کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازارسازی برندهای خارجی در عمق رکود


کد خبر : ۱۴۶۱۲یکشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱:۵۰۲۴۶۱ بازدید

رکود بازار مسکن آنقدر عمیق است که قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه سیمان با وجود افزایش قیمت سوخت و آزادسازی نرخ‌ها توان و توجیه افزایش را ...

رکود بازار مسکن آنقدر عمیق است که قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه سیمان با وجود افزایش قیمت سوخت و آزادسازی نرخ‌ها توان و توجیه افزایش را نداشت. تاریخ‌های اعلام شده از سوی مسئولان مسکنی هم برای آغاز رونق در این صنعت به تاریخ‌های بعدی موکول می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های مسئولان و کارشناسان این حوزه، قرار بود از اردیبهشت ماه علائم خیز رونق در این بازار خود را نشان دهد اما گویا رکود در این بازار تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و حتی ادامه رکود افزایش اجاره بها را به همراه داشت.

حال اینکه در این سال‌های رکود که سه سالگی آن شروع شده است هر چند تا حدودی حباب قیمتی در حال کاهش است اما صنایع مرتبط با این بازار از مصالح ساختمانی گرفته تا ابزار الکتریکی مورد استفاده در ساخت‌و‌سازها در حال زیان‌دهی هستند اما در این مدت نمایشگاه‌های متعددی مرتبط با حوزه ساختمان با عناوین مختلف برگزار شد تا شاید تلنگری برای صنعت ساختمان و 300 صنعت مرتبط با آن باشد که حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه‌ها قابل توجه است.

در حالی که در این نمایشگاه شرکت‌های متعددی با ملیت‌های مختلف حضور دارند که صاحبان آن به خوبی از وضعیت بازار مسکن و رکود حاکم بر آن مطلع هستند، باید دید استراتژی و ماموریت این برندها و کشورها از شرکت در نمایشگاه‌های صنعت ساختمان کشورمان چیست؟


نفوذ به بازار در دل رکود

در حالی که تقریبا تا چهار سال گذشته بازار مسکن از بازارهای سنتی پر سود ایران محسوب می‌شد و سرمایه‌داران برای ذخیره و افزایش ارزش افزوده سرمایه خود، سرمایه‌گذاری در ملک را انتخاب می‌کردند اما در حال حاضر سرمایه‌ها در حال خروج از این بازار و به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها هستند و حتی بساز بفروش‌های فصلی هم ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را بالا می‌دانند و ترجیح می‌دهند سود مطمئن بانک را دریافت کنند. در این شرایط تبلیغات صنایع وابسته و کالاهای خارجی مرتبط با صنعت ساختمان بسیار پررنگ‌تر از همیشه است. مهدی مافی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با خبرنگار «فرصت امروز» با بیان اینکه شرکت‌های خارجی به خوبی نوسانات بازارهای ایران را می‌شناسند، گفت: خارجی‌ها در حال رصد بازارهای مختلف کشورمان هستند و حضور در نمایشگاه بخشی از بازارسازی و رصد بازار است.

وی با بیان اینکه بدیهی است رونق به بازار مسکن بر می‌گردد و شرکت‌های خارجی هم با علم به این موضوع در بازارهای به رکود رفته فعال هستند، ادامه داد: آغاز رونق را نمی‌توان از چند ماه قبل اعلام و برای آن تاریخ دقیقی مشخص کرد، بنابراین شرکت‌های داخلی و خارجی با اطلاع از این موضوع هنوز در بازار مسکن حضور دارند. مافی تاکید کرد: ما می‌توانیم قدرت انتخاب داشته باشیم و باید برندهای قدر و معتبر را انتخاب کنیم. این کارشناس بازار مسکن گفت: شرکت‌های خارجی در حال برندسازی و بازاریابی در این حوزه هستند تا در زمان رونق، بازار پر تقاضا را از دست ندهند. نباید فراموش شود که ایران سالانه به 1.5‌میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و قطعا این حجم از نیاز برای بسیاری از شرکت‌ها قابل توجه است.


رونق با افزایش قیمت می‌آید

در آخرین نمایشگاه صنعت ساختمان که در هفته گذشته برگزار شد؛ بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند که خارجی‌ها از کشورهای آلمان، روسیه، استرالیا، چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ویتنام، امارات، مالزی، ایتالیا، اسپانیا، سوییس، سوئد، انگلیس، بلژیک، لهستان، استرالیا، پرتغال، هلند، فرانسه، آلمان، قبرس، ‌یونان و آمریکا آمده بودند و طبق گفته رییس اتاق تعاون ایران حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه رشد 47‌درصدی داشت اما طبق مشاهدات میدانی خبرنگار «فرصت امروز» ترکیه و چین بیشترین سهم را از حضور خارجی‌ها داشتند به طوری که بخش زیادی از یک سالن به چینی‌ها و ترک‌ها اختصاص داده شده بود و تقریبا در تمام کالاهای مربوط به حوزه‌های ساختمانی نماینده‌ای از این دو کشور برای بازارسازی برند خود وجود داشت. حال اینکه رییس اتاق تعاون ایران خود معتقد است بسیاری از کالاهای چینی فاقد کیفیت است و محصولات مشابه تولید داخل دوام و کیفیت بیشتری دارند.

مهدی موذن، رییس سازمان نظام کاردانی کشور که در این نمایشگاه حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار «فرصت امروز» درباره حضور شرکت‌های خارجی در بازار مسکن و صنعت ساختمان، گفت: خارجی‌ها به خوبی می‌دانند که تمام بازارهای اقتصادی ایران در آستانه رونق قرار دارد و به‌زودی دچار تحولات زیادی می‌شود بنابراین باید رقابت را در دوره رکود شروع کنند تا بتوانند صاحب بازار شوند. وی با اشاره به آثار توافقات هسته‌ای در بازار‌های اقتصادی گفت: هر چند شرکت‌ها برای حضور در این بازارها قبل از اعلام توافق اقدام کرده‌اند اما مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی و تاثیر آن بر اقتصاد، بر حضور برندهای خارجی در نمایشگاه‌های مرتبط با بازارهای مختلف اقتصادی نقش بسیار زیادی دارد. موذن ادامه داد: قطعا کسانی در این بازار موفق هستند که شناخت بهتری داشته باشند و این نمایشگاه‌ها هم بهترین فرصت شناخت سلایق و عرف بازار ایرانی‌هاست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها