کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش میدانی از بازارهای کار جشن عروسی


کد خبر : ۱۴۶۷۰سه شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۳۲۴۶۸۶ بازدید

بر اساس بررسی‌‌های میدانی، خرج و مخارج شب عروسی از 20 میلیون تومان در سطح متوسط شروع می­شود، البته برای خانواده­ های مرفه وضع متفاوت ...

براساس بررسی‌‌های میدانی، خرج و مخارج شب عروسی از 20 میلیون تومان در سطح متوسط شروع می­شود، البته برای خانواده­ های مرفه وضع متفاوت است و آن‌ها کم‌تر از 70 میلیون تومان خرج نمی‌کنند.این هزینه‌ها برای عده­ای به محل درآمدزایی تبدیل شده و اعلام رشد منفی ازدواج، نه تنها جامعه­شناسان و مسئولین، بلکه آن‌ها را نیز مشوش و محل درآمدشان را مختل می­کند.

جشن‌های عروسی فرصت خوبی برای جوانان طبقه متوسط است تا بتوانند برای یک بار هم که شده ماشین مورد علاقه‌شان را سوار شوند. این چنین میشود که یک موسسه‌های­ کوچک کرایه اتومبیل با کرایه دادن ماشین­ های خود برای جشن­ها، به طور میانگین ماهی 13 میلیون تومان درآمد کسب می­کند. البته هنگام اجاره دادن اتوموبیل، چکی به مبلغ ماشین و برای ضمانت نیز از آقای داماد دریافت می­کنند.

صاحب یکی از مؤسسات اتوموبیل درباره هزینه ­های اجاره ماشین به ما می­گوید: «ارزان­ترین ماشین موجود در موسسه پرشیا مدل 93 و 94 است که بابت آن ساعتی 15 هزار تومان با راننده و 10 هزار تومان بدون راننده دریافت می­شود. حداقل زمان کرایه هر اتومبیل هم 14 ساعت است. گران­ترین ماشین موسسه نیز پورشه است که به ازای هر ساعت، 160 هزار تومان اجاره دریافت می­شود.» بنابراین کرایه 14 ساعت ماشین پورشه برای داماد مبلغ دو میلیون و 240 هزار تومان آب می­خورد که البته هزینه بنزین و کارواش اتومبیل جداگانه محاسبه می­شود. به گفته این صاحب موسسه که خود نیز مالک خودروهای آن است، بیش‌ترین تقاضا برای کرایه اتومبیل در طول تابستان وآخر هفته­ هاست، خود او در ماه اخیر حدودا 20 اتومبیل اجاره داده است.

کرایه دادن خودرو برای شب عروسی، از قدیم مرسوم بوده است. اما در سال‌های اخیر، بازارهای کار جدیدی به بهانه جشن عروسی شکل گرفته است. دخترهایی که مدل عروس می‌شوند، توانسته‌اند در این بازارها درآمد خوبی برای خود دست و پا کنند. شهرت بعضی از آن‌ها به پای بازیگران می‌رسد و آرایشگران برای جذب‌شان رقابت زیادی دارند. بر اساس گزارش‌های میدانی صدا، این بازار ساز و کار خاصی دارد و هر کسی نمی‌تواند به راحتی در آن ورود کند. تازه‌ واردهای بازار بعد از تأیید چهره باید مبلغی را هم در ابتدای کار به آرایش‌گران بپردازند، اما اوضاع برای چهره‌های مشهور متفاوت است. چهره‌هایی که آرایش‌گران اسم و رسم دار نیز به جز آن‌ها حاضر به همکاری با شخص دیگری نیستند؛ چرا که نوعروس‌ها بر اساس عکس آن مدل‌ها آرایش‌گر خود را با هزینه‌های میلیونی برای یک شب انتخاب می‌کنند. بر اساس گزارش­میدانی صدا،مدل‌های معروف برای آن‌که سر و صورت خود را در اختیار آرایشگران بگذارند روزانه بین 400 هزار تا یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. بررسی فعالیت‌های برخی از این مدل‌ها نشان‌ می‌دهد ماهانه حدود 20 بار در سالن‌های مختلف عروس می‌شوند و می‌توان برآورد کرد ماهانه به طور میانگین حدود ۱۸ میلیون تومان از آرایش شدن کسب می‌کنند.

در دهه هشتاد تحصیلات دانشگاهی برای دختران جوان از اهمیت خاصی برخوردار بود، در نتیجه آن مدرک‌گرایی باب شد و نرخ بی‌کاری زنان جوان به 50 درصد رسید. گزارش‌های مرکز آمار هم‌چنین تأیید می‌کند که بیشترین میزان بی‌کاری در بین دختران تحصیل‌کرده وجود دارد. این آمارها در کنار واقعیت‌های جاری در بازار کار چندان هم عجیب به نظر نمی‌آید. کسب درآمد از زیبایی در عروس‌سراها می‌تواند بالای ۱۰ میلیون ماهانه عاید دختران جوان کند، در حالی‌که درآمد بسیاری از اساتید دانشگاه از ماهانه ۴ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. بر اساس اطلاعات یک پایان نامه دانشگاهی که چندی پیش در سایت­های خبری سر­و­صدای زیادی به راه انداخت، یک استادیار دانشگاه ماهانه حدود 4 میلیون تومان و استاد تمام ممتاز دانشگاه در بهترین حالت ماهانه 12.5 میلیون تومان درآمد دارد. با این اوصاف افزایش تقاضا برای ورود به مشاغل بازار عروسی کاملاً موجه است.

یکی از همین مدل‌ها ماه رمضان در برنامه تلویزیونی ماه عسل حضور یافته بود، البته احسان علی‌خانی آن دختر را به عنوان «پوزِر عروس» به برنامه‌اش دعوت کرده بود.او در توصیف شغل خود گفته بود:« خیلی از این عروس‌ها دکتر مهندسند و فقط سرشان در درس بوده، این چیزها را کهاصلاً حالی‌شان نمی‌شود، ما بهشان یاد می‌دهیم چه‌طور کنار دامادها بایستند.» اگرچه آن دختر از گفتن حدود درآمد خود به دلیل نجومی بودنش خودداری کرد، اما با تأمل در توصیفی که او از کار خود ارائه داد، می‌توان به نکته‌هایی از واقعیت جامعه پی برد.

میانگین درآمد ماهانه برخی مشاغل

استاد یار

 4 میلیون تومان

استاد تمام ممتاز

 12.5 میلیون تومان 

مدل عروس

 18 میلیون تومان

موسسه کرایه اتومبیل 

 13 میلیون تومان

 

* هفته‌نامه صدا



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها