کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

ایران از دوچرخه‌ساز جهان، خودرو می‌خرد

کدخبر:۱۴۰۴۹سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹:۳۱۴۸۲۵ بازدید

ارزش تجارت جهانی انواع وسایل نقلیه و قطعات و اجزای آنها (به‌جز قطار و تراموا) از مرز 1400 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی فراتر رفت که نیمی از ...
ایران از دوچرخه‌ساز جهان، خودرو می‌خرد

ارزش تجارت جهانی انواع وسایل نقلیه و قطعات و اجزای آنها (به‌جز قطار و تراموا) از مرز 1400 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی فراتر رفت که نیمی از آن مربوط به خودروهای شخصی، 27 درصد قطعات و اجزای خودرو و 9 درصد خودروهای حمل بار بوده است و سه کشور آلمان با 268 میلیارد دلار، ژاپن (143 میلیارد دلار) و آمریکا (136 میلیارد دلار) پیشروان صادرات جهانی به شمار می‌روند. در همین سال صادرات انواع خودرو سواری در جهان از مرز 700 میلیارد دلار گذشت که باز هم کشورهای آلمان (164 میلیارد دلار)، ژاپن (89 میلیارد دلار) و آمریکا (62 میلیارد دلار) صدرنشین محسوب می‌شوند.

به گزارش شرق، در باشگاه صادرکنندگان خودروهای سواری، کشورهای اسپانیا با ٣١ میلیارد دلار صادرات (رتبه هشتم)، ترکیه با ٧,٣ میلیارد دلار (پانزدهم)، تایلند با ٦.٥ میلیارد دلار (هفدهم)، هند با ٥.٨ میلیارد دلار (نوزدهم) و چین با ٤.٦ میلیارد دلار (بیست‌ودوم) نیز قرار دارند. در سال ٢٠١٤ میلادی، با وجود صادرات ٣٣ میلیارد دلاری انواع خودرو سواری و قطعات و اجزای آن توسط چین، این کشور ٨٧ میلیارد دلار واردات داشته است. در زمینه صادرات خودروهای شخصی، درحالی‌که صادرات چین با ٢‌درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به سقف ٥ میلیارد دلار نرسید، واردات این کشور با ٢٦‌ درصد افزایش به ٦٠ میلیارد دلار بالغ شد. چهار کشور آلمان (با ٢٨‌ درصد)، آمریکا (٢١‌ درصد)، انگلستان (١٧‌ درصد) و ژاپن (١٤‌ درصد)، ٨٠‌ درصد بازار خودروهای سواری وارداتی چین را در اختیار دارند. صادرات و همچنین واردات قطعات و اجزای خودرو چین در حول و حوش ٢٨ میلیارد دلار باقی ماند. بخش مهم صادرات خودروهای شخصی چین مربوط به خودروهای سواری بنزینی (با حجم موتور ١٥٠٠ تا ٣٠٠٠ سی‌سی) با ارزش ٢.١میلیارد دلار و سهم ٠.٦٣‌درصد از جهان است. در بین اقلام صادراتی وسایل نقلیه، چین با صادرات بیش از ١٥میلیارد دلار انواع موتورسیکلت و دوچرخه و قطعات آن و سهم ٣٠‌درصدی از بازار جهانی، رتبه اول را دارد.چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو جهان با تولید ١٨میلیون دستگاه خودرو سواری شخصی در سال ٢٠١٣ محسوب می‌شود که بیش از ٦٠‌درصد تولید چین مربوط به تولید مشترک تحت لیسانس برندهای معتبر آمریکایی، آلمانی و ژاپنی و مابقی تولید خودرو با برندهای داخلی است.

از کل تولید خودرو چین کمتر از ٥٠٠‌ هزار دستگاه (٣‌درصد از کل) صادر می‌شود. با وجود توان صنعتی و صادراتی چین در بسیاری از زمینه‌ها، این کشور در زمینه خودروسازی، نه‌تنها فاصله بس دورودرازی تا کشورهای پیشرو دارد، که رقبای زیادی در اروپای‌شرقی، ترکیه، هند، تایلند و برزیل را نیز باید پشت‌سر بگذارد تا خود را به‌عنوان یک خودروساز کلاس‌جهانی مطرح کند و هنوز به‌عنوان یک کشور موتورسیکلت و دوچرخه‌‌ساز شناخته می‌شود.در سال ٢٠١٤ میلادی (دی‌ماه ١٣٩٢ لغایت دی ماه ١٣٩٣) ارزش صادرات انواع وسایل‌نقلیه (به‌جز قطار و تراموا) و قطعات چینی به ایران با ٢.٤ برابر افزایش نسبت به سال پیش از آن، به دو میلیارد دلار بالغ شد. صادرات خودرو سواری چین به ایران با شتاب تندی از میزان ٢٠ میلیون دلار در سال ٢٠٠٩ میلادی (١٣٨٨) به بیش از ٤٠٠ میلیون دلار در سال ٢٠١٣ رسید و در سال ٢٠١٤ از مرز ٨٠٠ میلیون دلار گذشت. در شرایطی که ارزش صادرات خودرو شخصی (با حجم موتور بین هزارو ٥٠٠ تا سه‌هزار سی‌سی) چین ٠.٦٣‌درصد از کل تجارت جهانی در سال ٢٠١٤ میلادی را شامل شد، در همین سال صادرات چین به ایران به مرز ٢٠٠‌هزار دستگاه رسید که به‌ترتیب با سهم ٣٤ و ٣١‌درصدی از کل تعداد و ارزش صادرات چین، ایران مقام نخست را به خود اختصاص داد. در این رده از خودروهای شخصی، از سال ٢٠١٠ میلادی به‌بعد، ایران همواره اولین یا دومین کشور واردکننده از چین بوده است.

در بین ١٣ کشور همسایه ایران، بازار ترکیه، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان کاملا به‌روی خودروهای کلاس‌متوسط سواری چینی بسته بوده و سهم این کشور از بازار ٢٠ میلیارد دلاری همسایگان ایران، فقط چهاردرصد است. آلمان (٢٥‌درصد از کل)، ژاپن (٢٤‌درصد) و آمریکا (١٦‌درصد) در حدود دوسوم بازار این کشورها را در دست دارند که البته از نظر تعداد دستگاه وارداتی، ژاپن اول است. در کشورهای ترکیه و قطر، خودروهای آلمانی، در روسیه، کویت و بحرین خودروهای ژاپنی و در عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی خودروهای آمریکایی و البته در ایران چینی‌ها، صدرنشین بازار هستند.در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروساز کشور هم با واردات قطعات و اجزا و تولید تحت لیسانس برندهای چینی هم سعی داشته‌اند در مسابقه واگذاری بازار کشور با هدف تست بازار خودروسازان چینی از رقابت با واردکنندگان بازنمانند. «مدیران‌خودرو» با مونتاژ خودرو ام‌وی‌ام (شرکت چری) از سابقه طولانی‌تری نسبت به دیگران برخوردار است. با بازشدن پای خودروسازان چینی، هم‌اکنون بیش از هشت خودروساز چینی با عرضه واردات یا مونتاژ ٢٧ مدل خودرو در کشور حضور جدی دارند. چینی‌ها اولین صادرکننده قطعات و اجزای خودرو به ایران هستند.

عذر و بهانه شرکت‌های خودروسازی برای واردات قطعات چینی جهت مونتاژ خودرو، وجود تحریم‌هاست، اما باید اشاره کرد که در طی دوره اقتصاد نفتی (٩٠-١٣٧٨) واردات قطعات و اجزای خودرو با بیش از ١٢ برابر افزایش (هرسال یک‌برابر افزایش متوسط) به حدود پنج میلیارد دلار در سال ١٣٩٠ رسید که نشان‌دهنده رشد سالانه عمق وابستگی تولید خودرو به مونتاژ قطعات وارداتی (و به‌ویژه چینی)، پیش از بروز تحریم‌های نهایی در کشور است، به‌صورتی‌که پس از وقوع آنها تولید خودرو به کمتر از نصف رسید. با وجود همه شعارهای خودروسازشدن، جهانی‌شدن و اعلام رتبه‌های اول از سوی مسئولان، خودروسازی هر سال بیشتر در دام وابستگی به قطعات و اجزای وارداتی فرو رفت.نکته حائز اهمیت و تکان‌دهنده دیگر این است که با مقایسه تولید سال ١٣٩٠ (٢٠١١) شرکت‌های ایرانی با تولید سال ٢٠١٣ خودروهای برند داخلی چینی، ملاحظه می‌شود، تولید ایران‌خودرو از شرکت‌های دانگ‌فنگ، گریت‌وال، جیلی و چری بالاتر است و تولید شرکت‌های سایپا یا پارس‌خودرو از شرکت‌هایی مانند برلیانس و لیفان بیشتر است، حتی کل صادرات خودروهای سواری چین با تعداد کمتر از ٥٠٠‌ هزار دستگاه در سال، از تولید ایران‌خودرو کمتر است. پس از سال‌ها حمایت و سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه‌های هنگفت ملی و اجبار مردم به استفاده از خودروهای داخلی به اسم توسعه صنعت ملی، بسیار جای تأسف و تأثر دارد که درنهایت خودروسازی کشور محتاج واردات خودروها یا مشارکت با خودروسازهای کوچک و متوسط و تازه‌کار (کپی‌کار و بی‌کیفیت) چینی برای ادامه فعالیت است.

اگرچه واردات قطعات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت چینی و مونتاژ آنها در بازار بسته و انحصاری خودرو به سود شرکت‌های خودروساز است، اما دراین‌میان چه منافعی برای اقتصاد ملی و چه اثری بر توسعه صنعتی و رشد تکنولوژی خودروسازی کشور خواهد داشت؟ اگر قرار است صنعت خودرو کشور به‌جای تکیه بر زنجیره تولید و قطعه‌سازان داخلی، با اتکا به قطعات وارداتی (آن هم نامرغوب چینی) به فعالیت خود ادامه دهد، پس چگونه نام صنعت بر آن اطلاق خواهد شد؟ درحالی‌که بعضی از واحدهای قطعه‌سازی داخلی به تعطیلی کشیده شده‌اند و آنها که فعالیت دارند با مشکلات نقدینگی و سفارش و زیان‌دهی روبه‌رو هستند، واردات خودرو و قطعات خودرو از چین چه توجیه صنعتی و ملی‌ای دارد؟اگر خودروسازان (یا بهتر است گفته شود مونتاژکنندگان خودرو) کشور هنوز حتی توان مونتاژ خودرو در حد خودروسازان تازه‌کار چینی را هم ندارند، بهتر نیست دست از حمایت بی‌رویه از این صنعت برداشته شود. به نظر می‌رسد، مشکل از دولت‌ها است که با سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات و حتی اداره و دخالت مستقیم در اداره این صنعت، مانع از رشد و رقابتی‌شدن آن شده و می‌شوند.

و سؤال آخر این است که چرا با وجود این همه کشور و شرکت خودروساز و بازار گسترده تأمین قطعات و اجزای آن در سطح جهان، ایران باید سرنوشت محتوم بازار تست خودروهای ساخت چین را بپذیرد. به‌نظر می‌رسد اگرچه مونتاژ خودرو در ایران هیچ منافعی برای اقتصاد کشور در بر نداشته است، اما سود سرشار آن برای دست‌اندرکاران، واردکنندگان و لابی‌های حامی آنها در حدی است که در هر شرایطی حتی به بهای ازبین‌بردن قطعه‌سازان داخلی یا مونتاژ خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت چینی، دست از تداوم پشتیبانی از آن برنمی‌دارند. اصرار نداشتن دولت چین بر مصرف خودروهای چینی توسط مردم این کشور و اجبار دولت ایران به مصرف خودروهای چینی توسط مردم، از پارادایم‌های سیاست‌گذاری اقتصادی و تجاری دولت است. اگر ایرانی نمی‌تواند خودرو بسازد، دلیلی برای مصرف خودرو وارداتی یا مونتاژی چینی نیز ندارد. حداقل این است که با بهای خودرو نامرغوب چینی می‌توان خودرو دست‌دوم و سالم اروپایی وارد کرد.‌ صرفِ‌نظر از همه مسائل ذکرشده، هزینه‌های انسانی و جانی افزایش آلودگی هوا و سوانح رانندگی را نیز باید مد‌نظر داشت که به‌هیچ‌عنوان محاسبه و جبران‌پذیر نیستند.

واردات خودرو و قطعات و اجزای آن از چین به هر عذر و علت، نه در شأن ایران است و نه ایرانیان.


13-535.jpg

120.jpg

156.jpg

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

aaas: 1394/5/608:45:02،
71
11
از بقالی سر کوچه ام‌دستشون برسه دریغ نمیکنن
سیامک: 1394/5/609:11:44،
92
8
آقای وزیر صنعت جواب بده؟!! خجالت آور نیست با این همه ظلم نسبت به مردم که دولت با وضع تعرفه های سنگین به واردات خودرو تو این سالها انجام داده باز هم وابسته هستیم؟! آیا شرم آور نیست که جان مردم بازیچه و آزمایشگاه صنعت یه مشت کمونیست قرار گرفته؟!! آقای رییس جمهور محترم شما که متعهد به مردم هستید و مردم صادقانه شما را حمایت میکنند خواهش میکنیم در وضعیت خودرو حرکت انقلابی انجام دهید.صنعت کشور خصوصا خودرو سازی نیازمند شخصیتی مانند دکتر ظریف است...روحانی منتظریم. ...
گمنام: 1394/5/609:36:51،
58
9
ما نباید پول بدیم خودرو چینی بخریم و بعد چین بیاد از بلایی که سر جان و مال ما در اثر استفاده از این خودرو میاد درس عبرت بگیره کیفیتش را بهبود بده بعدش هم دیگه به ما خودرو نفروشه-ما نباید اشغال چینی به اسم خودرو بخریم
گلستان: 1394/5/608:52:18،
40
10
مگه قبلا از کجا میخرید که الان از دوچرخه ساز میخره
فرزاد: 1394/5/608:55:22،
99
13
اسم آلمان میاد آدم لذت میبره . منضبط ، سخت کوش ، وجدان کاری ، میهن پرستی ، ترجیح منافع عمومی به شخصی . فوتبالشون هم تکنیک در خدمت کار گروهی بدون فیس و افاده . کوچیکتر از خراسان سابق اونوقت 5 برابر فروش نفت ما فقط از صادرات انواع وسایل نقلیه و قطعات و اجزاشون درآمد داره.
تازه بعدش اسم ژاپن میاد که تو همه زمینه ها ضرب المثلن . ایران هم که ......
آرش: 1394/5/608:56:35،
55
19
ما یه همسایه خوب داریم اونم ترکیه است. بقیه فقط دردسر. لااقل الگوی صادرات رو از ترکیه یاد بگیریم.
الوند: 1394/5/613:59:23،
12
9
چرا امارات رو نمیگی
یه نمونه از توسعه وابسته که کم کم بایستی تو دانشگاه ها تجربه توسعه اش رو درس بدن
به جای صادارت نفت خام به عنوان یه ماده با ارزش افزوده پایین رفتن چهار تا هواپیما خریدن چهار تا خلبان و مهماندار خارجی و پرسنل فرودگاه خارجی استخدام کردن به فکر نفی سبیل و تسلط خارجی ها و استقلال اقتصادی و اینها هم نبودن حالا به جای صادرات نفت خام با ارزش افزوده پایین همون نفتو بردن تو پالایشگاه کردن نفت هواپیما و با ارزش افزوده خیلی بالاتر به هواپیمایی امارات که مال خودشونه میدن
این وسط چهار تا خارجی رفتن سرکار درست ولی سود اصلی رو اونجا می برن که به جای فروش نفت خام دارن سفر هوایی به مردم جهان می فروشن و شدن بهترین ایرلاین سال های گذشته
یه کم فکر کن: 1394/5/608:56:46،
72
9
تورو خدا ولمون کن ایرانجیب ...
منظورت از این تیپ مقاله ها چیه؟! میخوای بگی ما خیلی بدبختیم...
خودمون میدونیم...
مدیریت دست کسایی که لیاقتشون نیست؟!
خودمون میدونیم...
فاتحه این کشور وقتی خونده شد که گفتند اول تعهد بعد تخصص...
آفرودر حرفه ای: 1394/5/608:59:48،
33
11
واای یعنی 30 درصد لگنایی که اینا صادر می کنن میاد تو ایران!!
دم رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گرم... کاش به خواسته ی خودش عوضش کنن بزارن رییس اتاق تازه تاسیس ایران و آمریکا!!
بازم رکورد زدیم با 1 درصد جمعیت جهان 30 درصد ماشیناشونو وارد می کنیم.... می گم چرا هر بار یه جومونگی میاد سایت خودروسازی افتتاح کنه تو ایران چه ریشخندی میزنه تو عکس!!
من: 1394/5/611:01:14،
12
9
معلومه عزیزم. الان ایران اولین بازار ماشین چینیه تو دنیا.
بقیه کشور هایی هم که ماشین از چین وارد می کنن همه از نظر سطح, در حد لیگ دسته هفتم هم نیستند.
ماشین چینی حتی تو خود چین هم فروش آنچنانی نداره !
باز ای کاش حداقل مجبورشون می کردن که خطوط تولید موتور و ... رو منتقل کنن به ایران این مونتاژکاران کرمان خودرو و راین و ... حداقل ساختن یه پیچ رو یاد بگیرن !
احمد: 1394/5/609:06:48،
19
9
مرسی بابت مقاله جالبتون
در مواردی که متن طولانی هستش با گذاشتن چند نمودار و جدول،همانطور که انجام دادین،همه دوستان میتونن از مطالبتون استفاده کنن
ملك: 1394/5/609:08:53،
25
9
ايرا جيب هم يكي يه نعل ميزنه يكي به ميخ يدونه هم تو كله اسب. يه روز مياد تبليغ خودرو چيني و ببر سركش ميكنه يه روزم چينو دوچرخه ساز ميكنه. تكككككليف چيهههه؟
علیرضا: 1394/5/609:12:54،
17
9
ممنون فکر کنم بهترین تحلیلی بود که تو این مدت از این سایت دیدم
دوست: 1394/5/609:16:27،
19
7
متاسفانه با توجه به عدم شناخت و نیز در نظر گرقتن منافع شخصی برخی از مدیران سایپا ،مدیر عامل وقت مهندس مدنی ( که واقعا انسان شریفی تیز هست ) شرکت سایپا و 25 درصد از خودروسازی ایران را محل تولید خودروهای چینی کرد به عنوان مثال خودرو اس 300 که دارای فیمت 10هزار دلار ( تمام آپشن )در چین است در کارخانه ین رو یا سایپا ساوه تولید می شود و به قیمیت 55 تا 60 میلیون به مردم قالب می شود و این مورد در شرکتهای پارس خودرو و سایپای کاشان تکرار می شود . متاسفانه خودروسازی ما دچار باندگرایی شده و قبل از اینکه به فکر تولید و ارتقاء محصول یاشند به دنبال این هستند که به چه شکلی باند خودشان و پیمانکاران خودشان را منتفع کنند . این مدیران فرصت طلب هنوز هم هستند .و چاره این مهم فروش سهام به برندهای معروف خودرو 1- جهت صادرت 2- بالا بردن کیفیت و تولید قطعات ساخت داخل و پیدا کردن بازار هدف برای قطعات 3- پالایش شرکت
آرش: 1394/5/609:54:03،
11
9
الان ايران جزو خودروسازان پيشرو است ؟ !!!!!!!
میثم: 1394/5/610:29:37،
14
9
واقعا کسی از مسئولان صنعت خودرو به خدا و قیامت و حساب پس دادن در آن روز اعتقاد دارد
رضا: 1394/5/611:19:01،
8
9
معلوم نيست اين چه تيغي است ودر گلوي كدوم گروه يا سازمان گير كرده كه يك روز چين را بزرگ وروز ديگر كوچك ميكنند اين وسط مردم بدبخت ميان زمين وآسمان سرگردون كه حرف كي رو بايد باور كنند. اصلا كي ماشين چيني داخل ايران وارد وتوليد ميكنه غير از كارخانجات دولتي وبه ظاهر خصوصي مثل كرمان موتور وغيره .....
حلا هم لطف كنيد از سر ظاهرا دلسوزي مقاله هاي عاشقانه براي خوردو وطن ننويسيد مردم ايقدر بدبختي دارن كه كيفيت خوروهاي مورد نظر شما نويسنده گرامي توش گمه
مجید: 1394/5/612:53:02،
11
12
منظور کلی ایرانجیب ازاین گزارش تبلیغ زیرکانه از مدیران خودرو بوده
بی نام ماشین شناس: 1394/5/613:01:05،
16
10
اینایی رو هم که خودمون می سازیم از دوچرخه بدترن ، فقط اسم ماشین رو یدک می کشن
امین: 1394/5/613:17:17،
10
10
این تحلیل کاملا اشتباه است و غرض ورزی در ان مشهود است!

علت:

وقتی تولید شرکت های ایرانی حساب شده تعداد خودرو های با برند پژو و رنو و کیا (پراید) و ... همه حساب شده اند. وقتی نوبت به شرکت های چینی میرسد فقط تعداد خودرو های تولید شده با برند چینی را می شمارد.

در صادرات چین هم همین کار را انجام داده و برندهای چینی را شمرده که این هم با هدف تلقین برخی نظرات خاص در ذهن خواننده انجام می شود.
امین: 1394/5/613:18:16،
8
8
الان که یکسری فشار آوردن فرانسوی ها رو بندازن بیرون، گروهی هم دارند جبران می کنند.
رضا: 1394/11/2010:33:58،
11
7
دمت گرم ،،،عزیزم جالب اینه که این موارد را تقریبا همه مردم میدانند،حالا چه دستایی درکاره که مردم ایران مجبورباشندسوار خودروهای بی کیفیت چینی بشوند,؟ خدامیداند البته اگردقت کنیم. متوجه میشویم که خودروچینی رافقط باخودرهای داخلی که پلاتفرم۲۵سال قبل است میشود مقایسه کرد،،نه با برندهای اروپایی وامریکایی،خداشفایشون بدهد،

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

پرسپولیس و طارمی علاوه بر محرومیت، جریمه مالی 790 هزار یورویی هم شدند
چپ کردن ماشین آتش‌نشانی (عکس)
سرانجام خبر فوت یک رهبر اخوان المسلمین در زندان تایید شد
رهبر کره‌شمالی: ترامپ را وادار می‌کنم به دلیل تهدیدهایش بهای سنگینی بپردازد
ارجاع پرونده احمدی‌نژاد به دادسرا
4 مجروح حاصل تصادف خودروی ساینا با دیوار بتنی + تصویر
هشدار محسن رضایی: اگر کشوری امنیت ایران را مخدوش کند با موشک‌ها جنگ را پایان می‌‌دهیم
دستگیری پزشک جاعل/ پزشک حقیقی در شیراز، پزشک قلابی در تهران
کره شمالی: تهدیدهای ترامپ مثل پارس سگ است!
برخورد عجیب پرنده با دماغه هواپیمای تفلیس- تهران + تصویر
برخورد بامدادی یک دستگاه تانکر با یک دستگاه کامیون + تصویر
تصادف شدید اتوبوس بین شهری و خودرو سواری
واکنش شریعتمداری به تلاش برای رفع حصر
تهدید علیه برجام؛ ترامپ با آتش بازی می‌کند
آخرين قسمت «خندوانه»؛ سنگ تمام خانوادگی و رانت بی سابقه تلويزيون براي فيلم رامبد جوان!
آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار