کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران باید درباره جزایر هم مذاکره کند!


کد خبر : ۱۸۸۳پنجشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۷:۲۱۵۴۱۵ بازدید

در شرایطی که این روزها، موضوع مذاکرات هسته ای ایران و چشم انداز حصول توافق در این زمینه، به محور اخبار و تحلیل های بین المللی تبدیل شده، برخی از همسایگان ایران ...
 ایران باید درباره جزایر هم مذاکره کند! ایران باید درباره جزایر هم مذاکره کند!

در شرایطی که این روزها، موضوع مذاکرات هسته ای ایران و چشم انداز حصول توافق در این زمینه، به محور اخبار و تحلیل های بین المللی تبدیل شده، برخی از همسایگان ایران بار دیگر فعال شده و تلاش دارند با استفاده از فضای موجود، دستور کارهای مورد نظر خود را پیش ببرند. یکی از این همسایگان، امارات است که امروز موضع گیری عجیبی را درباره مذاکرات هسته ای ایران مطرح کرده است.

 وزیر خارجه امارات امروز طی اظهاراتی به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرده و گفته همانطور که ایران تلاش دارد نگرانی های موجود در جامعه بین المللی را درباره برنامه هسته ای خود حل و فصل کند، باید نسبت به رفع نگرانی های همسایگان خود نیز اقدام کند.

به نوشته «رویترز»، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات که در کنفرانس خبری مشترکی با گیدو وستروله، همتای آلمانی خود سخن می گفته، در پاسخ به سوالی درباره ایران اظهار داشته: «امروز و در اینجا، ما میزبان گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان هستیم و پیش از این نیز میزبان جان کری، وزیر خارجه آمریکا بودیم. این ها مقامات کشورهایی هستند که در جلسه گروه 1+5 با ایران در ژنو شرکت داشتند، این تحولات به ما ارتباط پیدا می کند». 

وی افزوده به جزز موضوع هسته ای ایران، مسائل دیگری در ارتباط با ایران وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. عبدالله مسائل مربوط به سوریه، عراق، یمن، افغانستان، پاکستان و منطقه خلیج فارس را از این جمله دانسته است. 

وزیر خارجه امارات بار دیگر و مطابق معمول، از فرصت پیش آمده برای طرح مجدد ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی استفاده کرده و گفته: «ما امیدواریم که موضع دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نسبت به امارات تغییر پیدا کند. به ویژه ما خواستار حل و فصل منازعه موجود بر سر سه جزیره خود، یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که از سوی ایران اشغال شده هستیم». 

وی با بیان این ادعا که ایران 42 سال است جزایر سه گانه را «اشغال کرده»، افزوده: «ما امیدواریم همان گونه که ایران موضوع هسته ای را جدی می گیرد، درباره اطمینان بخشیدن به منطقه پیرامون خود نیز جدی باشد».

گفتنی است همزمان با جدی تر شدن احتمال رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافقی بر سر موضوع هسته ای و همچنین تلاش دولت روحانی برای عادی سازی روابط با غرب، برخی کشورهای عرب منطقه ضمن احساس خطر شدید نسبت به موقعیت خود، در پی مانع تراشی در این مسیر برآمده اند. در رأس این کشورها، عربستان سعودی قرار دارد و شیخ نشین امارات نیز ثابت کرده که در این مسیر، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

بر این اساس، می توان گفت که امارات سعی دارد با طرح مستمر ادعاهای خود درباره جزایر سه گانه ایرانی، چنین وانمود کند که مسائل ایران با جامعه بین المللی تنها به موضوع هسته ای محدود نشده و جنبه هایی گسترده تر دارد. به این ترتیب، این دولت خواهد توانست به زعم خود جلوی عادی سازی روابط خارجی ایران را – که دیگر کشورهای منطقه را در موضع ضعف قرار می دهد – بگیرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها