کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تا 3‌ ماه ديگر خودرو صفر ناياب می‌شود


کد خبر : ۱۷۰۸۹چهارشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲:۰۴۱۴۴۱۹ بازدید

بازار داغ خودروهای اقساطی در سايه تسهيلات دولتی چند روزی است كه روی غلتك فروش افتاده است. آمار و ارقام ارائه شده از‌سوی دو شركت ...

بازار داغ خودروهاي اقساطي در سايه تسهيلات دولتي چند روزي است كه روي غلتك فروش افتاده است. آمار و ارقام ارائه شده از‌سوي دو شركت مطرح خودروسازي كشور در مجموع ثبت‌نام و فروش قطعي حدود 48 هزار دستگاه خودرو را در دو روز ابتدايي آغاز طرح تسهيلات 25ميليوني نشان مي‌دهد؛ آماري كه خودروسازان در روز سوم اعطاي تسهيلات، بيش از 71‌ هزار خودرو اعلام كردند. اين در شرايطي است كه در گفتار مسوولان اين حوزه نسبت به ارائه آمار فروش خودروسازان تناقض وجود دارد.

به گزارش تعادل، آمارهاي ضد‌ونقيضي كه از‌سوي خودروسازان و وزارت صنعت ارائه شده است، به عقيده برخي كارشناسان، ممكن است با هدف ترغيب مردم به خريد خودرو، با كمي اغراق اعلام شده باشد. رضا تقي‌زاده معاون بازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا فروش محصولات اين شركت را در دو روز ابتدايي اجراي طرح، 20 هزار و 509دستگاه خودرو، اعلام كرده بود كه طبق اين آمار گروه خودروسازي سايپا در اين دو روز، هر دو ثانيه يك خودرو فروخته است! ايران‌خودرو نيز در روز دوم اجراي اين طرح 27 هزار و 143دستگاه را به فروش رسانده است. اين در‌حالي است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آخرين ساعات كاري روز سه‌شنبه، مجموع خودروهاي به فروش رفته در طرح جديد را طي دو روز، 40 هزار خودرو عنوان كرده بود. بر اين اساس، با درنظر داشتن برخي حرف و حديث‌ها كه از سقف 100هزارتايي فروش خودرو با تسهيلات دولتي حكايت دارد، بايد منتظر اعلام پايان طرح خريد خودرو با وام 25‌ميليون توماني در آخر اين هفته باشيم.


r9d9truwcxxmq9733rn.jpg


ماليات مضاعف براي خريداران خودرو

با عبور از شروط غيرواقعي دريافت وام كه از‌سوي دولت مطرح شده بود، آنچه در اين ميان، متقاضيان را بيش از هر چيز آزرده مي‌كند، سود مركبي است كه به نوع تقسيط وام و تعداد چك‌هاي ارائه شده ازسوي مشتري بستگي دارد و هنوز اطلاعات شفافي از‌سوي مسوولان در اين زمينه ارائه نشده است؛ ازسوي ديگر، خودروسازان بابت عرضه خودرو در اين طرح، هزينه جديدي را تحت عنوان ماليات تسهيلات گنجانده و روي هر قسط فرد متقاضي اضافه كرده و در‌نهايت ميزان اقساط را محاسبه مي‌كنند؛ حال آنكه ماليات بر ارزش افزوده يك بار در قيمت نهايي و مصوب خودرو محاسبه شده و اخذ دوباره آن در اقساط مشتري، توجيه منطقي ندارد.


تحويل فوري خودروها نيز نقض شد

بسته خروج از ركود دولت در‌حالي تسهيلات 25ميليوني را دراختيار متقاضيان خودرو قرار داد كه پاركينگ‌هاي خودروسازان داخلي در شرف انفجار بود. در ماه‌هاي اخير، تحريم خودرو داخلي ازسوي مشتريان بيشتر بازار تعداد مشخصي از خودروهاي توليد داخل را تحت‌تاثير قرار داده بود كه منجر به مكثي در توليد انبوه خودروسازان شد. اما دولت براي جلوگيري از نشان دادن تمايل خود براي به جريان انداختن تحرك پاركينگ‌هاي خودروسازان، دست مشتريان را براي انتخاب خودرو مشمول وام، باز گذاشت كه اين مساله خود آغاز تناقضي ديگر در وعده‌هاي خودروسازان مبني بر تحويل فوري خودروهاي اقساطي به‌شمار مي‌رود. به‌طور مثال، ثبت‌نام براي فروش اقساطي تندر90 درحالي انجام مي‌شود كه هم‌اكنون شركت سايپا با مشكل تاخير در تحويل تندر 90‌هاي ثبت‌نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اكنون تحويل تندر90 با موعد تحويل ارديبهشت 94 در حال انجام است. اين مساله احتمال تاخير در تحويل به‌موقع خودروهاي ثبت‌نام شده در طرح جديد دولت را نيز ايجاد مي‌كند. به همين جهت، در سومين روز اجراي طرح فروش خودرو با تسهيلات بانكي در قالب بسته خروج از ركود، زمان تحويل تندر90 از 30 روز به 60 روز تغيير كرده است. در همين راستا، مصطفي خان‌كرمي معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو در رابطه با دلايل تغيير زمان تحويل برخي خودروها در سومين روز طرح وام 25 ميليون توماني، گفت: استقبال مردم از طرح فروش باعث شده تا ميزان توليد يك ماه شركت تمام شود و از ظرفيت ماه آينده خود استفاده كنيم؛ بر همين اساس ثبت‌نام برخي خودروها با تحويل 60‌ روزه آغاز شده است و از امروز ظرفيت تندر دستي، پژو پارس و پژو‌ 206 تيپ‌ 2 افزايش يافته است.



تا 3‌ ماه ديگر خودرو صفر ناياب مي‌شود

با تاييد استقبال مردمي از اين طرح، ساسان قرباني سخنگوي شوراي سياست‌گذاري خودرو نيز، استقبال مردم از اجراي طرح تسهيلات خودرويي را رضايت‌بخش دانست و گفت: اين احتمال وجود دارد كه در صورت تداوم استقبال مردمي از اين تسهيلات، در سه ماه آينده با كمبود خودرو صفر در بازار روبه‌رو شويم؛ چراكه تجربه نشان داده كه همواره در نيمه دوم سال و با نزديك شدن به تعطيلات نوروزي كشش بازار خودرو افزايش مي‌يابد. در شرايط كنوني نيز با ارائه وام 25‌ميليوني خريد خودرو، تحرك بازار نشان مي‌دهد كه امسال روند متفاوت‌تري را به لحاظ افزايش تقاضا در 6‌ماه دوم سال شاهد باشيم.


مُسكني كه نبايد خودروسازان را به خواب ببرد

آرش محبي‌نژاد دبير انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو نيز با تاكيد بر ارتقاي كيفي خودروهاي داخلي، گفت: تزريق يك مسكن به بازار خودرو نبايد خودروسازان را از مسير اصلي تحرك و پويايي منحرف كند؛ چراكه ارائه وام نمي‌تواند موتور محرك دايمي در صنعت خودرو تلقي شود. وي يكي از دلايل درج اسامي شركت‌هاي خودروساز چيني در فهرست اعلامي وزارت صنعت در طرح وام 25ميليوني خودرو را قيمت ارزان آنها دانست و گفت: دولت درصدد است تا سطح تقاضاي خودرو را در بازار تحريك كند، به‌همين دليل خودروهايي با قيمت‌هاي متوسط و ارزان در اين فهرست قرار داده است.

دبير انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو با تاكيد بر اينكه خودروسازان چيني نيز متعهد شدند تا تلاش لازم را براي داخلي‌سازي محصولات خود انجام دهند، اظهار داشت: اجراي طرح وام 25‌ميليوني خودرو بسيار مناسب و اقدامي قابل تقدير است اما نبايد خودروسازان در اين شرايط به خود غره شوند و توجهي به حل مشكلات صنعت بحران‌زده خودرو نكنند. وي افزود: خودروسازان مي‌توانند از اين فرصت 6‌ماهه اجراي طرح وام 25ميليوني فروش خودرو استفاده كرده و تا‌حدودي به رفع ايرادات اين صنعت بپردازند تا صنعت خودرو از بحران خارج شود. در غير اين صورت فقط فروش خودرو در اين بازه زماني نوعي مسكن بوده و دردي از صنعت دوا نمي‌كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها