کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرخش بازار تایر در دست چینی‌ها


کد خبر : ۱۷۳۳۳جمعه، ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۴۷۲۷۸۵ بازدید

خبرهایی مبنی بر ازدیاد لاستیک‌های خودرو چینی در بازار به گوش می‌رسد و و کارشناسان ورود این دسته از لاستیک‌ها را مانعی در مسیر رشد ...
چرخش بازار تایر در دست چینی‌هاچرخش بازار تایر در دست چینی‌ها

خبرهایی مبنی بر ازدیاد لاستیک‌های خودرو چینی در بازار به گوش می‌رسد و و کارشناسان ورود این دسته از لاستیک‌ها را مانعی در مسیر رشد تولید لاستیک داخلی عنوان می‌کنند.

از این رو خواستار کنترل و نظارت بر بازار صنعت تایر و افزایش نرخ تعرفه واردات هستند. در این بین بنابر اظهارات مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور، عموم لاستیک‌های چینی به دلیل پیش‌بینی تعرفه‌های سنگین از سوی کشورهای اروپایی به سمت بازارهای ایران سرازیر شده‌اند و این امر حیات صنعت تایر کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره نرخ تعرفه واردات گفته است که این نرخ بسته به نوع تایر دارای تعرفه‌های متفاوتی است، از این‌رو خواهان افزایش نرخ تعرفه‌ها هستیم و برای حفاظت از بازار و صنایع داخلی باید برای کشور چین تعرفه‌های ویژه‌ای وضع شود. خسرو محمودیان، دبیر انجمن صنعت تایر ایران نیز خواستار جلوگیری از واردات بی‌رویه لاستیک‌های چینی به کشور شده است.

به گفته محمودیان، برای حمایت از تولید داخل باید تعرفه ورادات تایر از چین اصلاح شده و افزایش پیدا کند. گفته‌های کارشناسان این حوزه درحالی است که فعالان بازار نیز در گفت‌وگو با صمت از وضعیت بازار لاستیک خودرو اظهار نارضایتی می‌کنند. یکی از فروشندگان مغازه‌های لاستیک‌فروشی خیابان «چراغ برق» تهران به صمت می‌گوید که درحال حاضر بازار خرید و فروش لاستیک وضعیت مناسبی ندارد ؛ فروش خوبی نداریم و تعداد متقاضیان برای خرید لاستیک خودرو کاهش یافته زیرا قیمت‌ها ثبات ندارند و از طرفی هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. وی ادامه می‌دهد: مشتریان بین لاستیک‌های چینی و ایرانی به طور قطع لاستیک ایرانی را خریداری می‌کنند اما برای خرید لاستیک‌های ژاپنی، کره‌ای و اندونزی نسبت به لاستیک ایرانی اشتیاق بیشتری دارند و دلیل آنهم کیفیت بالا و ماندگاری بالای این لاستیک‌ها است. به گفته این فعال بازار، لاستیک‌های ایرانی تنوع اندازه ندارند، به عنوان مثال لاستیک‌های اسپرت یا لاستیک‌های جدید به منظور تولید نمی‌شود و از این رو این دسته از لاستیک‌ها از کشورهای خارجی وارد می‌شود.


کیفیت مناسب لاستیک‌های داخلی

ح. م فروشنده دیگری است که با صمت گفت‌وگو می‌کند. وی می‌گوید در حال حاضر تعداد زیادی لاستیک وارداتی در بازار دیده می‌شود ؛ مشتریان زمانی که وارد مغازه می‌شوند و می‌بینند نشان(برند) خارجی روی لاستیک درج شده از خرید آنها استقبال می‌کنند. این درحالی است که لاستیک‌های ایرانی کیفیت بهتری در مقایسه با لاستیک‌های خارجی دارند. وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر مشکل اصلی، وجود لاستیک‌های خارجی و چینی در بازار است که به نظر می‌رسد، بهترین راهکار برای بهبود این وضعیت، تولید همه نوع اندازه لاستیک در ایران است تا از واردات جلوگیری شود زیرا بازاری‌ها هم‌اکنون فروش خوبی ندارند؛ از سوی دیگر قیمت لاستیک‌ها کاهش پیدا کرده اما به نظر می‌رسد وضعیت کاروکاسبی نامناسب‌تر نیز می‌شود زیرا مشتریان همواره امیدوار هستند که قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند و خرید خود را به تاخیر می‌اندازند اما در صورتی که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، مشتریان نسبت به افزایش بیشتر قیمت‌ها نگران شده و برای خرید لاستیک خودرو سریع‌تر دست به‌کار می‌شوند. به گفته این فعال بازار، فروشنده‌ها ۱۲ درصد مالیات پرداخت می‌کنند، این درحالی است که سود فروش لاستیک ۱ یا ۱/۵ درصد است ؛مشتریان از قدرت خرید پایینی برخوردار هستند و نقدینگی در بازار وجود ندارد زیرا وقتی مشتریان از لحاظ نقدینگی ضعیف می‌شوند، بازاری‌ها نیز به دنبال آن ضعیف می‌شوند.


وضعیت نامناسب بازار لاستیک

در ادامه گزارش وارد یکی دیگر از مغازه‌های لاستیک فروشی می‌شوم. فروشنده این مغازه به صمت می‌گوید: به اعتقاد من این موضوع که لاستیک‌های چینی بی‌کیفیت در بازار فراوان است، به تولیدات کشور چین بر نمی‌گردد و برعکس مشکل از برخی تاجران و واردکنندگان است که آن دسته از لاستیک‌های کشور چین را وارد کشور می‌کنند که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. 

این لاستیک‌فروش نیز نظری مطابق با دیگر فعالان بازار دارد و به اعتقاد وی وضعیت کار و کاسبی در بازار مناسب نیست. زمانی‌که از این فروشنده علت را جویا می‌شوم، وی از پاسخ دادن به این پرسش طفره می‌رود و می‌گوید وضعیت نامناسب بازار لاستیک دلایل مختلفی دارد که من در این زمینه تمایلی به صحبت کردن ندارم. صحبت‌های خود را با این فروشنده با پرسش‌های دیگری ادامه می‌دهم. از نشان(برند)هایی که در بازار لاستیک خودرو به چشم می‌خورد می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: کیفیت لاستیک‌های خارجی در مقایسه با لاستیک داخلی بهتر است یعنی لاستیک‌هایی که از کشورهای تایوان، اندونزی، مالزی و تایلند وارد می‌شود متقاضی بیشتری دارد؛ زمانی‌که به سمت جنوب کشور می‌رویم که آب و هوای گرمی دارد، ۹۰ درصد لاستیک خودروها از کشورهای تایلند، تایوان و اندونزی است. وی می‌گوید: کار ما لاستیک‌فروشان خدماتی است زیرا باید لاستیک خودرو را نصب کنیم. پارکینگ وجود دارد اما به ما اجازه این کار داده نمی‌شود و زمانی‌که کنار خیابان کارمان را انجام می‌دهیم، پلیس جریمه می‌کند و از طرفی هم برای مشتریان دردسرساز است زیرا مشتری از مغازه ما خرید می‌کند و وقت می‌گذارد. این درحالی است که باید برای نصب آن به خودرو به محل دیگری مراجعه کند و ممکن است دیگر زمانی برای این کار نداشته باشد و این مشکلی است که باید به‌وسیله مسئولان برطرف شود. براساس این گزارش و آنطور که فعالان بازار اظهار می‌کنند، تولید لاستیک‌های خودرو در اندازه‌های مختلف حلقه گمشده صنعت لاستیک کشور است، از این رو به منظور جلوگیری از واردات تایرهای خارجی به کشور باید تمهیداتی دراین زمینه اندیشیده شود. از طرفی نیز برخی از بازاری‌ها مالیات را یکی از مشکلاتی می‌دانند که فروشندگان لاستیک خودرو با آن مواجه هستند، این درحالی است که سود فروش لاستیک خودرو پایین است، همچنین نوسان قیمت نیز یکی از عواملی است که اوضاع خرید و فروش بازاری‌ها را با مشکل مواجه کرده و این روزها از لحاظ نقدینگی در وضعیت مناسبی نیستند.

برای دیدن جدول کامل قیمت لاستیک خودرو در بازار تهران به این صفحه بروید.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها