کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دریافت غیرقانونی مالیات از سنوات کارگران


کد خبر : ۱۷۶۶۸جمعه، ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲:۱۰۱۶۹۵ بازدید

با وجود اینکه قانون برای سنوات مشمولان قانون کار معافیت مالیاتی قائل شده اما کارگران می‌گویند در مواردی از سنوات آنها که سالیانه به ...

با وجود اینکه قانون برای سنوات مشمولان قانون کار معافیت مالیاتی قائل شده اما کارگران می‌گویند در مواردی از سنوات آنها که سالیانه به میزان یک ماه حقوق و مزایا است، مالیات کسر می‌شود!

شاغلان و مشمولان قانون کار در طول ماه مزایایی را به عنوان حقوق و دستمزد دریافت می کنند که برای افراد مختلف این ارقام متفاوت است. کمترین میزان پرداختی به هر مشمول قانون کار در سال‌جاری ماهیانه ۷۱۲ هزارتومان است که البته به این رقم حق بیمه نیز تعلق می گیرد و در نهایت دریافتی حداقل بگیران قانون کار کمتر از ۷۱۲ هزارتومان در هر ماه است.در بند ۵ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم تکلیف عدم دریافت مالیات از سنوات کارگران روشن و آمده است: حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده از پرداخت مالیات معاف است.

با این وجود به نظر می رسد، برخی کارفرمایان از سنوات کارگران در پایان خدمت و یا سالیانه، مبلغی به عنوان مالیات کسر می‌کنند که طبق قانون تخلف محسوب می شود، همچنین میزان معافیت مالیاتی حقوق در سال جاری نیز یک میلیون و ۳۸۰ هزارتومان تعیین شده که مازاد بر آن تا ۷ برابر باید ۱۰ درصد مالیات بپردازد و بیشتر از آن هم ۲۰ درصد.میزان سنوات هر فرد نیز متفاوت است به نحوی که افراد به نسبت حقوق و دستمزدی که در هر ماه دریافت می کنند، از سنوات سالیانه برخوردار می شوند که البته ممکن است برای بسیاری ذخیره و در پایان خدمت به آنها پرداخت شود.

میزان سنوات ماهیانه درست مانند عیدی پایان سال است که برای هر فرد متفاوت و به نسبت حداقل دستمزد آن فرد تعیین می شود. البته درباره پرداخت عیدی پایان سال مشمولان قانون کار سقف تعیین شده داریم و فرد نمی تواند بیشتر از ۳ برابر حداقل مزد تعیین شده آن سال عیدی بگیرد اما درباره سنوات اینگونه نیست و افراد برخی مزایا به اضافه حداقل مزد را به عنوان سنوات دریافت می کنند.

هادی ابویی در گفتگو با مهر درباره نحوه محاسبه سنوات سالیانه کارگران گفت: ۱۲ ماه حقوق و ۲ ماه عیدی در مجموع ۱۴ ماه پرداختی را در نظر می گیرند و نسبت به آخرین پرداختی به افراد، یکماه حقوق و مزایا به عنوان سنوات پرداخت می شود.


14 ماه حقوق؛ مبنای پرداخت سنوات سالیانه

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: اگر هم در برخی بنگاه ها، سنوات به صورت سال به سال پرداخت می شود، معمولا چون افراد هنوز در حال ادامه خدمت در آن واحد هستند؛ بنابراین سنوات پرداخت شده به صورت علی الحساب بوده و در پایان دوره خدمت افراد و یا زمان قطع همکاری، سنوات دقیق محاسبه و به افراد پرداخت می شود و البته ممکن است فرد طلب جدیدی هم نداشته باشد.همچنین حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه ممکن است برخی کارفرمایان به صورت سالیانه سنوات را پرداخت کنند، گفت: همچنین اگر سنوات سالیانه پرداخت نشود، جزو حقوق و مطالبه افراد می‌ماند و ذخیره خواهد شد تا در پایان خدمت دریافت کنند.

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: متاسفانه ممکن است برخی کارفرمایان عمدا و یا حتی سهوا از سنوات نیروهای خود مالیات بگیرند که از نظر قانون وجاهت ندارد و تخلف محسوب می شود. اینها حقوق نیروی کار است که باید از سوی نمایندگان و سازمان های کارگری پیگیری شود.


مالیات از سنوات تخلف است

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: نمایندگان کارگران باید بتوانند در این زمینه ها با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی مذاکره و گفتگو کنند. باید راهکارهایی داشته باشیم تا از اخذ هرگونه مالیات و یا سایر موارد غیرقانونی از کارگران جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه درباره عیدی مشمولان قانون کار نیز مجلس یک قانون کلی ارائه کرده اما می توان عیدی را از پرداخت مالیات معاف کرد؛ اینها راهکارهایی است که نمایندگان کارگران باید بیاندیشند و درباره آن مذاکره کنند تا بتوان معیشت و قدرت خرید کارگر را تقویت کرد.این کارشناس بازار کار، یکی از راهکارهای افزایش توان و قدرت خرید جامعه کارگری را غیر از افزایش سالیانه حداقل دستمزد، مذاکره برای دریافت برخی معافیت‌ها از جمله پرداخت حق بیمه و مالیات برشمرد و گفت: اگر اشتباهی صورت بگیرد، هم کارگر و هم کارفرما متضرر خواهند شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها