کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راهکاری که مانع افزایش قیمت خودرو می‌شود


کد خبر : ۱۷۲۷یکشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸:۲۰۲۹۸۰ بازدید

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه خودروسازان باید تاثیر ۱۵ درصدی ارز در افزایش قیمت خودرو را اثبات کنند، گفت: اصلاح ساختار تولید مانع افزایش قیمت خودرو می‌شود.
راهکاری که مانع افزایش قیمت خودرو می‌شودراهکاری که مانع افزایش قیمت خودرو می‌شود

برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما شب گذشته با حضور دو میهمان شامل رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس و دبیر انجمن خودروسازان ایران برگزار شد که در آن برنامه وضعیت قیمت خودرو بررسی شد.

در این برنامه تلویزیونی نماینده دولتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور نداشت.

در این برنامه تلاش شد تاثیر ارز آزاد روی قیمت خودرو و انحصار در صنعت خودرو و تقاضای جدید افزایش ۳۰ درصدی خودروسازان پاسخی داده شود.حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: با وضعیت فعلی ساختار خودرو که نه کاملاً دولتی و نه کاملاً خصوصی است، همیشه بحث قیمت‌ها وجود دارد.وی افزود: براساس قانون تا زمانی که صنعت خودرو رقابتی و خصوصی نیست و انحصار بر آن حاکم است، دولت قیمت‌گذاری را انجام خواهد داد.

به گفته فولادگر هنوز ۳۷ درصد سهام یکی از شرکت‌های خودرو و ۱۷ درصد سهام شرکت دیگر دولتی است و سایت‌های خارجی هم که وجود دارد، همه اینها نشانگر این است که شرایط برای آزاد‌سازی قیمت نیز مناسب نیست و قیمت‌گذاری باید توسط دولت انجام شود.وی در واکنش به نظر خودروسازان به افزایش قیمت، گفت: این مطلب درستی نیست که همواره ضرر و زیان را باید با افزایش قیمت جبران کرد، بخش زیادی از ضرر و زیان خودروسازان به دلیل کاهش تولید است که به یک سوم رسیده است، بنابراین در صورتی که تولید بالا رود بخش زیادی از این ضرر و زیان جبران خواهد شد.

فولادگر افزود: از آنجایی که نرخ ارز کمتر از معیار مبادله‌ای نخواهد بود، قیمت خودرو هم از این میزان پایین نمی‌آید و شرایط فعلی کشور اجازه کاهش قیمت خودرو را نخواهد داد.عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: اما خودروسازان باید ساختار صنعت را اصلاح کنند و با افزایش تولید و بهره‌وری، قیمت تمام شده را پایین بیاورند و به فکر افزایش قیمت نباشند.

وی گفت: سالهاست که تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس برای بررسی بهره‌وری مطرح است. الان صنعت خودرو حداقل وضعیت شبه انحصاری را دارد و اگر به دنبال آزاد‌سازی قیمت هستیم، باید این انحصار شکسته شود.فولادگر با بیان اینکه وضعیت کنونی برای آزادسازی قیمت مناسب نیست، گفت: باید ساختار تولید عوض شود، کیفیت خودرو بالا رود و اجازه واردات نیز داده شود و مطابق سیاستهای اصل ۴۴ بخش‌های دولتی خودروسازی‌ها واگذار شود و در این زمان است که می‌تواند قیمت را بازار تعیین کند، اما در شرایط فعلی قیمت‌گذاری همچنان با دولت است.

نماینده اصفهان تاکید کرد: البته تا رسیدن صنعت خودرو به وضعیت مطلوب، دولت باید از آن حمایت کند و در کنار آن نظارت و انتظارات هم داشته باشد.

فولادگر با بیان اینکه مردم حق دارند به ازای پولی که پرداخت می‌کنند، خودروی کیفی دریافت کنند، گفت: اگر مردم ۳۰میلیون تومان برای خرید خودرو در داخل کشور هزینه می‌کنند، به ازای دلاری آن که ۱۰ هزار دلار است، خودروی بسیار مطلوبی را در خارج می‌توانند خریداری کنند و این تفاوت کیفی تولید را نشان می‌دهد.در ادامه این برنامه تلویزیونی فولادگر معتقد بود، رویه قیمت‌گذاری خودرو باید توسط شورای رقابت انجام و توسط خودروسازان قیمت گذاری شود و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان نیز بر آن نظارت داشته باشد.

سوال نظرسنجی برنامه نگاه یک که با عنوان «به نظر شما قیمت‌گذاری خودرو باید توسط چه مرجعی انجام پذیرد» مطرح شد و پاسخ مخاطبان شورای رقابت ۴۸.۵ درصد، صنعت ۲۳.۶ درصد، بازار ۲۰.۳۰ و خودروسازان ۷.۶ دهم درصد رای آورد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها