کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تامین خوراک دام و طیور دغدغه‌ای که هر روز گران‌تر می‌شود!


کد خبر : ۱۵۰۰دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷:۲۵۲۱۷۹ بازدید

در حالی که معاون اول رییس‌جمهور در همان روزهای نخست از تامین نهاده‌های تولید با ارز مرجع تا پایان امسال خبر داد، این وعده چندان پایدار نبود و به اختصاص ارز مبادله‌ای تغییر کرد که البته ...
تامین خوراک دام و طیور دغدغه‌ای که هر روز گران‌تر می‌شود!تامین خوراک دام و طیور دغدغه‌ای که هر روز گران‌تر می‌شود!

در حالی که معاون اول رییس‌جمهور در همان روزهای نخست از تامین نهاده‌های تولید با ارز مرجع تا پایان امسال خبر داد، این وعده چندان پایدار نبود و به اختصاص ارز مبادله‌ای تغییر کرد که البته به گفته وزیر جهاد کشاورزی متقاضیان برای دریافت آن هم باید صبور باشند اما تامین این محصولات مهمترین دغدغه‌ تولیدکنندگان است که هر روز گران‌تر از دیروز می‌شود.

 تامین خوراک دام و طیور یا همان ذرت و سویا یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان شده است چراکه آن‌ها نمی‌دانند باید تولید خود را با نهاده‌های چند تومانی برنامه‌ریزی کنند یا تولیدی را که دیروز برایش برنامه‌ریزی کرده بودند چگونه با افزایش قیمت‌های کنونی کنترل کنند؟از ابتدای امسال و با اعلام احتمال حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید و بلاتکلیفی کشتی‌های حاوی ذرت و سویا، بازار این محصولات اساسی تولید فرآورده‌های پروتئینی با نوسانات بسیاری مواجه شد؛ به گونه‌ای که ذرت به کیلویی 1800 تومان و سویا به مرز 2000 تومان رسید اما پس از قول معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر تامین ارز مرجع برای واردات این نهاده‌ها، بازار کمی متعادل‌تر شد.

البته این وعده جهانگیری چندان دوام نداشت و ناگهان اعلام شد دیگر خبری از ارز مرجع نیست حتی برای واردات کالاهای اساسی و حمایت از تولید! این خبرهای ضد و نقیض کافی بود تا بازار، مجدادا وارد فاز جدیدی از التهاب شود و دامداران و مرغداران که حدود 70 درصد از هزینه‌های تولیدشان وابسته به ذرت و سویای وارداتی است، بیشتر نگران آینده تولیدشان شوند.

گرچه هنوز کشتی‌های پهلو نگرفته و محموله‌های بلاتکلیف نهاده‌های تولید در مرز آب‌های جنوبی کشور باقی مانده است اما مشخص نیست که ارز مبادله‌ای 2477 تومانی به آن اختصاص می‌یابد یا متقاضیان و تولیدکنندگان باید امسال را با ارز آزاد 3500 تومانی بگذرانند؟

این نگرانی‌ها ادامه داشت تا تولیدکنندگان چندی پیش با وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار و دغدغه‌هایشان از ناتوانی برای جبران افزایش سرسام‌آور نقدینگی‌های ناشی از افزایش نرخ ارز را مطرح کردند. مرغداران و دامداران از بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌هایی که برای تولید امسال داشتند نگران هستند و می‌گویند با توجه به اینکه دولت بیش از این اجازه افزایش قیمت‌ها را براساس هزینه‌های واقعی به آن‌ها نمی‌دهد، تولیدکنندگان مجبورند بخشی از گله‌های مولدشان را از چرخه تولید خارج کنند و مسئولان معتقدند حذف نرخ ارز مرجع و آزادسازی بازار این محصولات می‌تواند تولید را رونق دهد و با افزایش بهره‌وری تولید می‌توان از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری کرد.

از سوی دیگر وزیر جهاد کشاورزی دو روز پیش گفت: بانک مرکزی آمادگی خود را برای تامین ارز موسوم به مبادله‌ای واردات نهاده‌های تولید اعلام کرده است اما با توجه به برخی محدودیت‌ها متقاضیان نباید انتظار داشته باشند در لحظه ارز مورد نیازشان را دریافت کنند و قدری صبور باشند.اما انگار هنوز دامداران و مرغداران نگران آینده‌شان هستند و می‌گویند تا کنون اقدام مشخصی برای تامین ارز موزد نیاز آن‌ها حتی به نرخ جدید انجام نشده است و آن‌ها تغییر محسوسی را احساس نکرده‌اند.

گرچه تا امروز مرغداران و دامداران تلاش‌های بسیاری برای مشخص شدن وضعیت‌شان انجام داده‌اند که می‌توان به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه‌های تجارت، جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره کرد اما باید افزایش قیمت فرآورده‌های پروتئینی نسبت به گذشته که ناشی از نوسانات بازار نهاده‌های وارداتی است را چه کسانی می‌پردازند؛ تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها