کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاثير تكانه‌های قيمت مسكن تهران بر شهر ساری


کد خبر : ۱۶۹۰۹پنجشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۸:۴۷۲۸۷۸ بازدید

بر اساس تحقيقاتي كه اخيرا موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزي انجام داده، تكانه‌هاي قيمتي وارد شده بر بازار مسكن تهران ...

بر اساس تحقيقاتي كه اخيرا موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزي انجام داده، تكانه‌هاي قيمتي وارد شده بر بازار مسكن تهران ابتدا بر استان‌هاي البرز منتقل و سپس بر اراك، قم، سمنان و... وارد مي‌شود. اما در مورد استان‌هايي مانند مازندران چطور، ‌آيا آنها هم از تكانه‌هاي قيمتي تهران بزرگ تاثير مي‌پذيرند يا خير؟ طبق گزارش ميداني «تعادل» از بازار مسكن شهرساري  آنها هم از اين تكانه بي‌تاثير نيستند. اگرچه برخي مشاوران املاك اين شهر معتقدند كه بازار خريد و فروش در شرايط ركودي به سر مي‌برد و در دو، سه سال گذشته حجم معاملات افت قابل ملاحظه‌يي داشته است اما ديگر فعالان بازار مسكن ساري با كاهش حجم معاملات مسكن در اين شهر مخالف هستند.

آنها استقبال خوب تهراني‌ها از ويلاهاي اين شهر را عاملي براي ثبات در حجم قراردادهاي خريد و فروش مي‌دانند به گفته اين مشاوران، با وجود كاهش قراردادهاي خريد و فروش اهالي ساري، در مقابل معاملات بسياري از سوي تهراني‌ها به ثبت رسيده است و همين موضوع از عميق شدن ركود مسكن در اين شهر جلوگيري كرده است. علت استقبال اهالي تهران از شهرساري را مي‌توان در موقعيت استراتژيك اين شهر جست‌وجو كرد، ساري هم با شهر تهران همجوار است و هم فاصله چنداني تا درياچه خزر ندارد، شهري مناسب براي ساخت و ساز ويلا و واحد مسكوني است و محل مناسبي براي گذران تابستاني گرم و آخرهفته‌يي مطبوع براي تهراني‌ها محسوب مي‌شود.  

در همين ارتباط يكي از مشاوران املاك شهرساري كه در خيابان امير مازندراني اين شهر فعاليت مي‌كند با اشاره به بازار كساد خريد و فروش مسكن اشاره مي‌كند و به «تعادل» مي‌گويد: با وجود آنكه در سال جاري قيمت هر مترمربع آپارتمان تغييري نكرده اما با وجود اين حجم معاملات نسبت به سال 93 حدود 30 تا 40 درصد كاهش يافته است.

سيد مرتضي ساداتي مي‌افزايد: خيابان امير مازندراني جزو خيابان‌هاي ارزان‌قيمت شهر محسوب مي‌شود و متوسط قيمت در اين خيابان بين يك ميليون و 500 هزار تومان تا 2ميليون تومان به فروش مي‌رود. وي ادامه مي‌دهد: علاوه بر بازار خريد و فروش، رهن و اجاره نيز در وضعيت مناسبي نيست و تعداد قراردادهاي امضا شده در مقايسه با سال‌هاي گذشته كاهش چشمگيري داشته است زيرا مستاجران و موجران همان قراردادهاي گذشته را باكمي تغيير، تمديد مي‌كنند و به بنگاه‌ها مراجعه نمي‌كنند.
 

 كاهش 90 درصدي معاملات خريد و فروش

علي بابايي، ديگر مشاور املاك فعال در ساري نيز معتقد است كه ركود بازار مسكن اين شهر نسبت به سال‌هاي گذشته عميق‌تر شده است. بابايي به «تعادل» مي‌گويد: در بهار و تابستان سال جاري 4 يا 5 قرارداد خريد و فروش در اين بنگاه مشاور املاك به ثبت رسيده كه با محاسبه‌يي ميداني مي‌توان گفت كه 90 درصد از حجم معاملات كاهش يافته است.

وي ادامه مي‌دهد: قيمت هر مترمربع آپارتمان در سال جاري نسبت به سال گذشته ثابت مانده است، البته برخي از صاحبان واحدهاي مسكوني براي فروش هر چه سريع‌تر، واحدهاي خود را با قيمتي پايين‌تر از گذشته به فروش رساندند.

به گفته اين فعال حوزه مسكن، خيابان‌هاي شهابي، پيوندي، توكل، سلمان فارسي و... در زمره خيابان‌هاي گران‌قيمت شهرساري هستند، در اين مناطق آپارتمان‌ها و ويلاهاي لوكس بافت غالب را تشكيل مي‌دهد.

بابايي تصريح مي‌كند: خيابان معلم، دانش، بعثت، نهضت و... نيز خيابان‌هاي متوسط نشين شهر هستند و بلوار كشاورز، پليس راه، كمربندي نيز از خيابان‌هاي ارزان‌قيمت شهر هستند.  وي مي‌افزايد: در خيابان شهابي قيمت هر متر آپارتمان بين 2ميليون تا 4ميليون و 500 هزار تومان معامله مي‌شود.

اين مشاور املاك ساري، به بازار سرد رهن و اجاره اين شهر اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اغلب مستاجران قراردادهاي قبلي خود را تمديد مي‌كنند و تعداد قراردادهاي به ثبت رسيده در اين بنگاه نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش يافته است.  بابايي ادامه مي‌دهد: با نگاهي اجمالي به قراردادهاي رهن و اجاره مي‌توان گفت كه حجم معاملات نسبت به سال 93، حدود 20درصد كاهش يافته است.


 تفاوت قيمت 5/1 ميليون توماني

يكي از مشاوران املاك شهر ساري كه در خيابان معلم اين شهر فعاليت مي‌كند، وضعيت بازار مسكن را چندان مناسب نمي‌داند و به «تعادل» مي‌گويد: خريد و فروش‌هاي ثبت شده در حوزه مسكن نسبت به سال 93 كاهش يافته است البته قيمت هر متر آپارتمان ثابت بوده و تغيير نكرده است. محمد يوسفيان مي‌افزايد: اگر چه خريداران ساروي (اهل ساري) در اين منطقه كاهش يافته‌اند اما در يك‌سال گذشته حجم متقاضيان تهراني افزايش قابل توجهي داشته است، به‌طوري كه حجم معاملات خريد و فروش تغيير چنداني نكرده است زيرا متقاضيان تهراني خريدار مسكن جايگزين خريداران ساروي شده‌اند.  وي ادامه مي‌دهد: قيمت هر متر آپارتمان در اين منطقه از سقف 3 ميليون تومان تا 5 ميليون تومان متغير است، 3 ميليون تومان مربوط به واحدهاي قديمي‌ساز است و 5 ميليون تومان به واحدها و ويلاهاي مبله اختصاص دارد.

به گفته اين مشاور املاك، ويلاها و واحدهاي مسكوني لوكس، با امكانات استخر، سونا، وسايل مبله و... در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد و به همين دليل قيمت هر متر واحد لوكس نسبت به واحدي معمولي يك ميليون و 500 هزار تومان بيشتر است.  يوسفيان اظهار مي‌كند: تعداد قراردادهاي رهن و اجاره در سال جاري نسبت به سال 93 حدود 20 تا 25 درصد افت داشته و اغلب قراردادها تمديد شده است، كرايه بها نيز نسبت به سال گذشته 15 درصد افزايش داشته است.

وي در پايان مي‌گويد: با وجود افت كم معاملات در واحدهاي مسكوني، اين كاهش مربوط به واحدهاي تجاري نمي‌شود و بازار واحدهاي تجاري روندي متفاوت را سپري مي‌كنند.

 

 قيمت‌هاي پيشنهادي هر متر زمين

«تعادل» جدولي از قيمت‌هاي پيشنهادي سايت رسمي ايران فايل براي هر متر واحدمسكوني در 6 منطقه از شهر ساري را تنظيم كرده است كه در ذيل مي‌آيد:

f9vxvx9ngdkbbimdnh6k.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها