کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروی آمریکایی را چه کسی به ایران می‌آورد؟


کد خبر : ۱۸۸۲۴شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷:۵۰۸۹۲۶ بازدید

هفته پیش سازمان توسعه‌تجارت ایران پس از بررسی درخواست‌های ارایه شده، برای واردات دو مدل شورولت و یک مدل خودرو اپل مجوز صادر ...
خودروی آمریکایی را چه کسی به ایران می‌آورد؟خودروی آمریکایی را چه کسی به ایران می‌آورد؟

هفته پیش سازمان توسعه‌تجارت ایران پس از بررسی درخواست‌های ارایه شده، برای واردات دو مدل شورولت و یک مدل خودرو اپل مجوز صادر کرد. این سازمان در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران اعلام کرده‌است: «باتوجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری  Chevrolet با رعایت آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸ اقدام شود.»

به گزارش صدای اقتصاد، دفتر نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده‌است که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو شورولت AVEO و TRAX کره‌جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند. همچنین در مجوز صادر شده برای واردات خودرو اُپل هم آمده‌است: با توجه به نامه صنایع خودرو و نیرو محرکه در خصوص خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری OPEl، طبق قوانین و مقررات اقدام شود. خودرو درخواستی برای این برند هم insignia limousine nb با حجم موتور ۱۹۹۸ اعلام شده است.

درست است که شورلت‌ها قرار از کره‌جنوبی وارد کشور شود، اما آمریکایی‌بودن آن حالا با توجه به بخشنامه منع واردات کالا از آمریکا دچار تضاد شده‌است. چندی پیش رهبری بر لزوم ممانعت از واردات و عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور دارند تاکید کردند. در پی این تاکید هم وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه ممنوعیت واردات این کالاها از آمریکا را صادر کرد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در نامه‌ای به معاونین و رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا را رسماً ابلاغ کرد. در بخشنامه نعمت‌زاده آمده‌بود: «با توجه به تأکید مقام معظم‌رهبری در انتهای نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی رییس‌جمهوری محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری کرده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد، ندهند.»

به این ترتیب، این طور شد که حالا به گفته عده‌ای دولت بخشنامه خود را نقض کرده‌است. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: شرکت سهام پژوهان‌مهر 6 ماه پیش به عنوان نماینده رسمی شورولت فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و گواهی فعالیت آنها صادر شده‌است. در‌حال‌حاضر امکان ثبت‌سفارش برای واردات شورولت فراهم است و حتی چند نفر نیز متقاضی واردات این محصولات به صورت آزاد هستند. براساس استدلال احتشام‌زاد خودرو، کالای مصرفی نیست، بلکه سرمایه‌ای است و جزو گروه 10 کالایی محسوب می‌شود. بنابراین وقتی خودرو جز کالاهای سرمایه‌ای نباشد، پس واردات آن به معنای نقض بخشنامه دولت هم نیست. از طرفی هم به قول رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در مجوز سازمان توسعه تجارت، مبدأ واردات شورولت، کره جنوبی عنوان شده و قرار نیست این خودروها از آمریکا وارد شوند.

با این حال، مخالفان واردات شورلت همچنان بر طبل اعتراض خود می‌کوبند. فارس در گزارشی در‌این‌باره نوشته‌است: «حتی اگر مبدأ واردات این خودروها کره‌جنوبی باشد، باز هم محصول آمریکایی است و سود آن نصیب شرکت اصلی که متعلق به آمریکا است، خواهد شد. ضمن اینکه گروه 10اولویت کالایی واردات را کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهند. به‌این‌ترتیب مشخص نیست مجوز واردات خودروهای گران قیمت آمریکایی با چه هدفی صادر شده و چرا دولت بخشنامه قبلی خود را نقض کرده‌است؟»

اما از طرف دیگر، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت گفته‌است: «خودرو در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا قرار ندارد. از آنجایی که هیچ برند آمریکایی در ایران نمایندگی مجاز ندارد، یک واسطه عمانی نمایندگی برند شورولت را در ایران ایجاد و واردات را امکان‌پذیر کرده‌است.»

به‌هرحال، براساس بخشنامه سازمان توسعه تجارت، واردات ۸۰ کالا از گروه کالایی ۹ و ۱۴۷ کالا از گروه کالایی ۱۰ از آمریکا ممنوع شده‌بود. در میان کالاهای وارداتی ممنوعه از آمریکا می‌توان به انواع آدامس، سیگار برگ، نان، پرده، خمیر و نخ‌دندان، آب معدنی، آب گازدار، پشت دری، پاکت، کاغذ توالت، مجسمه، رومیزی، دستمال سفره، لباس و متعلقات آن، پوشه و دفترچه مشق اشاره کرد. دیگر کالاهای ممنوع وارداتی از آمریکا شامل انواع قوه(باطری)سینمای خانگی، درب بازکن، نوار کاست تصویری، انواع CDو DVD، انواع لامپ مبل، میز بیلیارد، صنایع دستی، کارت‌های بازی و بامبو است. اشیاء جشن کریسمس، توپ بدمینتون، اشیاع دست‌ساز از استخوان، بامبو یا نخل رونده، انواع مداد و لوازم‌التحریر، تمبر، تابلو نقاشی و متعلقات، اشیاءکلکسیونی، اشیاء عتیقه، فرآورده‌های آرایش ناخن و اصلاح صورت، انواع چای، سس، سرکه، شامپو و نمک و ... از دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا است.

حتی در میان این کالاهای ممنوعه، تانک و سایر انواع ارابه‌های زره پوش‌جنگی، موتوری حتی مجهز به سلاح و اجزا و قطعات آن و وسایل نقلیه هم دیده می‌شود اما خبری از خودروی سواری در آن نیست. بنابراین، ورود شورلت به ایران، نقض بخشنامه دولت نبوده‌است. 


خودروهای خارجی را چه کسانی به ایران می‌آورند؟

تا قبل از انقلاب، شرکت خودروسازی شورلت در ایران فعالیت می‌کرد و تولید داشت. بعد از انقلاب که آمریکایی‌ها از ایران رفتند، این شرکت هم بار و بندیلش را جمع کرد و رفت. شرکت اپل هم که هیچ‌وقت در ایران نمایندگی تولید نداشته و تنها واردات انجام می‌شده‌است. محمدرضا نجفی‌منش، عضو  هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو و رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران درباره تاریخچه ورود شورلت و اپل می‌گوید:‌ «حضور شورلت در ایران به سال‌های پیش از انقلاب‌اسلامی برمی‌گردد. شرکت خودروسازی شورلت در آن سال‌ها، در ایران خط تولید داشت و خودروی سواری شورلت و بیوک تولید می‌کرد. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، این شرکت ایران را ترک کرد و خط تولید شورلت با عنوان جدید پارس‌خودرو، محصولات جدیدی را روانه بازار خودرویی ایران کرد. در واقع با قطع ارتباط سیاسی ایران و ایالات‌متحده‌آمریکا، ارتباط صنعت خودروسازی ایران و کمپانی شورلت قطع شد. شرکت خودروسازی اُپل در سال‌های پیش و پس از انقلاب در بازار خودرویی ایران حضور داشت اما این حضور تنها به صادرات خودروهای تولیدشده این شرکت به ایران محدود می‌شد و اُپل خط تولیدی در ایران نداشت.»

الان به گفته مسئولان، شرکت سهام‌پژوهان‌مهر که مجوز واردات شورلت را به ایران پیدا کرده‌است، عضو انجمن واردکنندگان خودرو نیست. فرهاد احتشام، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اوایل امسال در این مورد گفته‌بود: با توجه به اینکه شرکت سهام‌پژوهان‌مهر، عضو انجمن واردکنندگان خودرو نیست، ما اطلاع دقیقی از صدور مجوز برای واردات شورلت توسط این شرکت نداریم.

براساس اطلاعاتی هم که شرکت سهام‌پژوهان‌مهر در وبسایت خود نوشته‌است، اثری از واردات خودرو دیده نمی‌شود. در تاریخچه این شرکت نوشته‌شده‌است: «شرکت سهام‌پژوهان‌مهر در سال 1385 تأسیس و در زمینه تأمین تجهیزات بانکی (دستگاه کارت‌خوان و خودپرداز) فعالیت خود را آغاز نمود و از سال 1389 پروژه کارت خرید یاران را راه‌اندازی و با جذب نیروهای متخصص در زمینه نرم‌افزارهای بانکی سوئیچ‌های مختص پروژه‌های رفاهی و تخفیف را طراحی نموده‌است. در همین راستا باشگاه مشتریان یاران در جهت حفظ شان و منزلت اعضاء و تنوع در خدمات و سرویس‌دهی بهتر و رفع نیازهای خانوار در استفاده از کالا و خدمات راه‌اندازی گردید. این شرکت آماده همکاری با برترین اصناف و خدمات‌دهندگان با درصد تخفیف معقول و منطقی می‌باشد. شرکت سهام‌پژوهان‌مهر با همکاری بانک خاورمیانه به عنوان صادرکننده کارت و همینطور شرکت تجارت‌الکترونیک کارت دماوند با مجوز رسمی از بانک‌مرکزی جمهوری‌اسلامی‌ایران به عنوان PSP، پروژه‌ای تحت‌عنوان یاران ارائه نموده که تلاش دارد با بهره‌گیری از آخرین تجربیات موجود در کشور و سایر کشورهای توسعه‌یافته، ایجاد ارزش‌افزوده نموده و با کمک به مدیریت هزینه خانواده‌ها خدمت جدیدی به هموطنان عزیز ارائه نماید. کارت خرید یاران تحت‌پوشش شبکه شتاب و از نوع کارت‌های بانکی الکترومغناطیسی می‌باشد و دارنده آن می‌تواند براساس شرایط و کارمزدهای توافق شده از تخفیفات مراکز طرف قرارداد با یاران استفاده نماید.»

به‌هرحال بر خلاف نوشته‌های داخل سایت که اثری از واردات خودرو نیست، اما این شرکت مدعی است واردات شورلت را انجام می‌دهد و از سال آینده هم آغاز خواهدشد. منشی این شرکت می‌گوید: «اگر واردات شخصی یا درخواست نمایندگی دارید، باید ابتدا شماره همراهتون رو بذارید، تا مابا شما تماس بگیریم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها