کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گلایه داریم اما اعتماد می‌کنیم


کد خبر : ۱۴۵۵۶شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۳۲۹۰۵ بازدید

بخش‌خصوصی فعال در صنعت نفت انتظار دارد در دوران پساتحریم فراموش نشود، اگرچه دولت در گفتار این اعتماد را به این بخش داده اما این روزها به ...

بخش‌خصوصی فعال در صنعت نفت انتظار دارد در دوران پساتحریم فراموش نشود، اگرچه دولت در گفتار این اعتماد را به این بخش داده اما این روزها به جای تردد فعالان خصوصی داخلی، هیات‌هایی از کشورهای خارجی به وزارت نفت آمد و شد دارند و مذاکرات با این هیات‌ها با جدیت در حال انجام است، اگرچه بخش‌خصوصی از این موضوع گلایه‌مند است اما به وعده‌های دولتی خوش‌بین است و باز اعتماد می‌کند. هنوز از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، زمان زیادی نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه شاهد حضور هیات‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن هستیم.

به گزارش فرصت‌امروز، این هیات‌ها دیدارهای صمیمانه و تخصصی با وزیر نفت داشته‌اند و در پایان نیز طرفین به تداوم فعالیت‌های نفتی با یکدیگر ابراز امیدواری کردند. بدون شک صنعت نفت ایران به‌خصوص در بالادستی نفت به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و این سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفتی بیشتر احساس می‌شود. واضح و مبرهن است که بخش‌خصوصی کنونی در کشور توانایی اندک و محدودی دارد اما در راستای تحقق اصل 44 باید دولت بخش‌خصوصی را بپذیرد و فضای کسب‌و‌کار به آن بدهد.

در این مدت اگرچه سالن جلسات وزارت نفت روزهای شلوغی را می‌گذراند اما بخش‌خصوصی داخلی سهمی از این شلوغی ندارد چراکه بخش‌خصوصی صنعت نفت جلسه‌ای با وزیر تخصصی خود نداشته‌اند تا علاوه بر ارائه ظرفیت و توانمندی‌های‌شان از خواسته‌های‌شان صحبت کنند.


وعده‌های رنگین به بخش‌خصوصی

رضا پدیدار، فعال در بخش تجهیزات صنعت نفت در این باره با اشاره به اینکه فعالان و سازندگان تجهیزات نفت بیش از شش ماه است که نظرات و خواسته‌هایشان را به وزیر نفت و حتی به وزیر صنعت اعلام کرده‌اند، به «فرصت امروز» می‌گوید: «دوستان در وزارتخانه‌ها به بخش‌خصوصی اطمینان داده‌اند که نظرات اعمال خواهد شد به‌طوی‌که هر فعالیت و تفاهمی با شرکت‌های خارجی از طریق تشکل‌های بخش‌خصوصی داخلی انجام خواهد شد.»

وی با بیان اینکه طرح ما این است که براساس ظرفیت‌های داخلی و علاقه‌مندی خارجی با رعایت استانداردها، تجهیزات مورد نیاز از بخش‌خصوصی داخلی خریداری شود، می‌افزاید: «وزارت نفت از نمایندگان تشکل‌های خصوصی برای حضور در جلسات مشترک با خارجی‌ها دعوت کرده است. نکته مهم این رفت‌و‌آمدهای هیات‌های خارجی به وزارتخانه نفت این است که این دیدارها سیاسی است و هیچ هیاتی درباره مسائل اجرایی صحبت نمی‌کند. در حقیقت بیشتر قوانین و مقررات و تسهیلات ایران برای حضور سرمایه‌گذاران رصد می‌شود.»

به گفته رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت فعلا خبری نیست و از آنجا که توافق هسته‌ای باید به تایید اتحادیه اروپا، سنای آمریکا و مجلس ایران برسد حداقل شش ماه تا یک‌سال زمان برای لغو تحریم‌ها نیاز است. مهم‌تر اینکه هنوز هیچ شرکت مهم دولتی لغو تحریم نشده است. اما با این وجود انتظار داریم که خواسته‌های بخش‌خصوصی شنیده و به‌زودی این دیدار برگزار شود.


درخواست برای باز بودن درهای تعامل در پساتحریم

اگرچه نماینده انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به دلیل حضور در جلسات هیات‌های خارجی با وزارت نفت، امیدوار است که با وجود عدم برگزاری نشست مشترک با فعالان این بخش برای استماع انتظارات و درخواست‌هایشان در دوران پساتحریم، درهای تعامل دوجانبه بسته نخواهد بود اما فعال بخش‌خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی از عدم برگزاری این نشست مشترک گله‌مند است. شریفی نیک‌نفس در این باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «خوش‌بینانه به این موضوع نگاه می‌کنیم و از آنجا که رفت‌و‌آمدهای هیات‌های خارجی در حد تشریفات و رایزنی است ازاین‌رو باز هم به بخش دولتی اعتماد می‌کنیم و انتظار داریم در دوران پساتحریم درهای تعامل برای بخش‌خصوصی بسته نباشد.»

وی با بیان اینکه جلساتی با معاونان وزارت نفت در اتاق بازرگانی تهران برای بهبود تعاملات در حال انجام است، می‌افزاید: «لازم است بخش‌خصوصی در دیدارهای حتی تشریفاتی حضور داشته باشد، آنچه در این میان اهمیت دارد تقویت جایگاه بخــش‌خصـــوصــی در دوران پساتحریم است به‌طوری‌که شرکـــت‌هـــای خصوصی با شرکت‌های خارجی جوینت‌ونچر شوند تا بدنه دولت چابک شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها