کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال معافیت ایران از قانون روادید


کد خبر : ۱۸۳۳۲دوشنبه، ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱:۰۶۷۲۱۷ بازدید

امریکن تینکر نوشت: در حالی که «روز اجرای» توافق هسته ای ایران نزدیک می شود، ایران و کنگره آمریکا در آستانه برخوردی قرار دارند که ...
احتمال معافیت ایران از قانون روادیداحتمال معافیت ایران از قانون روادید

امریکن تینکر نوشت: در حالی که «روز اجرای» توافق هسته ای ایران نزدیک می شود، ایران و کنگره آمریکا در آستانه برخوردی قرار دارند که ممکن است روز اجرا را به تاخیر بیاندازد یا حتی کل توافق را نابود کند.

اعضای هر دو حزب در کنگره در تلاش هستند ایران را به علت انجام آزمایش های موشکی در ماه اکتبر تحریم کنند و ایران نیز تهدید کرده است اگر آمریکا محدودیت هایی که کنگره در صدور روادید تصویب کرده است لغو نکند، از توافقنامه عقب نشینی خواهد کرد.

در همین حال، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مقابل اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مقاومت می کند و می خواهد بر اساس برنامه معافیت روادید که کنگره اخیرا آن را تشدید کرده است، معافیتی را برای ایرانی ها در نظر بگیرد.

این پایگاه به بخشی از مقاله ای که در پایگاه پولیتیکو منتشر شده است اشاره کرد و نوشت منتقدان توافق هسته ای هنوز کوتاه نمی آیند. قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند ایران را برای رفتارهای غیرقانونی اش از جمله آزمایش های موشکی بالستیک مجازات کنند.

بسیاری از پیشنهادها برای مجازات ایران احتمالا راه به جایی نخواهند برد و نمادین هستند. با این حال، به پا شدن جنجال در کنگره این پیام قدرتمند را به ایران می فرستد که مهم نیست دولت اوباما چقدر به توافق هسته ای پایبند باشد، به هر حال آمریکا دوست ایران نیست.

در مقاله پولیتیکو همچنین آمده است مقامات دولت اوباما می گویند به دقت همه فعالیت های ایران در منطقه از جمله نقش آن را در جنگ داخلی سوریه زیر نظر دارند. اما تاکید دارند که توافق هسته ای موضوعی جداگانه است.

برای مثال آنها گفتند آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر نقض قطعنامه سازمان ملل بوده است نه توافق هسته ای. اما آمریکا گفته است به آزمایش موشکی ایران که در ماه نوامبر نیز انجام داده است واکنش نشان خواهد داد. با این حال، منتقدان توافق هسته ای اطمینان دارند چین و روسیه از حق وتو خود در سازمان ملل برای جلوگیری از مجازات ایران استفاده خواهند کرد. حتی متحدان اوباما نیز نگران هستند، به طوری که ۲۱ سناتور دموکرات هفته گذشته در نامه ای به وی از او خواستند در این بحث کوتاه نیاید.

نویسنده مقاله امریکن تینکر در ادامه نوشت دیگر کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک نیز تمایل دارند ایران به علت انجام آزمایش موشکی تحریم شود. اما احتمالا روسیه یا چین یا هر دو هرگونه تلاش در شورای امنیت سازمان ملل را وتو خواهند کرد. البته این مسئله مانع کنگره در اعمال تحریم بر ضد ایران نخواهد شد، اما این در صورتی است که تعداد کافی از دموکرات ها در برابر اوباما مقاومت کنند.

در همین حال، اوباما باز هم به دنبال راه هایی برای خشنود کردن ایران در برنامه معافیت روادید است.

در خاتمه این مقاله نویسنده بار دیگر به بخشی از مقاله پولیتیکو اشاره کرد. در این مقاله آمده است تهران از تغییراتی که در برنامه معافیت روادید آمریکا ایجاد شده است به خشم آمده است. بر اساس این تغییرات، اگر شهروندان ۳۸ کشور که بسیاری از آنها اروپایی هستند، از مارس ۲۰۱۱ تا کنون به عراق، ایران، سوریه یا سودان سفر کرده باشند، از سفر بدون روادید به آمریکا منع خواهند شد.

آمریکا به عنوان بخشی از توافق هسته ای متعهد است تا مانع سیاست هایی شود که به طور مستقیم بر بهبود روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر منفی دارند. مقامات ایرانی قانون جدید روادید آمریکا را لطمه ای به اقتصاد خود می دانند زیرا معتقدند این قانون سرمایه گذاران را از ایران فراری می دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این محدودیت های روادید را نامعقول خواند و برخی از مقامات اروپایی نیز هشدار داده اند این تغییرات احتمالا ناقض توافق هسته ای است.

به گزارش انتخاب، در خاتمه این مقاله آمده است رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تسلیم خواسته های ایرانی هایی شده است که ظاهرا سیاست روادید آمریکا را به آنها دیکته می کنند. اوباما برای نجات توافق هسته ای هر کاری انجام خواهد داد .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها