کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صبر 226 روزه مرکز آمار در اعلام نرخ بیکاری


کد خبر : ۱۶۸۸جمعه، ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳:۱۲۱۸۸۳ بازدید

با گذشت بیش از 225 روز از سال 92 مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی محاسبه و اعلام آمار تاکنون هیچ آماری از نیروی کار در سال جاری اعلام نکرده است.

در حالی ماه دوم پاییز به نیمه می رسد که با وجود وعده رییس مرکز آمار مبنی بر روال معمول اعلام نرخ بیکاری در یک ماه تا 45 روز پس از هر فصل با گذشت بیش از چهار ماه از بهار و بالغ بر یک ماه از تابستان خبری از آمار اشتغال در این فصل‌ها نیست به طوری که آخرین آمار بیکاری منتشر شده از سوی این مرکز مربوط به زمستان 91 در 24 فروردین سال جاری بوده است.

این در حالی است که تا پیش از این معمولا مرکز آمار طبق رسم خود نرخ بیکاری را در زمان تعیین شده و حتی زود تر نیز اعلام می کرده است.

با ابن وجود در اواخر شهریور ماه بود که عادل آذر از انتشار آمار بیکاری هر دو فصل ابتدایی سال جاری تا پایان مهرماه خبر داد اما با اتمام مهر وعده رییس مرکز آمار عملی نشد از سویی دیگر وی در ابتدای آبان ماه تاکید کرد که مرکز آمار نرخ بیکاری را تا حداکثر دهم آبان ماه اعلام خواهد کرد اما امروز آخرین روز زمان وعده داده شده است و قول رییس مرکز آمار برای دومین بار نیز قول نشده است.

در عین حال تاکنون دلیل مشخصی برای این تاخیر قابل ملاحظه از سوی مسوولین ذیربط بیان نشده است اما چندی پیش ذبیح الله قائمی معاون آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران با اشاره به این مورد، ایجاد تغییر در چارچوب آمارگیری و استفاده از تبلت را از دلایل تاخیر در اعلام نرخ بیکاری در سال جاری عنوان کرد.

وی به ایسنا گفت: ما باید فهرست نمونه پایه‌ها را تغییر دهیم، چرا که با پایان سرشماری سال 90 باید با استفاده از اطلاعات جدید فهرست و نمونه پایه اصلاح شود که ساخت این چارچوب برای مرکز زمان‌بر بوده و موجب تاخیر در انتشار نتایج آمارگیری از نیروی کار نیز شده است.

قائمی همچنین هم‌چنین با اشاره به این‌که برای اولین‌بار در طرح های آمارگیری، در آمارگیری نیروی کار در بهار و تابستان امسال از تبلت استفاده شد، تاکید کرد: همین امر موجب تأخیر در اجرای این طرح و اعلام نهایی نرخ بیکاری شده است.

اما طبق برخی خبرها، مرکز آمار و وزارت کار برای واقعی تر شدن آمار اشتغال در حال ایجاد تغییراتی در نحوه محاسبه و به روز رسانی استاندارهای آمارگیری نیروی کار هستند تا آمار و نرخ بیکاری منتشره به واقعیت موجود نزدیکتر شود که روال انجام این تغییرات نیز در تاخیر اعلام نتایج بی تاثیر نبوده است این درحالی است که دولت یازدهم از ابتدای حضور در اداره کشور همواره به آمار بیکاران و نحوه آمارگیری محاسبات نیروی کار معترض بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها