کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تلاش‌های کاخ سفید برای تعویق تحریم‌های جدید علیه ایران


کد خبر : ۱۶۹۶شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲:۱۲۲۵۸۷ بازدید

اگرچه کاخ سفید معتقد است که تحریم‌ها ایران را مجبور به مذاکره کرده است، اما در مقابل از کنگره می‌خواهد که در مذاکرات هسته‌اي با ایران، به گفت‌وگوها انعطاف نشان دهد و از اعمال و تصویب تحریم‌هاي جدید خودداری کند.
تلاش‌های کاخ سفید برای تعویق تحریم‌های جدید علیه ایرانتلاش‌های کاخ سفید برای تعویق تحریم‌های جدید علیه ایران

در این ارتباط خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که «جو بایدن»، معاون رییس‌جمهوری آمریکا و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه دولت این کشور تعدادی از سناتورهای این کشور را متقاعد کردند در حالی که قدرت‌های غربی تمایل ایران به کاهش برنامه هسته‌ای‌اش را می‌آزمایند، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازند. علاوه بر جو بایدن، جان کری وزیر امور خارجه و جک لیو وزیر خزانه‌داری این کشور نیز روز پنج‌شنبه با اعضای کمیته و رهبر دموکرات‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند؛ اعضایی که حضورشان نشان‌دهنده تمایل قوی دولت آمریکا به متقاعد کردن کنگره برای به تعویق انداختن بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تلاش‌ها همه سناتورهای حاضر در جلسه چند ساعته‌ای را که پشت درهای بسته برگزار شد، راضی نکرد، ولی احتمال اینکه کمیته بانکداری سنای آمریکا هفته آینده همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای در ژنو پیش‌نویس تحریم‌های جدید را تهیه کند، کاهش قابل توجهی یافت.

مایک جوهانز، سناتور جمهوریخواه آمریکایی پس از خروج از جلسه روز پنج‌شنبه گفت: «من به عنوان یکی از اعضای کمیته بر این باورم که اگر چیزی جریان دارد ممکن است به نتیجه مثبتی بینجامد، باید ببینیم به کجا ختم می‌شود. همیشه برای تصویب طرح تحریم‌ها وقت هست. دین هلر، سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت که دولت (آمریکا) استدلال‌های خوبی برای به تاخیر انداختن دور جدید اقدامات تنبیهی ارائه کرد، ولی افزود که هنوز تصمیمش را نگرفته است.جون تستر سناتور دموکرات آمریکایی نیز با بیان اینکه «من جان کری را دوست دارم و به او اعتماد دارم»، توضیح داد که معتقد است صبر کردن کمیته بانکداری (در زمینه اعمال تحریم‌ها) و دادن اجازه به دولت آمریکا برای انجام مذاکرات کاملا منطقی است. کمیته بانکداری سنای آمریکا در حال بررسی طرحی است که بخش‌های معدن و ساخت و ساز ایران را در فهرست سیاه قرار می‌دهد. تیم جانسون، رییس کمیته بانکداری گفت که نمی‌داند این کمیته هفته آینده پیش‌نویس طرح تحریم‌ها را ارائه خواهد کرد یا خیر.دستیاران اعضای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا گفتند که احتمال انجام این کار در همان روزی که مذاکرات هسته‌ای جریان دارند بسیار کم است. برخی از قانونگذاران آمریکایی پس از خروج از جلسه روز پنج‌شنبه مدعی شدند که اکنون زمان آسان گرفتن به ایران نیست. باب مندز، سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «من باید استدلال محکم‌تری بشنوم تا از دنبال کردن دور جدید تحریم‌ها منصرف شوم. کری نیز به سناتورهای آمریکا گفت اوباما خواستار این است در حالی که مذاکرات ادامه دارند، رژیم فعلی تحریم‌ها علیه ایران در جایش باقی بماند.»

درخواست تاخیر در اعمال تحریم‌های جدید «تا زمان نامعلوم» نیست

در همین ارتباط سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن خواستار تاخیر در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تا زمان نامعلوم نیست. جی کارنی گفت: «کسی پیشنهاد تاخیر نامعلوم برای تحریم‌های جدید را نداده‌است، زیرا ممکن است در این پروسه به جایی برسیم که تحریم‌های اضافی لازم و حتی مفید باشند.»به گزارش خبرگزاری هند، کارنی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مدعی شد: «جایی که ما به آن رسیده‌ایم، نتیجه تغییر نظر ایران نیست؛ جایی که ما به آن رسیده‌ایم نتیجه‌ این است که رژیم تحریم‌ها که ريیس‌جمهور (اوباما) سرسختانه دنبال کرد و بخش اعظم کشورهای جهان را با آن همراه کرد موفقیت‌آمیز بوده است.»سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «بنابراین رژیمی که برقرار است و فشار دیپلماتیکی که وجود دارد، برای پیشرفتی که به آن دست یافته‌ایم و فرصتی که داریم لازم و اساسی است. کارنی در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 گفت که پنجره (مذاکرات) تا ابد باز نیست و ما منتظریم ببینیم می‌توانیم به پیشرفتی دست یابیم یا خیر.»

وزیر دفاع آمریکا: سیاست خارجی یک بازی با جمع صفر نیست

همزمان وزیر دفاع آمریکا بر تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه در نیویورک با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم مدعی شد: «ما کاملا از حقایق خاورمیانه آگاهیم. ایران حامی تروریسم و مسوول گسترش نفرت و افراط گرایی در کل منطقه است، ولی سیاست خارجی یک بازی با جمع صفر نیست. اگر بتوانیم راه‌هایی برای حل صلح‌آمیز مناقشات پیدا کنیم، عاقلانه است که آنها را بررسی کنیم. به گزارش روزنامه هاآرتص، وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت:‌ «تعامل، حکم دلجویی یا محدود کردن را ندارد. ما معنی این دو کلمه را می‌دانیم. می‌دانیم که به کجا ختم می‌شوند و آنها را دنبال نخواهیم کرد. همانطور که ريیس‌جمهور اوباما تکرار کرده است، کلمات به تنهایی کافی نیستند و اقدامات باید در پس آنها بیایند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها