کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت بنزین معادل فوب خلیج‌فارس شد؟


کد خبر : ۱۸۵۷۹جمعه، ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹:۰۲۸۰۶۹ بازدید

رئیس سندیکای جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه باکاهش قیمت نفت به 30 دلار عملا قیمت بنزین داخلی معادل فوب خلیج فارس است، گفت: با قیمت‌های ...

رئیس سندیکای جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه باکاهش قیمت نفت به 30 دلار عملا قیمت بنزین داخلی معادل فوب خلیج فارس است، گفت: با قیمت‌های فعلی نفت، دولت عملا یارانه‌ای برای عرضه بنزین نمی‌دهد.

، بیژن حاج محمدرضا در نشست خبری با بیان اینکه پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت با تکنولوژی چینی هزینه های نگهداری و بهره‌برداری از جایگاه‌های سوخت را افزایش داد، گفت: با گذشت ۹ سال از آغاز عرضه کارتی بنزین، عرضه سوخت در جایگاه‌ها حتی برای یک روز هم متوقف نشد و این در حالی است که هزینه‌های راهبری و بهره برداری از جایگاه‌ها به شدت افزایش یافته است.

رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت سراسر کشور با اعلام اینکه هم اکنون با وجود آزادسازی قیمت بنزین، اما عرضه کارتی این فرآورده نفتی منجر به افزایش زمان سوخت گیری در جایگاه‌ها شده است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، زمان سوخت گیری در جایگاه‌ها با ادامه عرضه کارتی به ازای هر نوبت سوخت گیری ۴ تا ۵ دقیقه افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به مطالبه هزینه ۱۰ هزار تومانی برای صدور کارت آزاد در جایگاه‌ها، اظهار داشت: هم اکنون با محدودیت تعداد کارت آزاد در جایگاه‌ها روبرو هستیم که این موضوع هم در مدت زمان افزایش سوخت گیری خودروها اضافه می کنیم.

حاج محمدرضا با تاکید بر اینکه آزادسازی قیمت‌ها با عرضه کارتی بنزین مغایرت دارد، بیان کرد: هم اکنون اکثر جایگاه‌های کشور زیان‌ده هستند و حتی برخی از جایگاه های کوچک در شهرها و استان ها تعطیل شده اند.

رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت سراسر کشور تعداد کل جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل کشور را ۳ هزار و ۵۰۰ باب اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر این، هم اکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ باب جایگاه CNG هم در سراسر کشور در مدار بهره برداری قرار دارد.

وی با انتقاد به طرح جدید وزارت نفت مبنی بر ایجاد برندسازی در سطح جایگاه‌های سوخت بدون فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای این طرح، تاکید کرد: هم اکنون در کشور دو نوع بنزین با کیفیت یورو ۴ و یورو ۲ عرضه می شود و این در حالی است که در اکثر کشورهایی که طرح برند جایگاه های سوخت راه اندازی شده، بنزین با استاندارد بالا، شرکت های مختلف نفتی و کیفیت‌های متفاوت عرضه و توزیع می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت نفت برای برندسازی جایگاه‌های سوخت ابتدا باید به دنبال ارتقاء کیفیت بنزین و گازوئیل تولید شده در پالایشگاه ها باشد زیرا هم اکنون به جز پالایشگاه شازند اراک، هیچ یک از پالایشگاه های کشور از ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ برخوردار نیستند، گفت: بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت با اجرای طرح برندسازی قرار است بنزین با سه نرخ در جایگاه ها عرضه شود.

حاج محمدرضا با یادآوری اینکه در صورت اجرای این طرح، بنزینی که در شمال تهران عرضه می شود با بنزینی که در جنوب تهران عرضه می شود، از نظر قیمتی دارای اختلاف خواهد بود، تصریح کرد: آیا با ایجاد اختلاف، مردم به سمت جایگاه‌هایی که بنزین را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند، هجوم نمی‌آورند؟ و آیا با اجرای این طرح، بنزین در جایگاه هایی که با قیمت بالاتری توزیع می شود، با عدم استقبال مردم مواجه نخواهد شد؟

وی با بیان اینکه عرضه سه نرخی بنزین در یک شهر برای جایگاهداران فاقد توجیه اقتصادی است، درباره قیمت فروش فعلی بنزین توضیح داد: با توجه به سقوط قیمت نفت به بشکه ای ۳۰ دلار، هم اکنون قیمت بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می شود، معادل فوب خلیج فارس (بدون احتساب هزینه انتقال) است.

رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت سراسر کشور همچنین با اشاره به افزایش میزان تبخیر بنزین در جایگاه‌هایی که بنزین را با استاندارد یورو ۴ عرضه می‌کنند، اظهار داشت: میزان تبخیر بنزین یورو ۴ در مقایسه با یورو ۲ بسیار بالا است که تاکنون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدامی برای بازیافت و جمع آوری بخارات بنزین در جایگاه ها نکرده است.

حاج محمدرضا با بیان اینکه هم اکنون شرکت‌های بزرگ نفتی جهان به دلیل پایین بودن توجیه اقتصادی جایگاه داری در ایران هیچ‌گونه علاقه و انگیزه‌ای برای احداث جایگاه‌های زنجیره ای در کشور ندارند، خاطرنشان کرد: هم اکنون اکثر جایگاه های کشور ورشکسته هستند و حتی استانداردهای جایگاه‌های سوخت ایران از افغانستان هم پایین تر است، ضمن اینکه برای برندسازی ابتدا باید اقتصاد جایگاه‌های سوخت را احیاء کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها