کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار، طلا را به عقب راند


کد خبر : ۱۸۰۷شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴:۲۳۲۸۶۹ بازدید

در هفته گذشته مهم‌ترین موضوع مورد بحث تقویت دلار در مقابل تضعیف طلا و برخی از ارزهای اروپایی بود.

هر چند در آخرین روز هفته بازار داخلی شاهد متوقف شدن دلار روی قیمت 3 هزار و 20 تومان بود، ولی افزایش پی درپی نرخ برابری دلار نسبت به یورو در بازار جهانی تقویت دلار را به‌دنبال داشت. در واقع در بازار جهانی بر خلاف بازار داخلی روند دلار با افزایش ارزش روبه‌رو بود. یکی از دلایل رشد ارزش دلار به غافلگیری تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازارها بازمی‌گردد.

در حالی که انتظار این بود كه سیاست‌های پولی در آمریکا به‌دلیل اتفاقات ماه گذشته در این کشور کماکان فوق انبساطی دنبال شود؛ اما موضع‌گیری‌ها احتمال کاهش این سیاست‌ها را در زماني زودتر از موعد مقرر به ذهن سرمایه‌گذاران متبادر کرد. بنابراین اصلی‌ترین دلیل تقویت دلار را می‌توان به این موضوع نسبت داد که در ابتدای هفته گذشته تلقی بازار متوجه تضعیف بیش از حد دلار در هفته‌های پیش از آن بود. از این رو سیگنال خرید دلار از سوی معامله‌گران ارسال شد، پس از آن نیز با انتشار بیانیه جلسه دو روزه بانک مرکزی آمریکا به‌رغم عدم‌تغییر در سیاست‌های فوق انبساطی این کشور برای ماه اکتبر، زمان خروج از سیاست فعلی از پیش‌بینی بازارها زودتر ارزیابی شد و باز هم دلیلی برای تقویت دلار به وجود آمد. پیش از این با توجه به عملکرد نه‌چندان مساعد اقتصاد آمریکا و تعطیلی 16 روزه دولت، انتظار می‌رفت دولت سیاست‌های انبساطی را ادامه دهد، اما به نظر تحلیلگران بهبود در بخش‌های اشتغال آمریکا و تورم پایین‌تر از انتظار این کشور، احتمال کاهش خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو را در روزهای آینده تقویت می‌کند که به دنبال آن کاهش عرضه‌ دلار و افزایش مجدد نرخ برابری آن را رقم خواهد زد. تحلیلگران به این دلایل معتقدند: باید انتظار فشار نزولی بر بازار طلا را داشت.البته در مقایسه با سایر ارزهای اروپایی، نرخ برابری یورو نسبت به دلار به مقدار بیشتری کاهش یافته است؛ این کاهش احتمالا از کنفرانس خبری ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه هفته گذشته نشات می‌گیرد. در این کنفرانس نرخ سود با کاهش نسبتا شدید25/0 درصد اعلام شد. این در حالی است که نرخ تورم اروپا اخیرا به پایین‌ترین سطح خود؛ یعنی7/0 درصد رسیده بود و آمار بالای بیکاری ناحیه یورو که حدود 2/12 درصد در ماه اکتبر برآورد شده، نگرانی‌هایی به وجود آورده بود.

رویدادهای مهم جهانی

میزان رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در ساعت 17 روز پنج‌شنبه هفته گذشته منتشر شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که این میزان 9/1 درصد رشد خواهد کرد؛ اما میزان رشد واقعی از این مقدار هم بیشتر بود. بنا به گزارش کیتکو نیوز، میزان تولیدات ناخالص داخلی آمریکا، طبق آمار منتشرشده در آخرین روز هفته گذشته 8/2 درصد رشد داشته است. انتشار اخبار مبنی‌بر رشد بیش از مقدار پیش‌بینی شده، تاثیراتی موافق با تقویت دلار در بازارهای جهانی خواهد داشت و احتمالا باز هم قیمت طلای جهانی تضعیف می‌شود. دیروز، جمعه روز کاری بازارهای جهانی بود قیمت هر اونس طلای جهانی در واکنش به انتشار آمار مزبور، کاهشی بیش از روزهای پیش ازآن را در ابتدای کار خود تجربه کرد و با 4 دلار کاهش به 1310 دلار رسید. البته در ادامه با اعلام نرخ بیکاری در آمریکا قیمت طلا روند کاهشی را با سرعت خطی طی کرد. پس از آنکه آمارهای اعلام شده مشخص کرد موقعیت ایجاد شده شغلی متناسب با پیش‌بینی‌ها بوده است، طلا به کانال 1200 دلار فرو کاسته شد. نرخ بیکاری در آمریکا 3/7 درصد اعلام شد که متناسب با مقدار پیش‌بینی‌شده بوده است. پس از این آمار قیمت طلا به زير 1290 دلار در هر اونس رسید.

تحلیلگران کیتکو نیوز معتقدند که تضعیف قیمت جهانی طلا با توجه به بروز نشانه‌های تقویت دلار در هفته جاری ادامه خواهد داشت. البته عده‌ای دیگر از تحلیلگران معتقدند که طلا در حال حاضر بر سر یک دوراهی قرار دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از اینوستینگ، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند چنانچه قیمت اونس جهانی طلا به بیش از 1375 دلار برسد این به این معنی است که سقوط بهای طلا به 1251 دلار دیگر رخ نخواهد داد و روند صعودی آغاز خواهد شد؛ اما در صورتی که بهای اونس طلا به 1251 دلار کاهش یابد به این معنا است که سیر نزولی قیمت طلا تشدید خواهد شد.البته چنانچه قیمت جهانی طلا طی روزهای آتی به بالاترین بهای 28 اکتبر یعنی 1361 دلار برسد تحلیل سیر صعودی درست است و تایید می‌شود.

در صورتی که بهای اونس جهانی طلا به کمتر از 1300 دلار برسد، تحلیل روند نزولی درست است و افت قیمت به دامنه 1251 دلار طی 2 الی 3 هفته آینده محتمل خواهد بود. از دیگر رویدادهای مهم تصمیم‌گیری درخصوص سیاست‌های پولی در حوزه یورو بود. روز پنج‌شنبه جلسه سیاست‌گذاری بانک اروپا برگزار شد و پس از آن رییس بانک مرکزی اروپا در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. دراگی در کنفرانس خود که به چشم‌انداز سیاست اقتصادی اروپا با تاکید بر سیاست‌های پولی پرداخت، گفت: نیمه اول سال شرایط اقتصادی مطلوب نبوده است؛ اما اخیرا نشانه‌های بهبود اقتصادی مشاهده می‌شود. وی البته تاکید کرده است که این روند بهبود تدریجی رخ خواهد داد. دراگی سیاست رونق اقتصادی را متکی به رشد تقاضای حوزه یورو منوط و تاکید کرده است: این سیاست به گونه‌ای انجام می‌شود که موجب افزایش تورم نشود. او برای تحقق این هدف بر تداوم انقباض در بخش سیاست‌های مالی تاکید کرده است.کیتکو نیوز راجع به کنفرانس خبری ماریو دراگی مصاحبه‌ای را با جیم ویکوف تحلیلگر اقتصادی ترتیب داد. جیم ویکوف معتقد بود که کنفرانس مزبور به هیچ وجه مطابق انتظارات پیش نرفت. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا بر تجربه دوره‌ای با نرخ تورم پایین در اروپا اشاره کرد. در این کنفرانس شاهد بودیم که نرخ بهره اروپا به 25/0 درصد کاهش یافت. کنفرانس خبری ماریو دراگی موجب بروز نوساناتی در بازار طلا در صبح پنج شنبه هفته گذشته شده بود. جیم ویکوف معتقد بود که نرخ بهره جدید نوسانات شدیدی را در بازار فلزات گران‌‌ به وجود خواهد آورد.

بازار داخلی

در بازار داخلی قیمت دلار ثابت بود و در بازار رسمی نیز بانک مرکزی از قیمت دلار کاست.در بازار سکه نیز قیمت تمام و نیم تغییر نکرد؛ اما از قیمت ربع 5 هزار تومان کاسته شد. با توجه به انعکاس مثبت اخبار از بازار سیاسی به نظر می‌رسد آغاز کار بازار‌ها در داخل با‌ثبات‌تر از هفته‌های قبلی دنبال شود. مثبت بودن روند مذاکرات 1+5 نیز می‌تواند نشانی از ادامه روند کاهشی تحریم‌ها علیه ایران باشد. به عنوان مثالی از روند تسهیلی که تحریم‌ها علیه ایران طی می‌کنند، می‌توان به لغو پیگرد قانونی شرکت آلمانی ناقض تحریم ایران توسط آمریکا اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های غربی، شرکت داچ بورس، اداره کننده بازار بورس آلمان اعلام کرد واحد بانکی کلیر استریم این شرکت مبلغ 9/151 میلیون دلار برای متوقف کردن تحقیقات اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا در مورد اینکه آیا این شرکت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده یا نه، پرداخت کرده است.اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، به‌عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری این کشور مدعی شده بود بانک کلیر استریم احتمالا در سال 2008 تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده و در زمینه ارائه ضمانت‌های بانکی با ایران همکاری داشته است. 

روز گذشته رویترز نیز خبری درخصوص مجموع پول نفت ایران که در سه کشور هند، کره جنوبی و ژاپن نگهداری می‌شود، منتشر کرد. بنا بر اعلام این خبرگزاری، مجموع دارایی‌های ایران در این سه کشور 3/15 میلیارد دلار است. تا پیش از این به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، پول نفت به‌صورت عمده با پول رایج این کشورها پرداخت می‌شد. تمایل ایران به دریافت پول نفت به یورو از هند در ماه گذشته مذاکراتی را بین این دو کشور موجب شد و نتایجی نیز دربرداشت. با ادامه روند تعدیل یا لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد امکان دریافت این طلب‌ها به دلار یا یورو افزایش یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها