کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس به سقف خود نزدیک شد؟


کد خبر : ۱۴۶۳یکشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۱:۳۸۲۰۲۰ بازدید

بورس تهران، روز گذشته، با عبور از مرز 74 هزار واحد و ثبت بازدهی 25/2 درصدی در یک روز، هفته ای طوفانی را آغاز کرد و به این ترتیب بازدهی این بازار به 96 درصد رسید؛
بورس به سقف خود نزدیک شد؟بورس به سقف خود نزدیک شد؟

 رقمی که احتمالا به زودی بتواند به 100 درصد برسد. در این میان بررسی‌ها حکایت از آن دارد که سال گذشته درست همین زمان، بازدهی بورس 46 درصد و شاخص در مرز 29 هزار واحد قرار داشت و این موضوع حکایت از 108 درصد رشد «نرخ بازدهی» و 155 درصد رشد شاخص در مقایسه با 7 ماه اول سال قبل دارد. در این بین، اما بررسی «دنیای اقتصاد» از 4 نسبت مهم بورسی حکایت از آن دارد که بورس تهران در حال فاصله گرفتن از روندهای تاریخی خود است. نسبت‌های «قیمت به درآمد»، «قیمت به ارزش دفتری»، «ارزش روز بازار به تولید ناخالص داخلی» و «ارزش روز بازار سرمایه به کل نقدینگی» نسبت‌هایی هستند که روند آنها نشان می‌دهد اگرچه بازار در مسیر رشد ممتد و حتی بی‌رویه قرار گرفته؛ ولی این احتمال وجود دارد که به زودی بورس تهران به اوج رشد خود نزدیک شود سپس روند تثبيت را در پیش بگیرد.

يك قدم تا بازدهي 100 درصدي 

گروه بورس- بورس تهران اولين روز كاري پس از مذاكرات ژنو را در حالي با رشد 1630 واحدي آغاز كرد كه دماسنج بورس تهران در ارتفاع 74 هزار واحدي همچنان به صعود خيره‌كننده خود ادامه مي‌دهد. 
صعود چشمگير 25/2 درصدي شاخص در روز گذشته در حالي منجر به كسب بازدهي 96 درصدي بورس از ابتداي سال تاكنون شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد 7 برابري را به ثبت رساند؛ بازار سرمايه نه تنها در مدت مشابه سال قبل تنها 13 درصد بازدهي در پي داشته و در پايان روز 27 مهرماه سال 91 در عدد 29 هزار و 502 واحد تثبيت شده است كه بازدهي اين بازار در مجموع سال گذشته نيز 46 درصد بوده كه به اين ترتيب بازدهي كنوني بازار بيش از دو برابر بازدهي كل بورس در سال 91 خواهد بود. رشد شتابان شاخص بورس كه با اخبار مثبت سياسي و انتشار گزارش‌هاي 6ماهه مناسب گروه پتروشيمي و در سايه اقبال سهامداران به گروه‌هاي پتروشيمي و پالايشي رقم خورد، كارشناسان بازار را به واكنش واداشته است. 
كارشناسان معتقدند كه دو نكته اصلي در رفتارهاي هيجاني بازار مشهود است؛ از يك سو انتظار فعالان اقتصادي به بهبود شرايط مثبت سياسي و اقتصادي باعث رشد شگفتي‌ساز اما عجيب بورس شده، در عين حال سرعت رشد كنوني بازار سرمايه و افزايش چشمگير قيمت سهام باعث نگراني فعالان شده است و اين گروه معتقدند چنانچه رشد كنوني، دو ماه ديگر اتفاق مي‌افتاد معقول‌تر بود و نگراني كمتري در پي داشت و به اين ترتيب بورس با طي روند صعودي حال حاضر انتظارات آينده را پيش خور مي‌كند. از سوي ديگر كارشناسان بازار سرمايه معتقدند نقدينگي جديد منشا چندان مشخصي ندارد و اين عامل ديگري است كه به نگراني‌ها دامن زده؛ در واقع مشخص نيست اين نقدينگي از كجا آمده؟ چگونه وارد شده؟ يا اينكه هر آن امكان خروج آن از بورس وجود دارد!  اين در شرايطي است كه فشار فروش در ساعت پاياني معاملات ديروز با عرضه صف‌هاي خريد در بسياري از نمادها همراه شد تا بازار در شرايط متعادل به كار خود پايان دهد. به اعتقاد كارشناسان بازدهي 96 درصدي از ابتداي امسال در حال حاضر P/E بازار را با افزايش مواجه كرده كه احتمال اصلاح قيمت‌ها را در برخي گروه‌هاي كم‌پتانسيل افزايش مي‌دهد و همين امر باعث افزايش ريسك سهامداران تازه‌وارد خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها