کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش کیهان به توافق ایران با آژانس


کد خبر : ۱۶۶۳چهارشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱:۵۲۶۰۸۰ بازدید

خبرهای تأیید نشده، از پیشنهاد هیئت ایرانی به آژانس برای صدور مجوز برخی بازرسی‌ها از جمله از سایت نظامی پارچین حکایت می‌کند.
واکنش کیهان به توافق ایران با آژانسواکنش کیهان به توافق ایران با آژانس

روزنامه کیهان در ادامه نوشت: این گمانه‌زنی را رویتر منتشر کرده و نوشته که «پیشنهاد عملیاتی» که در سخنان رضا نجفی نماینده ایران در آژانس مورد اشاره قرار گرفته می‌تواند شامل صدور اجازه بازرسی از سایت پارچین شود.

اما صریح‌تر از ادعای رویتر، اظهارات ترو واریورانتا معاون یوکیا آمانو مدیرکل آژانس می‌باشد که گفته است «گفت‌وگوهای ما تمام مسائلی که تا به حال باقی‌مانده بود را دربر می‌گیرد. این گفت‌وگوها سر آغاز دور جدیدی از روابط میان ایران و آژانس است و چون داریم بر روی جزئیات مطالعه و کار می‌کنیم چیز بیشتری را نمی‌توانم بگویم، اما بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او در عین حال درباره بازدید از سایت پارچین گفت: مذاکرات جامع و شامل همه موارد از جمله پارچین بود.

هم‌چنین رضا نجفی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: مذاکرات «مثبت» و «سازنده» بود و ما طرح جدیدی را روی میز گذاشتیم.

ایسنا نیز از قول یک دیپلمات ایرانی فاقد نام نوشت: متن جدیدی میان ایران و آژانس در مذاکرات دو روز گذشته توافق شد که جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی که تاکنون مذاکره شده است می‌شود.وی تاکید کرد که متن جدید توافق شده میان ایران و آژانس براساس پیشنهاد جدید ایران و جایگزین مذاکرات دو سال گذشته خواهد شد.

البته گفته شده که این توافق نهایی نشده است.

آنچه در این میان محل ابهام است، چند مسئله است. 1- نسبت توافق ایران و آژانس با مذاکرات 5+1 چیست؟ زیرا، بارها پیش آمده که با وجود هماهنگی آژانس با 5+1 و به رغم اذعان آژانس به فقدان سندی دال بر نظامی بودن یا انحراف برنامه هسته‌ای ایران، طرف غربی قواعد بین‌المللی و آژانس را دور زده و بر فشارهای خود افزوده است. 2- از کجا معلوم که بازرسی از پارچین آخرین توقع غرب و آژانس باشد و به سیاق چند توافق گذشته نظیر تدوین مدالیته و 6 سوال مدنظر آژانس، ابهام‌ها و اتهام‌های فاقد سندی که منشأ آن آمریکا و برخی محافل صهیونیستی است، پیش‌ کشیده نشود و بهانه فشارهای تازه نباشد؟ 3- غرب در ازای اقدامات سازنده ایران (که باید به تأیید مقامات عالی و مجلس شورای اسلامی و نهادهای ذی‌ربط برسد) قرار است متقابلا کدام اقدام سازنده را صورت دهد.

 تاکنون غربی‌ها اعلام کرده‌اند که در عمل حاضر به کاهش تحریم‌ها و فشارها نیستند و سوال این است که بنابراین اعتمادسازی یکسویه به راه به کجا می‌برد؟ 4- آیا آژانس حاضر است اسناد ادعایی خود را که هرگز حاضر نشده به ایران ارائه دهد، بالاخره ارائه دهد یا صرفا تبدیل به ابراز گمانه‌زنی و بهانه‌تراشی آمریکا شده است. 5- و بالاخره اینکه صفر کردن 10 سال بازرسی و اعلام ارائه پیشنهاد جدید از سوی ایران، آیا غفلت از دستاوردهای گذشته و عقب‌نشینی از موضع طلبکاری خود در قبال سیاسی‌کاری آقای آمانو در چند سال اخیر نیست؟!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها