کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

همه چیز درباره سمند سورن توربو

کدخبر:۱۷۶۴۳چهارشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸:۴۷۲۷۵۱۳ بازدید

هم زمان با روند افزایش قیمت سوخت و قوانین سختگیرانه زیست محیطی در جهان، روند طراحی پیشرانه های احتراق داخلی در سال های ...
همه چیز درباره سمند سورن توربو

هم زمان با روند افزایش قیمت سوخت و قوانین سختگیرانه زیست محیطی در جهان، روند طراحی پیشرانه های احتراق داخلی در سال های اخیر مسیر متفاوتی را طی کرده است. با نگاهی گذرا به رویکرد خودروسازان بزرگ در به کارگیری پیشرانه های کم حجم و پرقدرت در خودروهای جدید، در خواهیم یافت که صنعت خودرو به سمت كوچك‌ سازی پيشرانه، کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهي نسبت به حجم حرکت می‌کند.

از این رو استفاده از سازوكارهای پرخوران (سوپرشارژر و توربوشارژر) برای پشرانه ها، به امری ناگزیر در طراحی آنها بدل شده است. در این راه، خودروسازان بزرگی همچون مرسدس بنز، ب ام و، فورد و... پیشگام بوده اند و بسیاری از ساخته های این برندهای معتبر در حال حاضر میهم ان خیابان های کشور ما نیز هستند. فورد در سال 2013 با تولید یک پیشرانه حدود یک لیتری 3 سیلندر مجهز به توربوشارژ توانست جایزه بهترین موتور سال را به دست بیاورد. همچنین پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر ب ام و که در مدل I8 مورد استفاده قرار میگیرد، در سال 2015 توانست به سلطه پیشرانه فورد به عنوان بهترین موتور سال پایان دهد.

در ميان پیشرانه های مجهز به سامانه های پرخوران (شارژشده)، انواع شارژكننده هاي توربيني يعني توربوشارژر در میان خودروهای شهری از محبوبیت بیشتری نزد تولید‌کنندگان برخوردارند. از جمله موضوعاتی که در پیشرانه های اتمسفریک یا تنفس طبیعی وجود دارد، افت قدرت و گشتاور پیشرانه در مکانهای مختلف به نسبت ارتفاع از سطح دریاست؛ به طور مثال در شهری مثل تهران که به صورت میانگین ارتفاع 1200متری از سطح دریا وجود دارد، پیشرانه خودرو با افت قدرتی حدود 12 تا 15 درصد روبه رو میشود. این افت قدرت به دلیل کاهش چگالی هوا اتفاق میافتد.

در واقع باید گفت هر قدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد، فاصله مولکول‌های هوا و به طور خاص اکسیژن از یکدیگر بیشتر میشود؛ در نتیجه، تعداد کمتری از این مولکول ها را میتوان در یک فضای خاص جای داد. این امر به دلیل ایجاد افت قدرت در پیشرانه باعث می شود راننده فشار بیشتری بر پدال گاز اعمال کند و دور موتور را بالا ببرد. ناگفته پیداست که افزایش دور موتور همراه با افزایش مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی بیشتری درپی دارد. درست همین‌جاست که توربوشارژها و به‌طور کلی سیستم‌های پرخوران، نسخه‌ای مناسب برای این مشکل هستند. این سامانه‌ها با سازوكارهای حرکتی مختلف فقط یک هدف را دنبال می‌کنند و آن افزایش بازدهي حجمی پیشرانه است.
 

mz8kkz9ay3yrzw5cyzf.jpeg

 

به بیانی ساده تر، با استفاده از سیستم های پرخوران میتوان در حجمی مشخص، چندین برابر هوا را به نسبت پیشرانه های اتمسفریک جای داد. وقتی اکسیژن بیشتری برای سوختن در سیلندر داشته باشیم، ECU میزان سوخت مورد نیاز پیشرانه را تخمین میزند و نسبت هوا به سوخت را (14.7 هوا به یک سوخت) تنظیم می‌کند تا بیشترین قدرت حاصل شود، ضمن این که در کشوری مثل ایران که خودروها در شهرهای مختلف با ارتفاع و دمای متفاوت تردد می‌کنند، دمای هوای ورودی به سیلندر میتواند نقش بسیار مهمی در تولید قدرت کافی داشته باشد، زیرا دما نقش مهمی در افزایش و یا کاهش بازدهي حجمی پیشرانه و در نتیجه افزایش یا کاهش قدرت تولید شده دارد. در شهری مثل اهواز که در روزهای گرم سال دمایش حتی تا بیش از 50 درجه هم افزایش می‌یابد، فاصله مولکول های هوا از یکدیگر بیشتر میشود. اما در شهرهایی که حتی در روزهای حرفه‌ای گرم سال نیز دمای مناسبی نسبت به اهواز دارند، فاصله مولکول های هوا (اکسیژن) از یکدیگر کمتر است.

حال اگر به طور مثال یک پیشرانه 1.6 لیتری را در دمای 50 درجه ای اهواز آزمایش کنید و سپس آن را در شهری با دمای حدود 30 درجه بالای صفر مورد آزمایش مجدد قرار دهید، خواهید دید که قدرت و گشتاوری که این موتور در شهر دوم تولید می‌کند چند درصد بیشتر از خروجي همین پیشرانه در اهواز است، پس باید توجه داشت که حتی دمای هوای ورودی به سیلندر نیز اهمیت زیادی در تولید قدرت پیشرانه دارد. در دهه های گذشته به منظور جبران این افت قدرت، طراحان برای افزایش حجم پیشرانه ها اقدام می‌کردند. اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد این ترفند باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت بیشتر میشود. اما نسخه ای که متخصصان با توربوشارژر برای این درد پیچیده اند، نسخه ای کارآمد است که بدون افزایش مصرف سوخت، حتی تا 50 درصد (بسته به نحوه طراحی پیشرانه) بازده حجمی پیشرانه را افزایش میدهد و این در شرایطی است که مصرف سوخت ثابت مانده و حتی کاهش می‌یابد؛ با این حال، ظرفيت پیشرانه افزایش نیافته است و به راحتی میتوان آن را در پلاتفرم‌های کوچک نیز به کار گرفت.

کیوان وزیری مدیر طراحی و تولید پلاتفرم گروه صنعتی ايران خودرو در خصوص سازوكار حرکتی سیستم های توربوشارژ می گوید: »سیستم های توربوشارژ دارای چند قطعه مختلف هستند که توربو یونیت، یکی از آن هاست.

در واقع حرکت سیستم توربو توسط این بخش تامین میشود، زیرا پره های یکی از توربین‌های توربو یونیت در مسیر گازهای خروجی از پیشرانه در اگزوز قرار دارد و گازهای خروجی موتور که سرعت بسیار بالایی دارند با پره های توربین برخورد کرده و این توربین اولین موتور توربو در ايران‌خودرو به تولید انبوه رسید همه چیز درباره سورن توربو هر قدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد، باعث ایجاد افت قدرت در پیشرانه میشود و راننده باید فشار بیشتری بر پدال گاز اعمال کند و دور موتور را بالا ببرد را با سرعت حدودا 160 تا 200 هزار دور در دقیقه به گردش در میآورند.

این گردش از طریق بخشی دیگر در توربو یونیت به توربین دمنده‌ای در ورودی سیلندر انتقال می‌یابد؛ به این ترتیب، توربین دوم نقش دمنده هوا را با فشار بالا به پیشرانه بازی می‌کند.« وزیری اضافه می‌کند: »اما برای کاهش دمای هوای ورودی به موتور هم از قطعه‌ای استفاده میشود که خنك‌كن مياني یا اینترکولر نام دارد و همانند رادیاتور که کارش کاهش دمای آب است، دمای هوا را با استفاده از عبور دادن آن از شبکه هایش کاهش میدهد؛ به این ترتیب، بازدهي حجمی پیشرانه افزایش خواهد یافت.

« وزیری در مورد قطعات مورد استفاده در سیستم های توربوشارژ میگوید: »فن‌آوري ساخت این قطعات به دلیل دقت بالا و متالوژی مواد خاص به خصوص در بخش توربین‌ها، در اختیار تولید‌کنندگان کمی در دنیا وجد دارد، از این رو طراحان پیشرانه معمولا با استفاده از قطعات تولید شده توسط سازندگان معتبر، پیشرانه هایشان را مجهز به سیستم پرخوران می‌کنند.

خوشبختانه در ايران‌خودرو نیز همگام با روند جهانی استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم مجهز به توربوشارژ، توانستیم پیشرانه ef7 ملی با حجم 1.7 لیتر را به توربو مجهز کنیم و قدرت پیشرانه را از 107 اسب بخار در حالت اتمسفریک (تنفس طبیعی) به 150 اسب بخار برسانیم. هر چند نمودار تولید قدرت این پیشرانه میتوانید حتی تا 175 اسب بخار نیز بالا برود، اما با توجه به کیفیت سوخت موجود در کشور و چند عامل دیگر، تصمیم گرفتیم قدرت پیشرانه از مرز 150 اسب بخار بالاتر نرود.« همان طور که میدانید، توربوشارژها وقتی وارد مدار هوارسانی میشوند که دور توربین در آنها به حدی خاص (بسته به اندازه و طراحی توربو) برسد. در این حالت پره های توربین با سرعتی بسیار بالا گردش کرده و توربین دوم را وادار به تزریق هوا با فشار بالا به موتور می‌کنند. حال اگر اندازه توربوی مورد استفاده کوچک باشد، توربین زودتر به دور مورد نیاز رسیده و توربین دمنده را وارد مدار می‌کند.

در پیشرانه 1.7 ليتری EF7 ساخت ايران‌خودرو، توربوشارژ قبل از رسیدن دور موتور به 2300 دور در دقیقه وارد مدار شده و موجب افزایش بازدهي پیشرانه میشود. عملکرد توربوشارژ در این پیشرانه طوری تنظیم شده که تا قبل از رسیدن دور موتور به عدد پنج هزار دور بر دقیقه، بیشترین بازدهي را در اختیار راننده قرار بدهد. از جمله محاسن دیگر این پیشرانه پرخوران، میتوان به افزایش گشتاور تا مرز 210 نیوتن متر اشاره کرد؛ این در حالی است که همین پیشرانه بدون استفاده از توربوشارژر نمی‌تواند بیش از 155 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نکته مثبت و مهم ديگر این که گشتاور در بازهای گسترده از دور موتور بین 2300 تا بیش از 5000 دور در اختیار راننده قرار دارد و به این ترتیب شتابگيري ثانویه خودروی مجهز به این پیشرانه – مثال در هنگام سبقت گرفتن – بسيار در خور توجه است.

پیشرانه EF7 توربو با همكاري شركت آلمانی انجام شده و از جمله امتیازات مثبت قطعات به‌كاررفته در اين موتور، باید به کیفیت و دقت ساخت بالای آنها اشاره کرد. همچنین قطعاتی مثل سوپاپ تخلیه فشار اضافی و خنك‌كن مياني در حال حاضر توسط سازندگان بنام خارجی تامین می‌شوند که در آینده ايران‌خودرو قصد دارد با انتقال تکنولوژی ساخت و طراحی آنها به داخل، این قطعات را با کمک قطعه سازان توانمند داخلی بومی سازی کند. پیشرانه EF7 توربو در حال حاضر بر روی پلاتفرم سمند به کارگیری میشود و سمندهای مجهز به این پیشرانه حدود 200 هزار کیلومتر آزمون‌های دوام و کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

تنظیمات این پیشرانه و سیستم توربوشارژ آن به گونه ای صورت گرفته که با کیفیت سوخت موجود در کشور مطابق باشد و از این بابت نیز خال خریداران راحت خواهد بود. به نظر میرسد با ورود سورن توربوشارژ به بازار، این خودرو می‌تواند در رده نیمه‌لوکس بازار با خودروهای وارداتی رقابت کند. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

majid: 1394/9/1120:52:47،
406
101
موتور ملی خودش هزار و یک مشکل داره چه برسه به اینکه بخواد توربو هم بشه. قطع به یقین هر کسی این ماشین رو بخره هر روز تعمیرگاه خواهد بود و اصلا نمیتونه از ماشینش سواری بگیره.
الان توربوی ماشین های چینی از برند های معروف توربوساز دنیاست مثلا گرت یا IHI، اما طبق اخبار واصله توربوی این ماشین از محصولات یک شرکت بی نام و نشان چینی است.
معین: 1394/9/1121:13:35،
76
146
مدل های اولش خوب هستن مثل سری اول سمند های EF7 اما از سری های بعدی خدا داند چه به سرشون میاد !
کارشناس فنی: 1394/9/1122:31:20،
233
62
سمند کلا" مشکل دید داره، ستونهای جلوش جلوی دید راننده رو میگیره، نقطه کور داره، مدیران و کارشناسان ویران خودرو هم که عقلشون نمیرسه اصلاحش کنن
آرش: 1394/9/1123:02:13،
150
36
هه توربو شارژ ایرانی، چه شود.
رضا e: 1394/9/1200:43:01،
152
96
نمی فهمم چرا اینقدر مغرضانه راجع به EF7 صحبت میشه؟ ...یک دوره ای این موتور بدلیل داخلی کردن واشر سرسیلندر (نیمه دوم 90) مشکل پیداکرد و بدنام شد.....خیلی ها فقط روایت میکنند بدون آنکه اصلا تجربه کرده باشند!!!!!...من خودم دل خوشی از عملکرد ایران خودرو در مشتری مداری ندارم هرچند تاحالا مشکلی باشون نداشتم....من مدل 89 داشتم پایه گازسوز بود و بسیار نرم و کم مصرف و شتابش هم خوب بود که تصادف کردم والان 92 بنزینیش رو دارم که هیچ مشکلی تاحالا نداشته!!!
فرغون نمیخوایم: 1394/9/1203:33:34،
108
39
هه هه هه ای خدا چقدر خندیدم.شما موتور بسازید از کارخانه اومد بیرون نترکه توربوشارژ پیشکشتون.با این قطعات مضخرفی که در ساخت موتورهاتون استفاده میکنید کی جرات میکنه توربوشارژ سوار بشه.خودرو یا کیفیت و قیمت مناسب بدید دست مردم بدبخت تکنولوژی روزتون رو نخواستیم.چه غلط ها.یه جیب دیگه واسه سرکیسه کردن مردم درست کردن.ببندید درب اون فرغون سازیهاتون رو بابا
امین: 1394/9/1206:40:58،
116
100
از من که ۱۸۰ هزار کار کرده خدا شاهده هیچ خرج موتوری نداشته هنوز کمک های جلو و زیربندی فابریکیه تاره همش با گاز روندم
کیانی: 1394/9/1208:46:05،
64
22
این بابا مقاله نویس نمیدونه ب ام و i8 سه سیلندره نه 4 . انشا مقاله بعضی جاها قاطی پاطیه
بهادری: 1394/9/1212:52:35،
49
21
این بنزینی که تو ایران تولید میشه ماشینهای درجه یک مثل بی ام هایی که موتور توربو دارن رو هم از کار انداخته چه برسه به فرقون ملی
خخخ
منتقد: 1394/9/1214:13:19،
28
35
توربو فقط برای ماشینهای اسپرت استفاده می شود چون تعمیرات و نگهداری زیادی می خواهد ضمن اینکه به موتور فشار زیادی وارد می کند.
شرکتهای معتبر خودروسازی، در خودروهای عمومی که باید عمر بالا و استحلاک کم داشته باشند، توربو به هیچ عنوان روی ماشین نمی گزارند بلکه با افزایش حجم موتور عمر و قدرت موتور را بالاتر می برند و با تغییرات سیتم سوخت و سرسلندر بازده ماشین را بالا نگه می دارند.
فانی: 1394/9/1216:43:15،
38
29
اره اقا اصلا شما میتونید با این موتورتون بوگاتی بزنید
قیافه موتور داره زار میزنه چی دارید واسه خودتون میگید ؟
حیف اون زمین که اونجا داره این اشغالا رو تولید میکنه کاش اون زمین دانشگاه میشد که بچه های این مردم تحصیل میکردن شاید نسل اینده میتونست از این فلاکت رهایی پیدا کنه و محتاج تکنولوژی فرانسه زمانه کاراگاه ناووارو نباشیم
حامد: 1394/9/1120:52:47،
269
39
به خر ميخوان نعل طلا ببندن
شما همون ٢٠٨ رو با كيفيت اروپا بدين همه ميخريم
علی حسینی: 1394/9/1121:15:29،
35
123
منم باهات موافقم... خودرو برند ایرانی نمیخواهیم شما همین 206 و پرشیا و 208 جدید رو با کیفیت بزن تا 100 سال دیگه کافیه
محمد از اصفهان: 1394/9/1122:49:36،
32
76
گل گفتی.
حنیف: 1394/9/1216:42:19،
22
21
این قسمتشو حال کردم ،انتقال تکنولوژی و تولید داخل کردن توربو را میگم ،خدا به دادمون برسه
مجید: 1394/9/1121:14:43،
64
56
چه بود به گل هم اراسته شد.موتور ۳۰ سال پیش روش توربو هم نصب بشه،الان که توربو نداره ماشینها هر روز تو تعمیر گاه چه برسد به این نوع موتور
ميثم: 1394/9/1209:27:09،
77
35
درسته كه خودروسازا مشكل دارن ولي يكم منطق هم خوبه. موتور سي سال پيش كجا بود؟؟؟؟؟؟ تنها موتوري كه رو ماشيناي ايراني از تكنولوژي روز برخورداره همين ef7 هست.
حق: 1394/9/1121:26:00،
62
34
با اطمينان و تجربه ميگم توربو بدرد ايران نمى خوره بخصوص با اين بنزين
sina: 1394/9/1210:11:03،
48
26
با اطمینان نگو دوست عزیز، خود توربو رابط مستقیمی با بنزین نداره، این موتور ماشین هست که مربوطه به بنزین، توربو فقط هوای بیشتری وارد موتور میکنه، من میترسم روش جدید مردن با توربو مد بشه، پیستون تو حلق ماسفران، شلیک پیستون و ...
پشيمان: 1394/9/1122:05:44،
91
65
روغن ريزي، پاره شدن ناگهاني تسمه تايم، سخت روشن شدن صبح، صداي زياد در اتاق، مشكل دسته موتور، صداي گيربكس، وَز وَز پك دنده، صداي بم بيار آزار دهنده از پشت داشبورد، خطاي گيج روغن ، دماي زياد موتور، بد نام بودن أين موتور و نبود مشتري، و موارد بسيار ديگر، دوستان عزيز، اگه تشريف ببريد نمايندگي هاي ابن شركت، هنوز هم اين موتور ها مشكل دارند، چندين و چند دنا رو ميبينيد كه صاحبانشون دست در جيب ايستاده اند و پشيمان از خريد ماشين با أين موتور، هر كس هم گفت من دارم، خوبه، والا دروغ ميگه،پولتونو جمع كنيد خارجي بخريد
مهندس وحید ص: 1394/9/1122:09:48،
41
22
به نظر من ایرانکندرو باید اول میرفت سراغ سوپر شارژر سپس توربو شارژر.
Z3: 1394/9/1122:10:09،
55
21
دمه آلمانیا با این طراحیشون گرم
امین: 1394/9/1122:10:26،
93
55
بهت امیدوارم ef7. امیدوارم یه روز برسه همه قبول کنن سر تر از tu5 xu7 و حتی موتور زانتیایی .
تاج: 1394/9/1122:20:30،
60
120
موتور پیکان از ef7 بهتره
رضا: 1394/9/1122:23:10،
45
22
نیمه لوکس!!!
Farzad: 1394/9/1122:23:19،
50
20
سوخت مناسب و باكيفيت براي خودروهاي توربو نداريم
وطن پرست اصلی: 1394/9/1122:28:00،
63
49
یک توربو بیشتر از 500هزار تومن پولش نیست ولی تو ایران حداقل 7,8 میلیون می‌کشن رو ماشینش
محمدخان: 1394/9/1123:58:37،
73
24
کاش یه مرجع میدادید ببینیم که توربو چطوری 500 تمن خرجشه . از ecuتا اگزوز ماشین باید دستکاری بشه . حرفایی میزنید.
نام: 1394/9/1221:01:00،
27
15
توربو+اینترکولر+هدرز+اگزوز+تنظیم ecu + سوپاپ تخلیه +تقویت ترمز اینا با آشغال ترین برند حداقل ۴ ملیون درمیاد با پونصد تومن توربو الکتریکی نمی دن
امير: 1394/9/1123:01:13،
106
61
من يه سورن ef7 اسفند ٩٣ گرفتم تا الان ك ٢٥٠٠٠تا رفتم خدايي حرف نداشته.اصلا يه ذره اذيتم نكرده هر كي هم ميگه ef7 موتور بديه سخت در اشتباهه و بره موتور پژو با تكنواوژي دهه ٨٠ بگيره تر تر تر تر.
تازه سيستم ترمزش خيلي خوبه مصرف سوختش واقعا مناسبه سواريش و صندليهاش خصوصا براي مسافرت طولاني هم خوبه در كل وقتي مقايسه ميكنم از بقيه ماشين هاي ايراني به نسبت قيمتش يه گزينه خوبه.من كه اگه توربوش خوب در بياد جايگزينش ميكنم...
خوروی ایرانی تر تر تر: 1394/9/1204:29:55،
69
78
روغنش رو که کف پارکینگت میریزه رو جمع کن تر تر تر تر .
لابي: 1394/9/1209:13:56،
53
31
اينا مشخصات بنز c200 نبود كه عرض كرديد؟
پاسخ به تر تر تر: 1394/9/1215:20:39،
58
19
سورن من ك اگه بگي يه ذره سينيش روغني شده باشه...
دوستان عزيز يكم منطقي باشيم ماشين خارجي صددرصد ازماشين ايراني بهتره ولي وقتي يه اكسنت ٩٠ميليون هست به نظرم همون سورن در مقايسه با قميت اكسنت تو ايران خيلي انتخاب عقلايي تري هستش...
بهنام: 1394/9/1123:09:11،
133
22
من یه هفته هست پارس دوگانه سوز تحویل گرفتم
سینی زیر موتور پلاستیکی
درها شکاف زیاد که دست توشون میره
چراغ اخطار نبستن کمربند ایمنی نداره!
موتو مثل تراکتور صدا میده
170 کیلومتر باهاش رفتم روغن ریزی پیدا کرده و باید گیربکس باز بشه
بی کیفیت و اشغاله
صندلی هاش فکر کنم دو ماه نمیشه باید عوض کنم
تو جاده صاف و کفی اتوبان زیاد زیاد 140 تا بیشتر نمیره
پلاستیک ها سپر داره کنده میشه
بست های لوله های روغن و .. شل و هر روز باید سفتش کنم
فقط بگم پولم حروم شد همین
محمدخان: 1394/9/1123:56:58،
32
95
فکر کنم رانندگی شما مشکل داره عزیزم.
haman: 1394/9/1202:31:42،
64
30
پارس که 3 ساله وضعش خرابه. ولی من به تجربه بهتون میگم سورن تو محصولات ایرانخودرو واقعا کیفیتش بالاتره. من پرشیا 89 پرشیا 93 سمند 84 سورن 91 سمند87 داشتم.
سعید: 1394/9/1213:07:09،
35
34
از یه طرف میگی 170 رفتم روغن ریزی پیدا کرده از طرفی هم میگین جاده کفی نهایتا 140 تا میره
امیر: 1394/9/1123:22:36،
65
36
مدیر طراحی ایران خودرو طوری از توربو شارژ صحبت می کند که انگار
انحصار تکنولوژی ان در دست این شرکت است.!! اعتماد به نفست
منو کشته وقتی که موتورهای ef7 روی سمند و دنا دمار از روزگار
مردم دراورده است.
حرف حق تلخه: 1394/9/1123:41:36،
59
18
سمند سورن نیمه لوکس!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
موقعی که ایران خودرو یک اتاق بدرد بخور و به روز و گیربکسی که به این موتور بخوره نسازه حالا تو بگو موتور بنز یا ب ام و...بزاره روشون ،چه فایده داره بازم همون اشغالی بود که هست
منصور: 1394/9/1200:02:05،
28
15
ممنون مقاله ی مفیدی بود. کاش درباره اینکه این موتورا چون به کیفیت سوخت خیلی حساسن هم توضیح میدادید که آیا تو ایران جواب میدن یا خیر؟
محمدحسین: 1394/9/1200:11:35،
26
15
یعنی خیلی باحالی لامصب
رضا: 1394/9/1200:24:12،
44
13
باز این دلال ها اومدن تبلیغ پژو پارس را کنند
رضا: 1394/9/1200:26:47،
34
13
قبلا وارد سايت ايرانجيب مي شدي نصف جذاببت سايت نظرات مختلف و جالب دوستان بود ولي الان چند وقته كه زير تمام اخبار چند نفر با اسامي مختلف فقط با نوشته هاي كه از اول تا اخر متناقص هست پر مي كنن لطفا مديريت سايت براي حفظ جايگاه سايت از انتشار اين چند نظر هميشگي كه به اسامي مختلف انتشار پيدا مي كنه جلو گيري كنه
امیر ظریف: 1394/9/1202:01:52،
45
22
این یوزر Banker کلا تو همه خبر های مربوط به ماشین همین نظر میده ، آخرشم میگه جیلی خریده !!!

---
به هر حال لگن سازی بیش نیستن اما تو این لگن ها ، موتورef7 موتور بهتری بوده ، با توجه به تجربه 110 کیلومتری سمندef7و ال90 به مراتب از موتور k4m رنو هم بهتره و هم کم خرج تره

ولی در کل موتور باید به روز باشه ، کم مصرف، کم استهلاک و کم خرج باشه

خودرو فقط خودرو ژاپنی


alireza: 1394/9/1203:18:41،
80
33
سلام.من خودم مکانیکم.تمام محصولات اشغاله سایپا وایرانخودرو کار میکنم
خودمم ef7 دارم.به قطع یقین تایید میکنم که ef7 بهترین موتوریه که تو ایران تا حالا تولید شده.شتاب و گشتاور بالا به همراه مصرف سوخت پایین و صدایه کم.بازدهی بسیاار مناسب روی سوخت گاز با استحلاک پایین.این موتور به علت بوش سخت بودن بلوک سیلندر به هیچ وجه مشکل واشر سرسیلندر رو که تو خانواده پزو رایجه رو نداره
خیلی از کسایی که از این موتور بد میگن اصلا این ماشینو نداشتن تا حالا.منبعشون فقط شایعاته بازاره
مشکله روغن ریزی تو مدلهای 91 به بالا تقریبا کاملا حل شده.تو مدل های پایین تر هم با خرید پک 30 تومنی اورینگ اویل مازول و 50 تومن دستمزد واسه همیشه حل میشه
مواردی که دوستان بالاتر نظر دادن مثل پاره شدنه ناگهانی تسمه تایم این ارتباطی با ساختاره موتور نداره.مربوط به قطعات بی کیفیت بازاره که ممکنه واسه هر ماشینه دیگه پیش بیاد
رضا: 1394/9/1209:31:42،
37
63
عمرا به پای موتور با کیفیت K4M برسه!!!EF7 همون بد فروش بودنش بدترین مشکلش هست
alireza: 1394/9/1203:24:42،
54
19
تمامه نظرم تو یه صفحه جا نشد
مورد دوم اینکه اکثر همکارایه ما بی سوادو بی انصافا.وقتی تو تعمیر یه موتور تخصص ندارن کلا صورت مسئله رو پاک میکنن میگن این موتور اشغاله.من خودم مشتری داشتم که به خاطره خرابیه یک رله 15 تومنی بهش گفتن ecu ماشینت نیم سوز شده.در صورتی که مشکل ماشینش با هزینه 25 تومن به کل رفع شد
به عنوان یه مکانیک اکیدا بهتون توصیه میکنم خودرویه صفر خریداری نکنید.اگر از کیفیت قطعات داخلش خیر داشته باشید حتی یک ریال هم بابت خودروی صفر هزینه نمیکنید
بنده خدا : 1394/9/1209:09:27،
30
27
از نظرات جنابعالی استفاده کردم ولی سوالم اینجاست درحالی که قریب به 90% موتورهای تولیدی جهان زنجیر تایم دارند چرا ویران خودرو اصرار به تولید موتور با تسمه تایم کرده جنابعالی می دونید که یکی از جاهایی که تسمه تایم پاره میشه در دورهای موتور بالاتر از 4000 هست حالا توربو خودش از 2300 شروع به کار میکنه مطمئناٌ برای گرفتن حداکثر قدرت دور موتور تا 5000 میبرن بالا آیا تسمه تایم میتونه دوام بیاره ؟ خیر و مطمئن هستم شما برید بگردید! یک مثال موتور توربو با تسمه تایم برام مثال بزنید!؟
محمدخان: 1394/9/1215:33:07،
17
17
ایرانجیب عزیز ، دست مریزاد بخاطر انعکاس هرگونه پیامی که فرستاده میشه . یه خواهش دارم که اگر میشه بررسی کنید ببنید به صلاحه یا نه...پیامهایی که غلط املایی دارند رو منتشر نکنید . و اگر اتوماتیک به فرستنده اخطار غلط املایی داده بشه که دیگه نور بالای نور میشه . تورو خدا ، کلمه بی انصاف هستند رو ببینید چطور نوشته خواننده. یا هـ آخر چسبانی که بجای فعل است باید بکار بره اما در جایی نابجا ازش استفاده کرده اند . این نوع نوشتن باعث دگرگونی و نابودی آهسته زبان و نوشتارمون میشه . با تشکر
من: 1394/9/1223:28:17،
23
13
عزیزم بنده تا 7400 دور دادم به موتور و تسمه تایم مشکلی پیدا نکرد. البته ماشین میتسوبیشی گالانت بود و نه ایرانی.
اصل جنس تسمه تایمه, نه دور موتور. تسمه تایم کهنه یا تقلبی هست که توی دور 4 هزار پاره میشه !!!
دلیلش هم اینه که تسمه به نسبت زنجیر بی صدا تره, اما در این چند سال گذشته با توجه به عایقکاری بهتر کابین و استفاده از تکنولوژی های به روز در موتور های جدید, دوباره زنجیر جایگزین تسمه شده.
خوبی زنجیر اینه که فقط نیاز به بازدید داره و چون تعویض نمیشه امکان جا به جا انداختنش نیست و ممکن هم نیست لیز بخوره و یه دندونه رد کنه, که در تسمه تایم هایی که مکانیک های بی سواد ما با دست های روغنی می بندن یا کیفیت خوب ندارن و گشاد می کنن به وفور پیش میاد.
احسان: 1394/9/1204:24:36،
21
25
شما وقت کردی ماشین بنز و بی ام دبلیو سوار شو ببینم بازم اسباب بازی ژاپنیتو بهشون ترجیح میدی
اسی: 1394/9/1204:26:41،
23
19
ببخشید 14 سال ماشین کار کرده . دیگه توقع داری چند سال دیگه روپا بمونه. مگه بنز خریدی که میخوای 30 سال رو پا بموته
مهدی 20: 1394/9/1208:32:23،
15
18
سلام دوستان
میدونم سوالم مرتبط نیست ... اما خواستم شما هم کمکم کنید

من با 45 میلیون تومان چه ماشینی بخرم؟؟؟
یاشار: 1394/9/1209:10:36،
19
37
من زیاد حرفه ای نیستم اما با اطلاعاتی که خودم گرفتم:
1- پارس ال ایکس با موتور 1600 که اختلاف قیمتش تو بازا و کارخونه موید کزیتش هست.
2- ال 90 اگه با قیافش مشکلی نداری
چینی ها کیفیتشون اونقدرها بد نیست ولی افت قیمت بالایی دارن.
آرش66: 1394/9/1210:04:53،
22
36
ام وی ام 550. سراغ ایران خودرو به جز پارس سال نرو که همه اشون مشکل گیرباکس دارند.
سعيد: 1396/3/117:17:52،
3
4
بهترين خريد سورن EF7 هست اگه قصد داريد حالا حالاها سوارش بشيد از پارس بهتره هم امكاناتش هم موتورش توربوشارژ EF7 هنوز دست مشتري هاي مختلف امتحان نشده و كمي ريسك داره ولي ارزشش رو داره اگه تو مناطق گرمسيري زندگي ميكنيد اين ريسك رو انجام بدين
آرش: 1394/9/1209:33:56،
35
27
با سلام
موتور ملی به تنهایی موتور خوبیه ولی مشکل این موتور به این دلیله که روز اول گیربکس مناسب براش طراحی نشد
قطعا تمام کسانی که از این موتور استفاده می کنند متوجه شدن بعضی وقتها توی دنده یک و شروع حرکت ماشین گیر می کنه و باید چند بار نیم کلاج بگیری تا ماشین راه بیفته فکرشو بکنید توی جاده و سربالایی و هنگام سبقت گیر بیفتی یه کامیون هم از جلوت در بیاد
بدبختی ایران خودرو از اونجا شروع شد که کارشناسان نابلدش هر قطعه رو به یه ماشین دیگه انداختن مثلا موتور پژو رو به پیکان یا موتور پیکان رو به پژو آردی و ... و این آخرین شاهکارشون انداختن موتور EF7 با کیفیت و به اصطلاح ملی رو با گیربکس پژو به سمند که با جون آدما بازی کنند ایکاش مدیران ایران خودرو علاوه بر پرداخت هزینه طراحی موتور ملی به کشورهایی مثل آلمان و ... هزیه طراحی گیربکس مناسب اون رو هم می دادند و به زور گیربکس قبلی رو نمی نداختن .
امین: 1394/9/1300:11:10،
21
16
اره منم قبول دارم دنده یک و دوش اصلا با موتور هم خوانی نداره اما از دنده سه به بعد بهتر میشه من که بهش عادت کردم یه جورایی قلقش اومده دستم دیگه
زینال: 1394/9/1209:47:41،
27
14
این آقای کیوان وزیری ازجمله کارشناسائی که با زد وبند مدیر شده کلا سظح ثوادش اونقدر نیست که در مورد توربو شازژ صبحت کنه یه سری کارشناس ارشد دورش جمع کرده اونا کاراشو انجام میدن بنده خدا مال ابن حرفهانیستش
علیرضا: 1394/9/1209:58:06،
23
16
نکنه همون گیربکس قبلی رو سوار این شاهکار مهندسی کردن؟!
عبدالله انصاری: 1394/9/1210:08:11،
25
43
سمند سورن توربو، رقیب جدی الآنترا و انواع MG های چینی است.
dadahamid: 1394/9/1221:36:00،
30
30
داداش خودتو مضحكه خاص و عام كردي برو آتاري بازي كن انقدم اظهار فضل نكن كه حالمون بهم خورد به خدا پاتريك(تو برنامه كودك باب اسفنجي)از تو بيشتر حاليشه ولي تو خنده دارتري
بعدشم الانترا!!!چي هست خوردنيه يا پوشيدني
در ضمن فك كنم قرصاتو پشت و رو ميخوري يكم دقت كن باباجان
ناشناس: 1394/9/1210:10:39،
30
17
اتوماتیک نیست برای ما که روزانه حداقل دوساعت تو ترافیک سنگین هستیم ارزش نداره.
محمد: 1394/9/1211:15:29،
37
24
من تا حالا ef7 نداشتم ولی اولین نفری هستم که ef7 توربو میخرم چون با این قدرت موتور وقیمت هیچ ماشینی پیدا نمیشه (یه چینی مثل جک j5 شصت میلیون قیمت داره)وماشین ایرانی سوار شدن درد سر هر روز تعمیر گاه رفتنم داره حالا چه پارس باشه چه سورن
ef7: 1394/9/1212:03:13،
30
25
انصافا من ef7مدل 90 دارم تا حالا اذیت نکرده ازشم راضیم فقط زیاد امپر ابش بالا میره بیرون شهر هم خیلی کم مصرفه اتاقش هم که ربطی به موتور نداره خبلی صدا مبکنه
شعار: 1394/9/1212:10:27،
32
28
شماها اول بريد روغن ريزي از اويل ماژول و كارترش رو درست كنيد بعدش سراغ توربو شارژ .
آشغالا
س ی: 1394/9/1212:26:33،
36
14
یکی از. مشکلات سمند با موتورef7، ناهمخوانی گیربکسش،حالا که توربو شده،
ویران خودرو اجبارا باید یه دستی رو گیربکسش بکشه،ضرایب. دنده ها هم عوض شه،
باید بیاد تا معلوم شه، چی از اب در آمده
امید که ویران خودرو از رکود بازار درس گرفته باشه کم کاری نکنه.
قاسم: 1394/9/1215:18:06،
22
17
این توبورو
که گفتن رو پراید هم سوارمیشه؟؟؟؟
مچ گیر: 1394/9/1220:00:35،
15
26
آقا اگه توربو چیز اقتصادی بود تویوتا و تمام ماشینهای مطرح دنیا روی ماشینهاشون میذاشتن
dadahamid: 1394/9/1221:31:25،
20
16
از اين موتوراي يوني كه روي فضاپيماي ژاپني گذاشتن روش بزارين خيلي بهتره فقط به متخصصان و طراحان محترم ايران خودنرو توصيه ميكنم مواظب خودشون باشن شبانه از امريكا با فرقون نيان دنبالشون
امین: 1394/9/1222:53:29،
20
17
من که با ef7 گیربکس زانتیایی هر چی پارس ۲۰۶ پژو elx lx هر ماشین تولید داخل کورس انداختم گرفتمش هر کی باور نداره بیاد درگ
غمگسار: 1394/9/1309:35:46،
23
15
یعنی واقعا تصورت از یه ماشین ایده ال اینه که کورس بزاری بگیریش؟؟؟پس کیفیت و دوام؟امنیت؟قیمت مناسب و جهانی؟خدمات پس از فروش؟اصلا روت میشه تو ماشین صفر سی سال پیش بشینی و به این امید بچه گونه دلخوش باشی؟یکم سطح توقعات خودمون رو بالا بیاریم. و از مسولین توضیح بخواهیم این محصول با این طراحی و این راندمان با این قیمت تو سال 2016 یعنی چی؟؟؟؟؟؟
امین: 1394/9/1321:03:57،
22
16
اولا ef7 واسه سی سال پیش نیست فکنم واسه ۸ سال پیش باشه یکم تحقیق هم چیز بدی نیست در ضمن توی این رنج قیمت اگه ماشین بهتری تو ایران سراغ داری که امنیت کیفیت بهتری داره بگو همین فردا همونو میخرم؟؟ در ضمن من اصلا از خودروسازای داخل راضی نیستم جفتشون اشغال فروشن، چه کنم که توی ایران زندگی میکنم و باید توی این شرایط بهترین انتخابو داشته باشم
مهرداد: 1394/9/1223:41:26،
21
15
همه چیز درباره سمند سورن توربو!
دیگه اینقدر جو سازی نداره که.
یدونه موتور ملی و یدونه توربوشارژر چینی ایسوزو!
پاسخ به سينا: 1394/9/1310:12:40،
29
13
چون حجم موتور كمه توربو باعث فشار زياد ميشه كه موتور استحلاكش ميره بالا البته تو خارج به اندازه ما ايرانيهـا از ماشين توقع ندارن كه خيلى كار كنه در نتيجه توربو بدرد ايران نمى خوره بخصوص با حجم كم
حامد: 1394/9/1420:56:52،
28
18
دوستان بی انصاف نباشیم.قطعات بی کیفیت وطنی یا چینی باعث میشه که یک حودرو اسمش بد در بره. من که چهار ساله دو گانه سوز دارم .موتورش حرف نداره سر و صدای اتاقش هم به خاطر قطعات وطنیه.بعضی از دوستان فکر میکنند اینجا اروپاست یا در آمد ما با اونها یکیه.خیلی و قتها هم دلال ها برای خو دشون بازار درست می کنند..
mm: 1394/11/1700:35:57،
31
20
خلایق هرچه لایق
آقایونی که با موتور ef7 مشکل دارن برن همون 206 ژیگولشون و پارس بخرن و چرخش بچرخه واسشون
آخه شمارو چه به نظر دادن راجع به موتور طراحی آلمان
اصلا میدونی cvvt یعنی چه؟؟؟
یه بار توش نشستی که نظر میدی؟؟؟
یه کار درست ایرانخودرو همین زدن موتور ef7 بود
مثله عاقل های اندر سفیه صحبت نکنید لطفا
علی: 1394/11/2021:29:29،
18
18
آره اصلاً Ef7 از موتوره ارباس و بوئینگ و شاتل فضایی ناسا و حتی از موتور موشک های سایوز روسیه هم قویتره چه برسه به پورشه پانامرا و بوگاتی
همون خرسواران را به به ......
علی: 1394/11/2021:27:04،
17
15
نون تعمیر کارا بازم افتاد تو روغن
سید: 1394/11/2222:21:05،
12
12
دوستان سلام
بیاید منطقی صحبت کنیم.
ef7 طراحی آلمانه-توی این مدت بدلیل تحریمها ایران دستکاریش کرده-اصل این موتور پایه گاز سوزه و با گاز خوب کار میکنه-صدای موتورش کمه-مصرف سوختش هم خوبه-از مشکلات شایع این نوع خودرو موارد ذیل است:
روغن ریزی(اویل ماژول)-کپ کردن در دنده های 1 الی 4(بستگی به شانست داره)-بدمشتری بودن-صداهای غیر معمول در داشپورت(بستگی به شانست داره. خلاصه اینکه: ماشین های ایرانی مثل هندوانه در بسته هستند. برای یه نفر خوب از آب در میاد و برای یکی دیگه بد. اگر تعصب ایرانی داری توکل کن به خدا و یه ماشین ایرانی بخر. ولی اگر برات مهم نیست و پول هم داری برو یه خارجی بخر حالشو ببر.
رضا: 1394/12/2008:55:34،
30
24
سلام به دوستان.
من شخصا عاشق خودرو های توربو هستم ولی باید بدانید که در این موتورها گاز بنزین و هوا متراکم تر میشود و اگر بنزین معمولی با اکتان کمتر از 90 استفاده کنید قبل از رسیدن پیستون به بالا ترین نقطه انفجار صورت میگیرد و پیستون رو پس میزنه و این موضوع چندین مشکل به وجود میاره که دو موردش استحلاک و پایین آمدن عمر ماشین و دیگری ایجاد صدای بیشتر موتور است.پس اگه دسترسی به بنزین سوپر ندارید باید بی خیالش بشید.
iesa: 1395/2/1812:33:52،
34
33
من الانef793 دارم فوق العاده ماشین خوبیه تا الان فقط روغن عوض کردم خیلی هم از ماشینهای درجه 3 چینی که الان تو بازاره بهتره
علی: 1395/2/2711:19:34،
27
28
ماشین ایرانی و چینی شانسیه ممکنه خود در بیاد شایدم نه من یک پژو پارس موتور زانتیا 2000 سفارشی گرفتم تا 3 سال داشتم عالی بود ولی یکی از فامیلامون یک پژو پارس گرفت هر روز تعمیرگاه بود الانم لطفا بگین بین سورن توربو دنا لیفان 620 کدومو بخرم
behzad: 1395/4/600:33:45،
23
29
عزیزان هیچ مشکلی نداره واقعا شاهکاره این سری اول که 250 تا داده بودن بیرون یکیش نصیب ما شد که واقعا حال میکنم باهاش هیچ مشکل فنی نداره
محسن: 1395/5/1112:58:23،
27
32
من يه سورن توربوشارژ يه ماه پيش تحويل گرفتم اومدم تستش كنم ببينم صفر تا صد چند ميره موتورش ياتاقان زد توربو از مدار خارج شد الانم نمايندگي براي تعويض موتور بردم حيف پول براي اين اشغال هاي ايران خودرو
محمد: 1395/5/1114:48:45،
28
30
شاید شما بدشانس بودید من خیلی تحقیق کردم و فقط شما اینو گفتین البته چندتا مورد جزعی هم بود
البته تو ایران یا باید چینی خرید یا وطنی
وطنی که ایراد خودشو داره همه میدونن
چینی هم بهتر نیست از اولش مشکلات ریز و قطعات گرون از 40 هزار کیلومتر به بعدم 100 درصد به شانست ربط داره ولی کلا تو ایران محکوم به همینا هستیم
پویا: 1395/8/2813:26:27،
12
16
فقط بهتون میگم ایول
مرتضي: 1395/9/1317:19:07،
14
8
اقايون يكم واقع بين باشيد و اين همه بد در موردش قضاوت نكنيد من اسفند 94 سورن elx خريدم تا به حال هم هيچ مشكلي پيدا نكرده تا الان هم هر روز سوارشم حدود 20 هزار تا هم كار كرده . اولا كه ماشين ايراني سواريم نبايد زياد انتظار ازش داشته باشيم دوما درسته نميشه با ماشين خارجي مقايسش كرد ولي انصافا از بقيه محصولات داخلي خيلي سرتره
برهان: 1395/9/2812:52:56،
14
12
والامن خیلی تحقیق کردم چی بخرم اخرش به این نتیجه رسیدمکه یا ال90بخرم یا سورن توربو اونمکه ال 90به دلیل خارجی بودن قطعاتش وگرون بودنش واستیل خیلی بدش وشکل وطراحی داخلی تهو اورش وبرو بودن وطراحی نسبتا خوب داخل کابین واضافه شدن امکانات برروی سورن توربو اینوسفارش دادم.اما بانظراتی که خوندم میترسم بد از اب دربیاد حالایاشانس یاقسمت
ارش: 1395/10/1217:20:31،
20
12
الان این دوستانی که داشتن از توربو بد میگفتن فقط یه سر به اپارات بزنین ببینین این توربو به قول شما اشغال حریف ماشین 150 میلیونی شده.حتی اوپتیمارو میزنه چ برسه به پارس یا زانتیا.
محمد: 1395/12/1103:23:13،
6
3
سمند و سورن با موتور اي اف سون واقعا حرف نداره اونايي كه به روغن ويزي مي افته و اذيتشونً ميكنه خيلي بدشانسن فقط همين.من يه سمند ٩٤اي اف سون دارم فقط روغن موتوسل و فيلتر روغن و فيلتر هوا و صافي بنزين ازش عوض كردم توي اين يكساله چهل هزارتا هم راه رفته همشم توي اتوبان كاشان بوده سرعت بالا دور موتور بالا هيچ نقصي نداشته موتوريش شتابش و كشش ماشين توي سينه كشي ها عاليه كم نمياره به هيچ عنوان آمپرش از وسط بالاتر نيومده توي اين مدت فقط و فقط يه سنسور absچرخ جلو سمت راننده عوض كردم.خلاصه از تمام موتور هاي ديگه مثلxu5 tu5اشغال سر تر كه هيچي ماهه.هركي ماشين ايراني ولي با شتاب و كشش بالا ميخواد اونم بدون نقص فقط اي اف سون
حسام: 1396/1/2301:18:27،
5
4
من10ساله سمند سوار میشم الانم توربو خریدم راضی هستم حرف نداره اول سوار بشید بعد نظر بدید اینو برای کسانی میفرستم که دراین سایت قصد توهین دارن از روی تعصب حرف نزنید یکم جنبه داشته باشید
بهنام اردبیل : 1396/5/211:08:18،
2
2
دقیقا
بعضی ها یه جوری نظر میدن که انگار وسط پره های توربو شارژ به دنیا اومدن . کو... داری برو بگیر سوار شو ببین چیه بعد بیا اینجا تلاوت کن
میلاد: 1396/4/2711:00:56،
3
3
سلام دوستان .سورن توربو رو نمیدونم اما من سورن ۹۱ با موتور ۱۸۰۰ دارم به جز قطعات مصرفی هیچ عیب موتوری نداشتم کیلومتر فعلی ماشین ۲۵۳هزار کیلومتر

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما