کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرط تداوم ریزش مسکن


کد خبر : ۱۶۹۸شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰:۴۲۲۶۷۶ بازدید

معاون سابق وزارت مسكن با اشاره به اينكه معاملات از روي حسي كه متعاملين نسبت به وضع فعلي قيمت پيدا كرده‌اند، در حال رونق گرفتن است، اعلام كرد: دوره چهارم سيكل رونق‌-ركود كامل شده و ...
شرط تداوم ریزش مسکنشرط تداوم ریزش مسکن

معاون سابق وزارت مسكن با اشاره به اينكه معاملات از روي حسي كه متعاملين نسبت به وضع فعلي قيمت پيدا كرده‌اند، در حال رونق گرفتن است، اعلام كرد: دوره چهارم سيكل رونق‌-ركود كامل شده و با توجه به اينكه درجه تبعيت قيمت‌مسكن از نرخ تورم به حدتعادل نزديك شده در صورت تداوم كاهش تورم، قيمت مسكن باز هم دچار افت‌نسبي خواهد شد؛ در غير اين صورت، عدم تغيير سطح فعلي قيمت مورد انتظار است. با این حال، ارقام بانک مرکزی درباره نزول نرخ تورم نقطه به نقطه از خردادماه تاکنون، افت بیشتر قیمت مسکن را تقویت می‌کند.

شروط ريزش دوباره قيمت مسكن

 معاون سابق وزارت مسكن درباره اختلاف‌نظرهايي كه اين روزها نسبت به حركت بعدي منحني نوسان قيمت مسكن در تهران مطرح است، ضمن مشروط كردن سرنوشت آتي قيمت به نرخ تورم، گزينه ميانه‌اي را متصور است كه براساس آن، متعاملين مسكن تا پايان امسال با «تثبيت‌نسبي» قيمت مواجه خواهند بود.

منوچهر خواجه‌دلويي درباره پيش‌بيني ثبات‌نسبي قيمت مسكن معتقد است: سربه‌سر شدن شاخص تورم با شاخص قيمت مسكن در تهران طي مهرماه امسال، درجه تبعيت قيمت ملك از نرخ تورم را به حد تعادل خود نزديك كرده و باتوجه به خوش‌بيني‌‌هاي اقتصادي نسبت به برنامه‌هاي دولت براي مهار تورم، چنانچه سطح عمومي قيمت كالاها و خدمات در ماه‌هاي آينده كاهش پيدا كند، قيمت مسكن نيز دچار افت نسبي خواهد شد در غير اين‌صورت، تداوم وضع موجود به معني «عدم تغيير سطح فعلي قيمت» مورد انتظار است.

معاون سابق امور مسكن در وزارت مسكن وقت كه در حال حاضر به دليل نوع فعاليت، كماكان از تحولات روزانه بازار ملك و تحليل‌هاي آتي بازار اطلاع دارد، در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» اعلام كرد: از سال70 كه وزارت مسكن موفق شد امكان ثبت ماهانه قيمت مسكن و در نتيجه محاسبه ميانگين سالانه آن را براي خود فراهم كند، تاكنون چهار دوره جهش قيمت مسكن اتفاق افتاده است كه دو جهش در همين هشت سال گذشته بوده است و جهش آخر نيز با بيشترين نرخ‌رشد همراه شد طوري كه بازار از دي‌ماه سال90 مرحله چهارم صعود قيمت مسكن را تجربه كرد و تا نيمه امسال اين صعود با شيب تند و بي‌سابقه در مقايسه با سه‌جهش قبلي ادامه پيدا كرد اما در حال‌حاضر به واسطه شيب تند كاهش قيمت در چهارماه اخير، دوره سيكل چهارم رونق‌-ركود كامل شده و منحني قيمت به پايين بازگشته است.

خواجه‌دلويي تصريح كرد: جهش اول قيمت مسكن در ابتداي دهه70 اتفاق افتاد، جهش دوم در فاصله سال‌هاي 77 تا 82 و جهش سوم از 85 تا 87 رخ داد، جهش آخر نيز از اواخر سال90 شروع شد و تا حدود نيمه‌هاي سال92 ادامه پيدا كرد كه بالاترين نرخ رشد قيمت مسكن طي همين دوره اخير به ثبت رسيد.

معاون سابق امور مسكن با تاكيد بر اينكه در طول 22 سال گذشته، فقط در يكسال، قيمت مسكن با رشد منفي روبه‌رو شد، گفت: اگر چه در برخي سال‌ها، متوسط ماهانه يا فصلي قيمت مسكن كاهش پيدا كرده و نرخ رشد منفي شده، اما در مقياس سالانه و 12ماهه، فقط در سال88، بازار شاهد نرخ رشد منفي قيمت مسكن بود و در مابقي سال‌ها، قيمت ملك برحسب اينكه رونق بوده يا ركود، روند افزايشي خود را حفظ كرده و با شيب جزئي يا تند، همواره در حال صعود بوده است. در سال88 ميانگين قيمت مسكن در تهران 12 درصد ارزان شد.

خواجه‌دلويي درباره اوضاع فعلي بازار مسكن نيز چنين گفت: الان دو منحني نرخ رشد قيمت مسكن و نرخ تورم به هم رسيده‌اند و در هيچ دوره‌اي شاخص قيمت مسكن كمتر از شاخص تورم نبوده است حتي در سال88 كه قيمت مسكن براي اولين‌‌بار رشد منفي را تجربه كرد، شاخص آن كمتر از شاخص تورم نشد و در واقع اگر چه در آن سال ارزش اسمي ملك در تهران افت كرد، اما ارزش‌ واقعي همچنان افزايشي بود. يعني هميشه منحني قيمت مسكن خود را با منحني تورم اصلاح كرده و بالاتر يا حداقل هم‌سطح با تورم بوده است.

وي افزود: الان كه ميزان نرخ رشد قيمت مسكن نسبت به سال90 و همچنين نرخ تورم بر پايه سال90، به هم رسيده‌اند، يك تحليل اين است كه دليلي براي كاهش بيشتر قيمت مسكن وجود ندارد و بر مبناي همين تحليل است كه هم‌اكنون معاملات گرم شد و بازار از روي حسي كه نسبت به قيمت پيدا كرده، رونق گرفته است. يك تحليل هم ثبات مطلق را پيش‌بيني مي‌كند. در اين ميان با توجه به اينكه تورم در حال كنترل شدن است، جهش قيمت مورد انتظار نيست ضمن اينكه هزينه تامين مصالح‌ساختماني و همين‌طور شاخص دستمزد نيز زمينه افزايشي ندارد.

خواجه‌دلويي در عين حال براساس پيش‌بيني جامع‌تر تصريح كرد: چون تورم دارد كنترل مي‌شود، در صورتي كه منحني نرخ تورم نزول كند، منحني قيمت مسكن نيز معادل درصدي از آن، پايين خواهد آمد، اما تدريجي و نه به‌‌شكل جهشي.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها