کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نشست ایران و ۱+۵ پایان یافت - ۲۹ و ۳۰ آبان نشست بعدی در ژنو


کد خبر : ۱۸۲۷یکشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۷:۴۲۲۹۱۲ بازدید

ظریف در جمع خبرنگران داخلی گفت: کار بسیار دشواری را شروع کردیم و از روز اول هم می دانستیم در مذاکرات چند جانبه هم نمی توان پبش بینی کرد. ممکن است که مذاکره به طول بیانجامد. روند مناسبی است و حرکت خوبی است.

ظریف در جمع خبرنگران داخلی گفت: کار بسیار دشواری را شروع کردیم و از روز اول هم می دانستیم در مذاکرات چند جانبه هم نمی توان پبش بینی کرد. ممکن است  که مذاکره به طول بیانجامد. روند مناسبی است و حرکت خوبی است.

وی در ادامه افزود: مردم ما اعتماد زیادی به برخی از کشورهای طرف مذاکره ندارند و باید اعتماد مردم را جلب  کرد. من فکر می کنم مردم خیلی  مسائل بین المللی را با دقت و هوشیاری موضوعات پیگیری می کنند و این دقت و صبر و تحمل بسیار مهم است. خوش بینی های زیادی وجود دارد. روند مذاکرات ادامه می یابد و با صبر  و متانت و واقع بینی کار پیش می رود.

وزیر خارجه کشورمان افزود: امیدواریم که با جدیت و کار کارشناسی همکارانم کار پیش برود. ساعت های زیادی برای این کار صرف کردند و در برابر هر زیاده خواهی مقاومت نشان دادیم. قصد داریم در دنیا در سطح بین المللی با منطق حرف بزنیم. ما با این دیدگاه وارد بحث می شویم. آن چه که باعث شده در ماه های اخیر بدخواهان جمهوری اسلامی در انزوا قرار بگیرند معرفی چهره واقعیی مردم ایران است، گفتمان مبتنی بر اعتدال و تعامل سازنده است. 

در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. وارد جزئیات شده ایم و این هفته هم صحبت می کنیم یعنی باید سه گام با هم پیش برود، شما نمی توانید گامی را بدون اطمینان بردارید.


 ظریف در جمع خبرنگاران گفت: جزئیات مهمی هم وجود دارد که روی آن صحبت می کنیم. این که ایران چه می طلبد یا آنها چه می طلبد یا درباره چه مواردی توافق وجود دارد. هم‌اکنون در مرحله بحث هستیم و اختلاف نظر وجود دارد که اگر اختلاف نظر نبود اینجا نبودیم. 

بی اعتمادی جدی است. هم مذاکره کننندگان هم مردم و هم مسئولان منتقد جدی این مسأله هستیم. هرقدمی که برداشته می‌شود باید اعتماد ساز باشد.

 

درباره آب سنگین اراک باید گفت که این پروژه جزو موضوع هسته ای ایران است و این که چه خواسته هایی داشته باشند و چه خواسته هایی نداشته باشند مهم است و در عین حال آمادگی رفع نگرانی دیگران را داریم.

ما تصور دستیابی به سلاح را به نفع خود نمی دانیم. 

ایران همه جا گفته است که موضوع مذکرات ما صرفا موضوع هسته ای است و هیچ موضوع دیگری را در این مذاکرات مطرح نمی‌کنیم. هدف هم فقط حل موضوع هسته ای حل و فصل آن است. که به نظر ما یک گام بسیار مهمی در جهت رفع بی اعتمادی ها است.

ظریف افزود: البته با آمانو روش دیگری را دنبال کرده ایم و مذاکرات خوبی هم در وین پیش رفته است و مذاکرات در تهران با حضور آمانو نهایی می شود.  امیدواریم که آژانس بتواند نقش اعتماد بخشی ایجاد کند. این نقش را تنها زمانی ایفا می کند که به دقت بحث فنی را دنبال کند و ما لوازم را برای آژانس مهیا می کنیم. 

وی درباره علت عدم توافق در این نشست تاکید کرد که باید تمام متن مورد توافق قرار گیرد. 

ظریف در باره نقش لابی های صهیونیستی برای منحرف کردن بحث مذاکرات گفت: ما امیدواریم که هیئت ها براساس منافع ملی خود و آن چه که کمک به حل این مشکل می کند تصمیم بگیرند. رژیم صهیونیستی  ان‌پی‌تی را نپذیرفته و ادعاهایی را مطرح می کند که چندان مهم نیست.


وی درباره احتمال تاثیرگذاری عملکرد فرانسه در روزهای اخیر در روابط میان دو کشور گفت ما روابط خوبی با فرانسوی ها داشته ایم و در مذاکرات خود نیز به این اشاره کرده ایم. فرانسه نقش پیشتازی را در مذاکرات گذشته داشته است و امیدواریم که این نقش ادامه یابد.

به هر حال، ظریف گفت: در این دوره تفاهم به قدری بوده که مصاحبه مشترک کرده ایم. این امر نشان دهنده پیش رفت مذاکرات است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها