کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید ماکارونی؛ صنعتی رو‌به رشد


کد خبر : ۱۸۰۴۷شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۳:۴۷۱۸۰۶ بازدید

ماکارونی، امروزه یکی از پرکاربردترین غذاهای جهانی است که به‌دلیل آماده شدن سریع و قیمت تقریبا مناسب آن طرفداران زیادی دارد. این تقاضای ...

ماکارونی، امروزه یکی از پرکاربردترین غذاهای جهانی است که به‌دلیل آماده شدن سریع و قیمت تقریبا مناسب آن طرفداران زیادی دارد. این تقاضای گسترده که در طی سال‌های اخیر نسبت به این ماده غذایی ایجاد شده، صنعتی رو به گسترش و پیشرفت را ایجاد کرده؛ تا جایی که امروزه تقریبا همه کشورهای جهان جزو مصرف‌کنندگان ماکارونی هستند و از این میان، کشورهای زیادی نیز به تولید این ماده خوراکی روی آورده‌اند.با گسترش روزافزون این صنعت، چشم‌انداز گسترده‌ای پیش روی آن گشوده شده و به گفته محققان، تولید، بسته‌بندی و توزیع این ماده خوراکی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
 


طبق آمارهای سال 2012، تفاضای جهانی برای پاستا 56603 تن برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای این ماده غذایی تا سال 2016 به 66288 تن در سال برسد و حتی طبق بررسی‌های انجام شده تا سال 2022 این مقدار به 83875 تن نیز خواهد رسیدکه این امر نشان‌دهنده اقبال روزافزون مردم دنیا به ماکارونی و پاستا است. مصرف این ماده غذایی به حدی قابل توجه است که انجمن ملی ماکارونی در آمریکا، مصرف هر آمریکایی را به طور متوسط بیش از 29پوند و به تعبیری 13کیلوگرم در سال تخمین زده است.


تولیدکننده‌ها و سهم بازار

طبق آمارهای موجود، صنعت جهانی ماکارونی در طول سال‌های 2008 تا 2011 رشد سالانه 8.3درصدی را تجربه کرده است. در حال حاضر با توجه به تولید انواع مختلف ماکارونی، تقاضای جهانی آن نیز متفاوت است. 36.5درصد تولید را ماکارونی خام، 17.2درصد را ماکارونی غنی شده و 44.1درصد را نیز انواع دیگر ماکارونی در بر می‌گیرد.

بیش از 8درصد هم سهم ماکارونی‌های طعم‌دار در بازار است. همان‌گونه که ذکر شد، کشورهای زیادی در سطح جهان به تولید این غذای پرطرفدار مشغول هستند، اگرچه چین، ایتالیا، ژاپن، مکزیک و ایالات متحده بزرگ‌ترین بازارهای ماکارونی را در دست دارند، اما با افزایش روزافزون این صنعت، دیگر کشورها نیز سهم مهمی را در این تجارت به‌دست آورده‌اند.

به‌عنوان مثال، آرژانتین با 6.4درصد، اکوادور با 3.6درصد، پاناما با 3.2درصد، کلمبیا با 3.0درصد و ویتنام با 2.9درصد کم‌کم وارد این تجارت جهانی می‌‌شوند. صنعت بسته‌بندی نیز یکی از مهم‌ترین صنایع در زمینه تولید ماکارونی محسوب می‌شود که با توجه به توسعه و پیشرفت روزافزون آن، در سال‌های آتی روی تجارت جهانی ماکارونی تاثیری چشم‌گیر خواهد داشت. امروزه کشورهای زیادی وارد رقابت در این عرصه شده‌اند که می‌توان از جمله آنها به چین، ارمنستان، بنگلادش، کلمبیا، شیلی، ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی، ویتنام، اتریش، سوئد، تایلند، بریتانیا، پاناما و ایران اشاره کرد.

به طور کلی می‌توان گفت کشورهای زیادی در این صنعت وارد شده و با توجه به تقاضای زیادی که در بین مردم دنیا برای این ماده غذایی وجود دارد، پیشرفت‌های موفقیت‌آمیزی نیز داشته‌اند. مصرف ماکارونی نیز در تمام کشورهای دنیا به‌صورت کاملا طبیعی جا افتاده است اما در این میان طبق آماری که در سال 2014 گرفته شده است، ایتالیا با 25.3درصد بیشترین میزان مصرف ماکارونی را در سطح جهان داشته و پس از آن، تونس با 16درصد، دومین کشور و ونزوئلا با 12.3 درصد، سومین کشور بود، جالب است بدانید در این آمار ایران با 8.5 درصد هشتمین جایگاه مصرف را داشت.


بسته‌بندی و سهم مصرف

با توجه به مصرف زیاد این ماده غذایی در سطح جهان، طبیعی است که تولیدکنندگان زیادی به فکر رقابت در این بازار تقاضا بیفتند، بنابراین در اکثر کشورهای جهان، کارخانه‌های مختلفی برای تولید آن شکل‌ گرفتند که این نوع رقابت نیز باعث به وجود آمدن انواع متفاوت و متنوعی از این نوع ماده غذایی شده است. طبق آماری که در سال 2014 گرفته شده بود، ایتالیا با تولید 3 میلیون و 408 هزار و 499 تن، بیشترین تولید ماکارونی را در سطح جهان داشته است.

بعد از ایتالیا، ایالات متحده با 2میلیون تن دومین مقام را داشته و برزیل با 1204900 تن در جایگاه سوم بوده است. ترکیه 1202900 تن تولید داشت، روسیه 1083000 تن تولید می‌کرد و جالب است بدانید کشورمان ایران نیز با تولید 560 هزار تن مقام ششم را در تولید ماکارونی داشت. همچنین طبق همین آمار، سهم تولید ماکارونی در بین قاره‌های جهان به شرح زیر است: آسیا حدود 5.8درصد را به خود اختصاص داده که از این مقدار 4.1درصد مربوط به خاورمیانه بوده و 1.7درصد مابقی کشورهای آسیایی را شامل می‌شود.

قاره استرالیا با 0.4درصد کمترین تولید را به خود اختصاص داده و اروپای شرقی با 35.7درصد بیشترین میزان تولید را داشت و باقی کشورهای اروپایی نیز 16.3درصد از تولید جهانی را بر عهده داشتند. قاره آفریقا نیز 5.6درصد تولید داشته و آمریکای شمالی 15.2درصد و آمریکای جنوبی 21.0درصد از تولید این ماده خوراکی را در سطح جهان انجام داده است. قابل ذکر است که درآمد حاصله از صنعت جهانی ماکارونی در سال 2014میلادی، 2.8میلیارد دلار گزارش شده است که سود ناخالص آن 37/57 درصد برآورد شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها