کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیاتی از لابی سعودی در آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران


کد خبر : ۱۴۷۶۲شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۴۷۲۵۲۹ بازدید

طی هفته‌های اخیر و پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، اخبار متعددی از تلاش لابی صهیونیستی آمریکا و دیگر گروه‌های وابسته ...

طی هفته های اخیر و پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، اخبار متعددی از تلاش لابی صهیونیستی آمریکا و دیگر گروه های وابسته به رژیم اسرائیل برای جلوگیری از تصویب این توافق منتشر شده است. اکنون یک پایگاه خبری آمریکایی از جزئیات تلاش های عربستان سعودی و لابی گری سعودی ها به این منظور نیز پرده برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری «اینترسِپت» به تلاش های لابی گرانه عربستان سعودی برای جلوگیری از تأیید توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا پرداخته و می نویسد پایگاه های تلویزیونی در سرتاسر آمریکا این روزها از تبلیغات شش میلیون دلاری گروهی به نام «ابتکار امنیتی آمریکایی» پر شده که از شهروندان این کشور می خواهد با سناتورهای خود تماس گرفته و مخالفتشان را با توافق هسته ای ابراز کنند.

اگرچه این گروه اطلاعات مربوط به حامیان مالی خود را علناً افشا نمی کند، اما رئیس این گروه، نرم کولمن که سناتور جمهوری خواه سابق از ایالت مینه سوتا است، به عنوان لابی گر رسمی برای عربستان سعودی فعالیت می کند. شرکت زیرنظر کولمن با عنوان «هوگان لاوِلس» نیز در خدمت عربستان بوده و ماهانه 60 هزار دلار از سعودی ها دریافت می کند. 

در ژوئیه 2014، کولمن وظیفه خود و شرکتش را «تأمین خدمات حقوقی برای سفارت عربستان سعودی» در موضوعاتی از قبیل «تحولات حقوقی و سیاستگزاری مربوط به ایران و همچنین محدود کردن توافق هسته ای ایران» معرفی کرد.

دیگر اعضای هیئت رئیسه «ابتکار امنیتی آمریکایی» را نیز سه سناتور سابق به نام های جو لیبرمن، اوان بای و ساکسبی چمبلیس تشکیل می دهند. چمبلیس همزمان در گروهی با نام «دی ال ای پایپر» نیز فعالیت دارد که به عنوان یک موسسه لابی گری دیگر که مروج سیاست های عربستان سعودی است، شناخته می شود.

موج تبلیغاتی جدید به راه افتاده از سوی گروه «ابتکار امنیتی آمریکایی»، بخشی از یک کمپین لابی گری شدید است که هدف از آن، متقاعد کردن سناتورهای آمریکایی برای اعلام مخالفت با توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 است. این در حالی است که قرار است رأی گیری در این زمینه، ماه سپتامبر در کنگره برگزار شود.

اینترسپت در ادامه مطلب خود اشاره می کند که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، ایران را به عنوان یک رقیب منطقه ای می نگرند. یکی از نگرانی های عربستان این است که با برداشته شدن تحریم ها و افزایش صادرات نفت، ایران به چالشی برای این کشور در بازار جهانی نفت تبدیل شود. 

اما این لابی گری ها در شرایطی به وقوع می پیوندد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته اعلام کرد مقامات سعودی دیدگاه خود را درباره ایران تغییر داده و اکنون از توافق هسته ای حمایت می کنند. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که عربستان سعودی همچنان به تلاش های خود برای از میان بردن توافق ادامه می دهد و تنها این تلاش ها را در عرصه عمومی متوقف کرده است. اخیراً نشریه «نیوزویک» نوشت که مقامات سعودی در گفت و گو با این نشریه، به توافق هسته ای ایران تاخته اند و مطبوعات وابسته به خاندان سعودی نیز این روزها پر از مطالبی در محکومیت این توافق است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها