براساس تازهترين تصميم مسئولان هوايي كشور، نرخ بليت هواپيما در 170 مسير پروازي داخلي آزاد شد. مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در حالي روز گذشته اين خبر را اعلام كرد كه طبق قانون برنامه پنجم دولت مكلف بود از ابتداي سال سوم برنامه، نسبت به آزادسازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي اقدام ميكرد. اين اتفاق سال گذشته رخ نداد و امسال با تغيير رئيس سازمان هواپيمايي كشوري عنوان شد كه بالاخره اين طرح اجرا خواهد شد.
17 مهر امسال رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از رتبهبندي شركتهاي هواپيمايي داخلي خبر داد و گفت: در آينده نزديك قيمتها آزاد ميشود، البته اين بدان معنا نيست كه نرخها رايكالي افزايش يابد و سازمان هواپيمايي اجازه نميدهد در اين بخش اعمال انحصار روي دهد. علي عابدزاده اظهار كرد: پس از آزادسازي نرخ بليت هواپيما، ايرلاينها مجبورند براي آنكه در فضاي رقابتي موفق باشند كيفيت خدماتدهي را افزايش دهند. او تصريح كرد: به اين دليل بهسمتي حركت ميكنند تا بهنحو بهتري سرويسدهي داشته باشند، اگر بتوانيم فضا را براي رقابت ايجاد كنيم فكر ميكنم مسير ارتقاي خدماتدهي در حملونقل هوايي به سرعت طي ميشود. عابدزاده با بيان اينكه رقابت، مباحث مربوط به ارتقاي كيفيت را بههمراه دارد، افزود: بحث رتبهبندي ايرلاينها در قالب طرح آزادسازي قيمتها در دستور كار سازمان هواپيمايي كشوري قرار دارد. معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينكه قيمتها بهشكل گذشته همچنان بهصورت تكليفي است، گفت: در آينده نزديك قيمتها آزاد ميشود، البته اين بدان معنا نيست كه نرخها رايكالي افزايش يابد. عابدزاده با تاكيد بر «نرخ بليت مسيرهايي را آزاد ميكنيم كه رقابت در آن سختتر است» افزود: سازمان هواپيمايي كشوري مراقب مسيرهاي غيررقابتي است و اجازه نميدهد كه ايرلاينها در آن اعمال انحصار كنند.
آزادسازي كليد خورد
براساس تازهترين تصميم مسئولان هوايي كشور، نرخ بليت هواپيما در ۱۷۰ مسير پروازي داخلي آزاد شد. به گزارش مهر، روز گذشته مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام اين خبر گفت: پس از مدتها كار كارشناسي و تخصصي و بنا بر اجرايبندي از برنامه پنجم توسعه كشور و تصويب شوراي عالي هواپيمايي نرخ بليت هواپيما در ۱۷۰ مسير آزاد شد و ۸۷ مسير همچنان جزو مسيرهاي حمايتي قرار گرفت. رضا جعفرزاده با بيان اينكه انگيزه اين آزادسازي بر سه محور مهم چون ارتقاي ايمني، ايجاد رقابت در سرويس دهي و فراهم شدن زمينه انتخاب براي مسافران استوار است، اظهارداشت: توسعه اقتصادي كشور در گرو داشتن حمل ونقل هوايي كارآمد و به روز است و آزادسازي نرخ بليت هواپيما توان عملياتي شركتهاي هواپيمايي، سرويس دهي و نوسازي ناوگان هوايي كشور را تضمين خواهد كرد و چنين تصميمي در بيرون مرزها نيز به عنوان مقدمات رشد و توسعه اقتصادي كاربردي و موفقيت آميز بوده است. او همچنين مسيرهايي كه آزادسازي نرخ بليت در آنها صورت گرفته را مسيرهاي منتهي به جزاير كيش و قشم، شهرهاي نفتي و مسيرهاي انفرادي و مسيرهاي جديد عنوان كرد. جعفرزاده با اعلام اينكه دستورالعمل آزادسازي نرخ بليت هواپيما و مسيرهاي حمايتي صبح امروز به شركتهاي هواپيمايي ابلاغ شده است، گفت: اين دستورالعمل از تاريخ ابلاغ قابل اجرا است.
موافقان و مخالفان
در حالي آزادسازي نرخ بليت هواپيماها آغاز شده است كه اين طرح موافقان و مخالفاني دارد. موافقان آزادسازي نرخ بليت هواپيما ميگويند راهكار جلوگيري از ورشكستگي ايرلاينها آزادسازي نرخ بليت است. آنها همچنين ميگويند آزادسازي نرخ بليت هواپيما ميتواند خدمات در اين زمينه را كيفيتر كند. با وجود اين، اين آزادسازي مخالفان زيادي هم دارد كه عمدتا عنوان ميكنند بليت هواپيما در ايران همين حالا هم گران است و اساسا به دليل گراني اين بليت استقبال از ناوگان هوايي رخ نميدهد. فرض آنها اين است كه با آزادسازي قيمت بليت هواپيما نرخها افزايش يابد و به موازات آن استقبال شهروندان از ناوگان هوايي كمتر و كمتر شود. استدلال ديگر مخالفان آزادسازي قيمت بليت هواپيما اين است كه قيمتهايي كه اكنون وجود دارد با توجه به كيفيت پايين ناوگان هوايي بالا هم هست. آنها ميگويند تنها در صورتي ميتوان به آزادسازي قيمت بليت و افزايش نرخ آن پرداخت كه ناوگان هوايي نوسازي و بازسازي شود. فرسودگي ناوگان هوايي از عمده مشكلات اين بخش است، به طوري كه عنوان ميشود بيش از نيمي از هواپيماهاي فعال فرسوده هستند و شرايط پرواز ندارند.