کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تجاوز گسترده به حریم رودخانه‌های لواسان و رودبار قصران


کد خبر : ۱۴۱۹۶یکشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵:۴۸۲۹۳۳ بازدید

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: اگر دولت واقعا خواهان مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه‌هاست باید ...

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: اگر دولت واقعا خواهان مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه‌هاست باید با جدیت بیشتری وارد عمل شود.

موید حسینی صدر با بیان این مطلب اظهار داشت: وزارتخانه های جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی و همچنین سازمان منابع طبیعی عهده دار مسوولیت ساخت وسازها در حریم رودخانه‌ها هستند به همین دلیل باید با موارد غیر مجاز برخورد جدی کنند.

وی توضیح داد: در حادثه توفان اخیر، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه، سبب افزایش میزان خسارت ها شد.

وی افزود: به دلیل کوتاهی سازمان ها و دستگاه های مسوول در چند سال گذشته شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ها هستیم و این مساله موجب به مخاطره افتادن جان ساکنان می شود. وی تاکید کرد: بر اساس قانون ساختمان هایی که در حریم رودها ساخته می شوند؛ غیر قانونی بوده و هچه سریعتر باید تخریب شوند.

وی تصریح کرد: شاید مالکان این گونه ساختمان ها ناراحت شوند اما باید توجه کرد تجربه ناگوار سیل در شمال کشور نشان داد که جان و مال ساکنان این گونه ساختمان ها به شدت در خطر است.

وی درباره وجود ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودهای موجود در شرق تهران به ویژه لواسان، رودبارقصران، فشم و... بیان کرد: بارها گفته ام که زمین خواری در محدوده های خوش آب و هوای اطراف پایتخت به گونه های مختلفی رخ نمایی می کند که ساخت و ساز در حریم رودخانه ها جزو مصادیق آن است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: در چند سال گذشته تا کنون شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون رعایت حریم و قانون در اطراف رودها هستیم البته این مساله تنها شامل ساخت و سازهای مسکونی نمی شود بلکه متاسفانه اکنون بسیاری از اماکن خدماتی و گردشگری در حریم رودهای شرق تهران ساخته شده است.وی با انتقاد از افزایش ساخت و ساز در حریم رودخانه ها عنوان کرد: تمام ساخت و سازهای این چنینی باید به سرعت تخریب شود.

وی گفت: همان طور که ذکر شد ییلاقات و محدوده های خوش آب و هوای اطراف پایتخت مورد توجه اقشار ثروتمند قرار گرفته و متاسفانه به دلیل نبود متولی و مسوول عده ای سودجو اقدام به زمین خواری در سطح وسیع در لواسانات و همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز کرده اند.وی تاکید کرد: مسوولان لواسانات، فشم، رودبار قصران باید توجه کنند اگر هرچه سریعتر حریم رودخانه ها آزادسازی نشود در صورت وقوع سیل شاهد فاجعه انسانی در این محدود پرگردشگر خواهیم بود.

وی درباره علت ساخت و سازهای غیر مجاز بیان کرد: خوشبختانه خلاء قانونی نداریم اما مانند بسیاری از موارد از ضعف نظارتی و اجرایی از سوی دولت، شهرداری و سایر ارگان ها رنج می بریم در حالی که صیانت از محیط زیست و جان و مال مردم باید در اولویت امور باشد زیرا در این ضورت می توان از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کرد. 

حسینی صدر خاطر نشان کرد: دولت و قوه قضاییه باید با متخلفان گذشته نیز برخورد کنند زیرا چگونه ساخت وساز در زمین‌های با ارزش و در حاشیه و حریم رودخانه ها اتفاق افتاده در حالی که کار احداث بنا یک شبه نبوده و در ماه های متمادی انجام می شود؟ جالب این است که این املاک به اصطلاح غیر مجاز دارای خدمات و امکاناتی مانند آب، برق و گاز هستند! 

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس خواستار برخورد جدی با متخلفان در این بخش شد و گفت: حریم رودخانه ، بستر رودخانه است و به مسیر آب رودخانه در طول 25 سال گفته می شود که از یک تا 20 متر ، حریم کمی رودخانه است و تا 150متر هم حریم کیفی رودخانه می گویند؛ بنابراین نباید مجوز هیچ گونه ساخت و ساز در این حریم داده شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها