرفت.

هر محصولی به‌طور متوسط در طول روز یا در سال پیمایشی دارد. اگر فرض بگیریم حدود 20هزار کیلومتر و این عدد را در 500هزار دستگاه خودرویی که شما تولید کردید، ضرب کنیم، حدود ده‌میلیارد کیلومتر می‌شود که اگر آن را تقسیم بر صد کنیم، می‌شود صد میلیون کیلومتر، یعنی با زحماتی که کشیدید در یک‌سال ایران‌خودرو صدمیلیون‌ لیتر یعنی معادل مصرف یک‌روز‌ و‌نیم کشور در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده است، لطفا قدری در این‌باره بیشتر توضیح دهید.این اعداد و ارقامی که شما به آنها اشاره کردید، برای یک سال است. اما اگر بخواهیم در این مورد دقیق‌تر صحبت کنیم، آمار تجمعی‌ خیلی بهتر می‌تواند گویای تمام مطالب باشد.

 زمانی که از آمار تجمعی می‌خواهیم صحبت کنیم، آمار تجمع خودرویی که شما اعلام کردید، بنابراین آمار یک‌سال ما می‌شود. یعنی ظرف دو سال باتوجه به شرایطی که آن سال اول بوده، دو برابر می‌شود. اگر این سیر تکاملی رسیدن به استانداردهای روز و داشتن کیفیت سوخت مناسب و کیفیت قطعات بهتر را داشته باشم، سبد مصرف مرتب پایین می‌آید و این عددها بالاتر خواهد رفت و  به صورت تجمعی به این میزان اضافه خواهد شد.

یعنی از سال‌های 92، 93 و 94 یک و نیم‌میلیون دستگاه تولید کردید. پس با ادامه این قضیه می‌توان گفت صدها میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است؟
بله دقیقا، اگر عدد و رقم بخواهید همین محاسبات اصولی و مهندسی است که شما ساده بیان کردید. از سوی دیگر ارزش این کار 5 سال دیگر مشخص می‌شود که ما از نقطه شروع تا سه یا پنج سال دیگر چقدر می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم. چون مانند حساب‌ پس‌انداز است، ممکن است بهره‌اش کم باشد اما هرچه بیشتر بماند این بهره‌ها روی هم می‌آید و به صورت تجمعی مبلغی را ایجاد می‌کند. اکنون رقمی که گفتید برای یک سال این عدد است اما همین‌طور که بالا می‌روند مانند یک خازن جمع می‌شوند و می‌توانید یک اکومولیتیوی از ذخیره انرژی را عنوان کنید.

شاخص‌ترین محصول‌تان در صرفه‌جویی مصرف سوخت کدام است با توجه به نسبت وزن به قدرت موتور، یعنی کم‌مصرف‌ترین و بهترین محصولات از سبد محصولات‌تان را کدام معرفی می‌کنید؟

بنده از یک موتور جدید که در دهه فجر رونمایی می‌شود، نام می‌برم این محصول موتور توربوشارژ نام دارد. این موتور یک موتور ملی ES7 توربوشارژ قلمداد می‌شود و بهترین موتور گروه صنعتی ایران خودرو به حساب می‌آید.

حجم این موتور چقدر است؟

حجم این موتور 1700 سی‌سی است، اما می‌دانید که تکنولوژی موتور توربوشارژ که فرآیند خاص خودش را دارد، دن‌سایزینگ است. یعنی به جای اینکه یک موتور 2400سی‌سی داشته باشیم با یک توربوشارژ یا توربویونیتی که سر راه خروجی اگزوز می‌گذاریم به سیستم توربو برمی‌گردانیم هوای ورودی پرس و با فشار بیشتر که وارد محفظه موتورشده و باعث می‌شود قدرت گشتاور بیشتری در سیستم ایجاد شود، لذا مانند این است که یک موتور 2400سی‌سی را به‌کار گیریم. بنابراین می‌توان گفت موتور توربوشارژ ایران‌خودرو با 40درصد افزایش نسبت به موتور ES7 معمولی کارایی بیشتری دارد.

این موتور توربوشارژ قرار است روی کدام محصولات به کار گرفته شود؟ 

 موتور توربوشارژ قرار است روی پلت‌فرم خانواده سمند سوار شود.

در حال حاضر شما موتور 1300سی‌سی TU3 را دارید. در وضعیت موجود TU3، TU5 و توربوشارژ را در اختیار خواهید داشت. اگر بخواهید مجموع این سه را بررسی کنید، مصرف هر کدام چقدر است؟

مصرف TU3 را 4/6 لیتر بر صد کیلومتر در نظر بگیرید که معادل 1300 سی‌سی است، TU5 6/6 لیتر بر صد کیلومتر در نظر بگیرید که معادل 1600 سی‌سی است و موتور توربوشارژ را 2/7 لیتر بر صد کیلومتر در نظر بگیرید که موتور 1700سی‌سی است که معادل موتور 2400‌سی‌سی از آن توان گشتاور می‌گیریم، اما مصرف آن از موتور 1700 سی‌سی هم کمتر است.

برای موتور 1300 سی‌سی قدرت‌  چقدر است؟

فکر می‌کنم قدرت‌ 57 اسب بخار است.

برای TU5 قدرت‌تان چقدر است؟

75 اسب بخار است.

در مورد موتور توربوشارژ چطور؟

110 اسب بخار است.

موتور1700 سی‌سی روی خانواده سمند، 1600 TU5 روی خانواده‌ پژو و 1300 هم روی خانواده 206 و رانا قرار می‌گیرد؟

بله همان‌طور که اشاره کردید، موتور1700 سی‌سی روی خانواده سمند، 1600 TU5 روی خانواده پژو و 1300 هم روی خانواده 206 و رانا قرار می‌گیرد.درست است 1300 حجم پایینی است و مصرفش از 1500 و 1700 کمتر است اما روی پلت‌فرم که قرار می‌گیرد، با توجه به تکنولوژی و کیفیت ساخت پلت‌فرم و با توجه به وزن خودرو، آن میزان مصرف حتی در حد یک‌دهم با خودروی دیگر اختلاف خواهد داشت. 

الان بهینه‌ترین مصرف را کدام محصول دارد؟
در حال حاضر موتورتوربوشارژ این قابلیت را داراست.

این موتور روی سمند سورن سوار خواهد شد؟

بله. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما آیتم خاص نسبت وزن به مخرج را می‌آورید، این در حالی است که ما خودرویی را تولید می‌کنیم، به جای اینکه موتورش 2400سی‌سی باشد، موتور 1700سی‌سی می‌گذاریم. ما این موتور را طراحی و مهندسی توربوشارژ کردیم و مصرفش را از موتور معمولی هم پایین‌تر آورده‌ایم. یعنی نسبت به ضریب وزنی حجم را پایین آوردیم و قدرت را بالا بردیم.

این موتور ازچه زمانی روی محصولات ایران خودرو نصب می‌شود؟

در حال حاضر نصب شده است. 250 دستگاه تولید نهایی شده و از بهمن ماه هم تحویل مردم می‌شود.

تمامی این موتورها روی شاسی سورن قرار گرفته است؟

بله، تمام موتورهای توربوشارژ روی پلتفرم سورن قرار گرفته است، منتهی از سال آینده به خانواده دنا و محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو تعمیم می‌دهیم. برنامه جدید دیگری نیز داریم که موتور 2/1 توربوشارژ است و آوردن موتور GDI که از تکنولوژی برتر استفاده می‌کند. ما این دو موتور 2/1 را در برنامه مذاکرات و کاری جدی‌مان قرار دادیم که در حال حاضر آن درباره  صحبت می‌کنیم.

یعنی آن TU3 1300سی‌سی را هم از حجمش کم می‌کنید؟

نه. این موتور 2/1 دهم موتور جدیدی است که تکنولوژی‌ آن توربوشارژ و GDI خواهد بود. در محفظه خود سیلندر قرار دارد و باعث می‌شود و احتراق کامل انجام گیرد و راندمان و گشتاور خیلی بیشتری ارائه می‌دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها