کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زنجانی چگونه وارد معاملات نفت شد؟


کد خبر : ۱۷۱۰۰پنجشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵:۳۴۴۱۵۱ بازدید

هشتمين جلسه دادگاه بابك زنجاني در شرايطي دیروز برگزار شد كه شركت HK از شركت‌هاي وابسته به وزارت نفت، ميدانداري كرد و وكيل اين ...

هشتمين  جلسه دادگاه بابك زنجاني در شرايطي  دیروز برگزار شد كه شركت  HK از شركت‌هاي وابسته به وزارت نفت، ميدانداري كرد و وكيل اين شركت به بازگويي نحوه ورود متهم نفتي به معاملات نفتي پرداخت و بابك زنجاني نيز در قبال آن از خود هيچ دفاعي نكرد. 

پيش از آغاز رسمي دادگاه هشتم، مشاجره لفظي بابك زنجاني و وكيل بانك مسكن كمي حاشيه‌ساز شد؛ زنجاني به وكيل بانك مسكن گفت پولي را كه توقيف كرديد برگردانيد تا پولتان را بدهم. وكيل بانك مسكن، گفت: ما پول را مي‌دهيم و شما را به خير و ما را به سلامت و بابك زنجاني هم گفت من پول را مي‌گيرم و ديگر كاري ندارم!
پس از اين مشاجره، وكيل شركت HK كه طلبكار و طرف اصلي بابك زنجاني است به جايگاه رفت و پس از تشكر از دادگاه و نهادهايي كه در اين پرونده به تكميل اطلاعات كمك كردند به بازگو كردن پيشينه بابك زنجاني پرداخت: طبق گزارش سازمان اطلاعات سپاه بابك زنجاني فرد 40 ساله‌اي است كه شركت واردات لوازم آرايشي در كيش را در سال 88 به ثبت رسانده و داراي سابقه قاچاق ارز از مرزهاي غربي است و نامبرده در حدود چهار سال گذشته كمترين سرمايه را داشته و توانمندي‌هاي سال‌هاي اخير وي با استفاده از رانت‌هاي ايجاد شده در وزارت نفت و بانك مركزي به وجود آمده است. 
 
 او مرد دروغ است

غلامرضا صادقي قهاره با بيان اينكه وي پنج شناسنامه جعلي داشته است، افزود: همچنين در تعريف شخصيت متهم در گزارش پليس آگاهي فاتب آمده بابك زنجاني فرزند مرتضي متولد 1352 در جهت پيشبرد اهداف خود پنج شناسنامه جعل كرده و همچنين در سوابق خود صدور چك بلامحل در تاريخ 23/4/77، قبول چك مسروقه 22/1/80، استفاده از سند مجهول و صدور چك بلامحل در تاريخ 8/4/84 را دارد. 

وي با بيان اينكه زنجاني ادعا مي‌كند راننده مرحوم نوربخش بوده است، ادامه داد: يكي از دوستان نزديك زنجاني مي‌گويد من خودم صبح‌ها او را با موتور به پادگان مي‌بردم و عصر‌ها دوباره دنبال او مي‌رفتم. همچنين ن- ش يكي از دوستان زنجاني هم گفته است او در كوچه روبه‌روي مغازه‌ام خانه‌اي اجاره كرده بود و پدرشان در راه‌آهن كار مي‌كرد. زماني كه در مقطع دبيرستان بود بعدازظهرها كارهاي تعميري طلا را به لاله‌زار مي‌برد، پس از آن به سربازي رفت و من او را به پادگان مي‌بردم و اينكه گفته شده او آن موقع ارز جابه‌جا مي‌كرده را قبول ندارم. 


 نحوه ورود به نفت

وي درباره نحوه ورود وي به معاملات نفتي نيز چنين گفت: انباشت محموله‌هاي نفتي روي شناورها در آب‌هاي خليج فارس، مقامات امنيتي را با توجه به تهديدات نظامي امريكا و همچنين احتمال بروز مخاطرات زيست‌محيطي نگران كرد به طوري كه حتي اين مسئله در جلسه شوراي عالي امنيت ملي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. در اين شرايط افرادي با سوءاستفاده از اين فرصت به جاي آنكه يار شاطر براي مردم باشند بار خاطر شدند و در اين پرونده بابك زنجاني با كمك شركاي خود و همچنين ادعاهاي واهي مبني بر توانايي براي دور زدن تحريم‌ها خود را قهرمان نشان داد و مسئولان و مديران شركت نفت را با جعل اسناد و مدارك به امور غيرواقعي اميدوار كرد و 2 ميليارد از بيت‌المال را در زماني كه كشورهاي مدعي حقوق بشر حتي از فروش دارو خودداري مي‌كردند به يغما برد. 

صادقي قهاره تصريح كرد: برخلاف ادعاي متهم، مسئولان نفتي هرگز سراغ بابك زنجاني نرفتند بلكه متهم با اصرار از م- ش متهم ديگر پرونده مي‌خواهد وي را به مديران نفتي معرفي كند. م- ش به لحاظ آشنايي با الف - و - د، بابك زنجاني را به او معرفي مي‌كند و مي‌گويد زنجاني در خارج از كشور چند بانك دارد و مي‌تواند ارز جابه‌جا كند. طبق توافق مديران نفتي مقرر مي‌شود 3 محموله به قيمت 300 ميليون يورو به شركت ISO كه متعلق به بابك زنجاني است داده شود كه در اين رابطه الف- و- د مي‌گويد بابك زنجاني را اواسط ارديبهشت‌ماه سال 91 از طريق م- ش به صندوق بازنشستگي كاركنان نفت معرفي كردند. م- ش، بابك زنجاني را اينگونه معرفي كرد كه او شركت‌هاي بسياري دارد و در حوزه نقل و انتقالات ارزي توانمند است و اكنون نيز آمادگي خريد نفت خام و نفت كوره را دارد. بعد از واريز وجه به مبلغ 300 ميليون يورو قرارداد 3 محموله نفتي بين بابك زنجاني و صندوق بازنشستگي امضا مي‌شود و اين مسئله سرآغاز فريب مديران نفتي توسط بابك زنجاني است.  وي در تكميل سخنان خود گفت: طبق گزارش سازمان بازرسي به رسميت شناختن بانك FIIB از سوي سه وزير و رئيس وقت بانك مركزي بدون بررسي كامل آن كاملاً غيرمنطقي بود و علي‌رغم اينكه سررسيد اعتبار اسناد 26 مردادماه سال 91 بود و چند ماه بعد يعني دوم دي‌ماه سال 91 بابك زنجاني از سوي اتحاديه اروپا تحريم شد اما او همواره با تأخير عامدانه پول‌ها را پرداخت نمي‌كرد و بعد از تحريم نيز عنوان مي‌كرد كه تحريم شده است و نمي‌تواند پول‌ها را پرداخت كند. 


 مطالبات نفت

بر اساس گفته‌هاي وكيل شركت اچ‌كي، جمع كل نفت كوره واگذار شده به بابك زنجاني 13 ميليون و 156 هزار بشكه به ارزش يك ميليارد و 326 ميليون و 626 هزار و 807 دلار بوده است البته چهار فقره محموله ميعانات نفتي داشتيم كه چون اين محموله‌ها مسترد شده هيچ ادعايي نداريم و مطالبات ما بابت نفت خام و نفت كوره است. وكيل شركت HK جمع كل نفت كوره و نفت خام تحويل شده به بابك زنجاني را يك ميليارد و 500 ميليون و 737 هزار 726 دلار عنوان كرد و گفت: علاوه بر آن يك ميليارد و 427 ميليون و 500 هزار يورو از وجوه شركت ميكو از طريق بانك مركزي جهت پرداخت به پيمانكاران به حساب شركت FCT متعلق به بابك زنجاني واريز شده است كه از اين مبلغ يك هزار و 350 ميليون يورو با درخواست شركت ميكو صورت گرفته و 77 ميليون و 500 هزار يورو با دستور شركت ميكو به بانك كندون چين واريز شده است. 

صادقي قهاره در ادامه به دستورهاي پرداخت داده شده به زنجاني اشاره كرد و گفت: جمع كل دستور پرداخت‌ها دو ميليارد و 700 ميليون يورو بوده كه متهم بدون توجه به دستورات مكرر و شركت نفت مبني بر پرداخت پول به پيمانكاران وجوه دريافت كرده را صرف خريد اموال، دارايي، كشتي و هواپيما كرده است. در ادامه دادگاه، كارشناس بانك مركزي با اشاره به ترازنامه مالي بانك FIIB گفت: ترازنامه مالي اين بانك در سال 2012، 98 ميليون دلار بوده است در صورتي كه تنها يك فقره از مبالغ واريز شده به اين بانك از سوي مؤسسه HK دو ميليارد و 66 ميليون يورو بوده است.  وكيل شركت HK گفت: زنجاني قسمتي از وجوهي را كه از بانك مركزي دريافت كرده بود به متقاضيان ارز در داخل كشور از جمله شركت‌هاي سامسونگ و ال‌جي فروخته و پول آنها را به ريال صرف ساخت و ساز و خريد اموال و املاك در داخل كشور كرده است. متهم همچنين 190 ميليارد وون كره جنوبي را به بانك ملت بابت بازخريد 60 درصد بانك‌ FIIB پرداخت كرده است. 

بر اساس اسناد موجود، زنجاني به يكي از كارمندان خود در هلدينگ سورينت كيش ايميل مي‌زند كه مبلغ ۸ ميليارد و ۲۷۰ ميليون يورو را به عنوان وام از بانك HSBC در سوابق بانك FIIB ثبت كنيد. اين عمليات در دفتر بانك FIIB در مالزي انجام نمي‌شود و در دفتر شركت هلدينگ در شهرك غرب تهران انجام مي‌شود.  ساعت 11:45 دقيقه قاضي صلواتي ختم رسيدگي را اعلام كرد و گفت: زمان جلسه بعدي متعاقباً اعلام مي‌شود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها