کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توقف مسکن مهر بهترین راه حل دولت است


کد خبر : ۱۶۹۰جمعه، ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵:۵۷۲۳۴۰ بازدید

یک کارشناس مسکن گفت: با توجه به اینکه طرح مسکن به درستی اجرا نشده و اکنون پس از صرف 50 هزار میلیارد تومان هنوز این پروژه نیمه‌تمام است و مشکلات فراوانی دارد، توقف ادامه ساخت مسکن مهر بهترین راه‌ حل میان‌مدت دولت در خصوص این پروژه بود.
توقف مسکن مهر بهترین راه حل دولت استتوقف مسکن مهر بهترین راه حل دولت است

بهرام غفاری اظهار کرد: شاید مسکن مهر از نظر سرشماری و تعداد واحد‌های ساخته شده کافی باشد اما هنوز چهار میلیون مسکن در کشور کم داریم و این به معنی تناسب واحدهای مسکونی و خانوار نیست بلکه مالکیت واحد مسکونی در کشور کم است.

وی افزود: همزمان با احیای طرح جامع مسکن، سیاست‌های مربوط به زمین، میزان تسهیلات بانکی، اسکان جمعیت و طرح آمایشی سرزمین سروسامان می‌گیرد.

غفاری ادامه داد: طرح جامع مسکن از سال 85 متوقف شد و در صورت احیای این طرح جامع، بیشتر مشکلات مسکن کشور برطرف و سیاست‌های مربوط به مسکن نیز توسعه یافته‌تر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از سال 85 تاکنون طرح جامع مسکن به شورای مسکن رفت و مقرر شد سالانه 50 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد ساخته شود اما این اتفاق رخ نداد،‌ گفت: از همان سال ساخت 1.5 واحد مسکونی در کشور مطرح شد.

این کارشناس اظهار کرد: مقرر شد سالانه 50 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد ساخته شود و در مقابل پولی بابت زمین گرفته نشود اما این طرح اجرا نشد و به جای آن ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی مطرح شد.

وی با ابراز تأسف از این‌که طرح جامع مسکن کنار گذاشته شد و تنها بند احیای بافت فرسوده و نوسازی واحد‌های مسکن روستایی به قوت خود باقی ماند، گفت: 19 جلد از طرح جامع مسکن کنار گذاشته و مسکن اقشار کم‌درآمد به عنوان مسکن مهر مطرح شد.

به گفته‌ غفاری طرح مسکن مهر بر دیگر طرح‌ها سایه انداخت و حال با هزینه‌ شدن 50 هزار میلیارد تومان در این پروژه، تعداد زیادی از متقاضیان ناراضی هستند.

یک کارشناس مسکن افزود: برخی معتقدند نتیجه‌ این پروژه چندان مثبت نیست و این هزینه‌های کلان در بیابان‌ها صرف شده است و ساختمان‌ها با کیفیت خوب ساخته نشدند.

وی اظهار کرد: ساختمان‌های ساخته شده در مسکن مهر که 50 هزار میلیارد تومان از بودجه بانک‌ها را به خود اختصاص داده است برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفتده شده بود اما با افزایش قیمت‌ها و تاثیر بر افزایش قیمت واحدهای مسکونی مهر این اقشار توان خرید را نداشتند لذا دهک‌های دیگر امتیازها را خرید و فروش کردند و بازار مسکن مهر دچار مشکلاتی شد.

غفاری با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و اعمال تحریم‌های اقتصادی در کشور گفت: برخی دهک‌های کم‌درآمد که هدف این پروژه بودند صاحبخانه نشدند و به جای آن، دیگر اقشار صاحب‌خانه شدند.

این کارشناس با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها فاقد تاسیسات زیربنایی و روبنایی هستند، افزود: 50 هزار میلیارد تومان در این پروژه صرف شده است اما هنوز این طرح مشکلات فراوانی دارد.

وی تاکید کرد: تورم سال‌های اخیر مربوط به مسکن مهر است و بانک مرکزی نیز به دلیل تکمیل پروژه‌ها از چاپ اسکناسی برای ادامه‌ این طرح ناگزیر بود و همین امر دلیل ایجاد تورم در کشور شد.

به گفته‌ غفاری در همین مدت پایه‌ پولی کشور 4.4 دهم برابر شد و ارزش پولی کشور کاهش یافت.

به اعتقاد این کارشناس توقف مسکن مهر بهترین راه‌ حل میانه‌ای دولت در خصوص این پروژه بود.

وی گفت: تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر با سیاست هوشمندانه باید ادامه دهد.

غفاری اظهار کرد: در کشور از نظر مصالح ساختمانی و نیروی انسانی کمبودی نداریم اگر این ظرفیت فعال شود، بخش خصوصی نیز وارد می‌شود و بازار مسکن سروسامان می‌گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها