کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از آزادراه تهران-شمال


کد خبر : ۱۶۹۰۰چهارشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸:۴۷۴۰۷۵ بازدید

طبق وعده دولت قرار است قطعه اول آزادراه تهران-شمال به عنوان قطعه اولویت‌دار این پروژه، تا پایان سال آینده تکمیل شود، در این راستا معاون اول ...

طبق وعده دولت قرار است قطعه اول آزادراه تهران-شمال به عنوان قطعه اولویت‌دار این پروژه، تا پایان سال آینده تکمیل شود، در این راستا معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در راستای تحقق وعده دولت، امروز نیز از پیشرفت فیزیکی این آزادراه بازدید می‌کنند.

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرایی و مسائل مالی پروژه آزادراه تهران ـ شمال‌، از این آزادراه بازدید خواهد کرد.

ظاهراً قرار است جهانگیری‌ از بخش‌های مختلف و قطعه اول این آزادراه از جمله چند تونل و پل در حال احداث بازدید کند و طی صحبت با دست اندرکاران اجرای پروژه، از جزئیات عملیات احداث و مشکلات اجرای این پروژه مطلع شود.

دولت وعده داده است قطعه اول آزادراه تهران-شمال را تا پایان سال 95 تکمیل کرده و تحویل دهد و اولویت اول دولت در این پروژه، تکمیل همین قطعه است.

در این بازدید عباس آخوندی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، جهانگیری را همراهی می‌کنند.

به گزارش فارس پیش از این نیز جهانگیری از آزادراه تهران-شمال بازدید کرده و در این‌باره گفته بود: برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در کشور نیاز به اقدامات جدی داریم و دولت‌ تصمیم ویژه‌ای برای توجه به زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای کشور و افزایش ناوگان بخش خصوصی جهت استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود حمل و نقل کشور دارد.

معاون اول رئیس جمهور گفته بود که تصمیمات لازم برای ارتقاء وضعیت فعلی راه‌های مواصلاتی استان‌های شمالی با مرکز کشور و ساخت راه‌های جدید از جمله آزادراه تهران - شمال اتخاذ شده است؛ طبق برنامه‌ریزی انجام شده محور هراز تا شهریور سال 95 و محور رشت نیز تا سال 95 به صورت کامل بهره‌برداری می‌شود و برنامه‌های مهمی‌ برای تکمیل سریع‌تر‌ آزادراه تهران-شمال پیش‌بینی شده است.

جهانگیری همچنین بر لزوم تسریع تأمین مالی و یافتن سرمایه‌گذار برای قطعات دوم و سوم آزادراه تهران - شمال تأکید کرده و گفته بود:‌ برای کشوری مثل ایران که امکان تأمین مالی پروژه‌های نظیر آزادراه تهران-شمال وجود دارد، منطقی نیست که چنین پروژه‌‌ای‌ از سالیان گذشته باقی بماند و پیشرفت نکند.

* آخوندی: تعریف قطعه جدید برای آزادراه تهران-شمال/پیشرفت بیش از 50 درصدی قطعه پنجم‌

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی‌ تا پیش از این آزادراه تهران ـ‌ شمال 4 قطعه داشت که به‌تازگی قطعه پنجم برای این آزادراه تعریف شده است؛ با پایان یافتن آزادراه در قطعه چهارم، ترافیک به درون شهر چالوس منتقل می‌شد، اما با تعریف قطعه 5، ادامه مسیر آزادراه به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل می‌شود.

آخوندی آن زمان اعلام کرد که در حال حاضر پیشرفت احداث قطعه پنجم آزادراه تهران ـ‌ شمال 50 درصد برآورد می‌شود.

وی درباره قطعه یک این آزادراه تهران-شمال نیز توضیح داد: این مسیر از تهران آغاز شده و تا شهرستانک ادامه دارد که موجب می‌شود، 60 کیلومتر نسبت به مسیر قبلی کاهش فاصله داشته باشیم؛ طول قطعه یک 32 کیلومتر است، در این قطعه 28 کیلومتر تونل وجود دارد و تلاش می‌کنیم،پروژه را تا پایان سال 95 به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: قطعه دوم از شهرستانک تا پل زغال به طول 30 کیلومتر، دارای بزرگترین تونل جاده‌ای کشور به طول 6 کیلومتر است؛ این قطعه نیز تا پایان سال 96، به پایان می‌رسد.

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی‌ قطعه سوم آزادراه تهران ـ‌ شمال به طول 27 کیلومتر سخت‌ترین قسمت پروژه است؛ در این مسیر 10 کیلومتر جاده باید در محدوده هزارچم ساخته شود که مشکل‌ترین قسمت پروژه است، اما تلاش می‌کنیم بخش عمده کار تا پایان سال 94 به اتمام برسد.

آخوندی افزود: قطعه چهارم آزادراه تهران ـ‌ شمال به بهره‌برداری رسیده است.

بنابراین گزارش‌ ظاهراً برای قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال ‌‌6 پیمانکار در نظر گرفته شده که شامل یک پیمانکار چینی و پنج پیمانکار ایرانی است؛ در این قطعه فعالیت پیمانکار چینی به یک چهارم قرارداد قبلی کاهش یافت و پنج پیمانکار ایرانی فازهای یک تا پنجِ قطعه یک را‌ هرکدام در سهم‌های 6 تا 7 کیلومتری، می‌سازند.

 رقم قراردادی که با پیمانکاران در قطعه یک منعقد شده است شامل 700 میلیارد تومان است؛ ‌قرارداد دو پیمانکار‌ ایرانی در اردیبهشت‌ماه امسال و قرارداد سه پیمانکار دیگر تا پایان خردادماه به آنها ابلاغ شد؛ در حال حاضر 100 درصد قراردادهای پیمانکاری منطقه یک منعقد‌ و به پیمانکاران ابلاغ شده است.

طبق قرارداد مشارکتِ بنیاد و وزارت راه در آزادراه تهران ـ شمال،‌ 700 میلیارد تومان رقم مذکور با مشارکت 50 درصدی دولت و بنیاد تأمین می‌شود.

دولت مقداری از سهم آورده خود را ارائه داده است، اما پرداختی‌های بنیاد بابت سهم خود در سال جاری بیشتر ‌است، البته دولت هم در حال پرداخت سهم خود و اتخاذ روش‌هایی به منظور تکمیل پرداخت آورده خود در سال 94 است.

‌فاینانس چین نیز در قطعه یک موجود است، ‌این فاینانسِ فعال‌ حدود 60 میلیون دلار است؛ پرداخت کارکرد چینی‌ها که حدود 8 میلیون دلار بوده است‌ از محل همین فاینانس‌ها تأمین شده است.

به گزارش فارس مستحدثات آزادراه به طول 121 کیلومتر به چهار منطقه تقسیم شده است؛ مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار 850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول 6 هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود (قطعه چهارم به پایان رسیده است)؛ اجرای این قطعه موجب می‌شود مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود.

البته همان طور که ذکر شد، به تازگی وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته است، قطعه دیگری به این پروژه بیفزاید تا در ادامه قطعه چهار، آزادراه به دریای خزر متصل شود.

‌‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ 145 دهنه تونل‌ به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود؛ طول این آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر 450 متر، میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر است.

الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال

‌قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت؛ احداث و تکمیل این منطقه مهم که در مصوبه هیئت دولت اولویت اول داشته، سال‌ها به تعویق افتاده است‌ که فعلاً وعده داده شده تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد.

ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود؛ در این منطقه تونل البرز در حال اجرا است؛ بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی این قطعه نیز تا پایان سال 96، به پایان می‌رسد.

ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ ‌عملیات اجرایی در این قطعه مسیر به دلیل کوهستانی بودن، با مشکلاتی فراوانی رو‌به‌رو است.

د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، این قطعه از سال 1375 در دست اجرا قرار گرفت و در دولت دهم با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی بهره‌برداری شد و در دولت یازدهم همزمان با بهره‌برداری تکمیل ‌شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها