کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در این بازار بی‌ثبات، ویلا بخریم یا نخریم؟


کد خبر : ۱۳۸۰۸دوشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۵۳۷۵۹۶ بازدید

نزدیک به یک هفته از تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گذرد و بازار خرید و فروش ویلا نیز همچون بازار مسکن در انتظار تغییر است. حالا باید ...

 نزدیک به یک هفته از تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گذرد و بازار خرید و فروش ویلا نیز همچون بازار مسکن در انتظار تغییر است. حالا باید دید که آیا این تغییر به نفع خریداران است یا ضرر آن‌ها؛ و اینکه اگر پول دارند ویلا بخرند یا خیر؟ در این روزها بازارهای به رکود رفته چشم انتظار رونق نشسته‌اند. رونقی که برخی چرخ آن را زیر پای نتیجه مذاکرات می‌دانستند اکنون در چند قدمی بازارها است.

به گزارش آرمان، در مدت دوسالی که بازار مسکن با رکود درخرید و فروش همراه شده بود، بازار ویلاسازی و خرید و فروش ویلا نیز در مناطق خوش آب و هوا نیز تحت تاثیر قرار گرفت. حال با مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 به نظر می‌رسد وضعیت در ماه‌های پیش رو بهتر شود و به گفته کارشناسان بازار ویلا هم رونق بگیرد. آن‌طور که کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار ساخت و ساز می‌گویند ویلاسازی در کنار بازار مسکن با نوسانات قیمت دست و پنجه نرم می‌کند. اما از نظر این صاحب‌نظران وابستگی بازار ساخت و سازها به ویژه ویلا که در رده کالاهای لوکس قرار دارد، به مذاکرات هسته‌ای بیش از پیش شده، به گونه‌ای که انگار خرید و فروش در این بازار وجود دارد، اما تا زمانی که تکلیف مذاکرات تعیین نشود هیچ یک از طرفین قصد انعقاد قرارداد ندارند. بر این اساس برخی کارشناسان و سازندگان بر این باورند که نه‌تنها قدرت خرید کاهش یافته و اولویت مردم با خرید مسکن است و پس از آن به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش ویلاسازی هستند، بلکه مذاکرات ایران و 1+5 نیز بر این رکود مهر تایید زده است. 

 قیمت ویلا نسبت به قیمت شهری مناسب است 

حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک تهران در این‌باره بر این باور است که بازار خرید و فروش ویلا در کشور بازار آرامی خواهد داشت، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود نسبت به بازار خرید و فروش آپارتمان روند آرام‌تری در پیش بگیرد. در هر صورت طی هشت سال گذشته با توجه به افزایش تغییر کاربری اراضی در مناطق شمالی کشور و تولید ویلاهای مازاد بر نیاز و ایجاد شهرک‌های ویلایی جدید به ویژه در گیلان و مازندران و حتی در اطراف تهران این بازار با حجم زیادی سازه اشباع شده است. در عین حال با توجه به اینکه معمولاً خانه‌های ویلایی و ییلاقی خانه‌های دوم و سوم شهروندان هستند و از آنها بیشتر با رویکرد تفریحی و به صورت فصلی استفاده می‌شود،‌ نوسانات بازار آن جزو اولویت‌های دوم مسکن کشور است. بنابراین با توجه به تولید انبوه ویلا در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد با توازنی که در عرضه و تقاضا وجود دارد، بازار ویلا در سال جاری بازار آرامی باشد. پیش‌بینی می‌شود امسال بازار مسکن شاهد افزایش قیمت در بخش ویلا نباشد و در مقابل بازار آرامی داشته باشد.

اکنون حرکتی که برای خروج از رکود در بخش مسکن در حال شکل گرفتن است، در بازار ویلا دیده نمی‌شود، چرا که ویلاسازی بازار خاص خود را دارد. ویلاهای شمال کشور شرایط متفاوتی با ویلاهای اطراف تهران و شهرهای بزرگ دارند و معمولاً افرادی که در شهرهای بزرگ خانه‌ای داشتند اما تمایل خروج از این شهر را هم داشتند در سال‌های اخیر به اطراف لواسانات و شمیرانات رفتند و تقاضا را افزایش دادند. به نظر می‌رسد افزایش حجم معاملات در این مناطق از شمال کشور بیشتر باشد اما این بازار شاهد افزایش قیمت نخواهد بود و باید گفت بازار ویلا روند باثباتی در پیش می‌گیرد و از بازار آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ آرام‌تر خواهد بود. پس از مذاکرات هسته‌ای این بازار چندان تغییری نمی‌کند.

 شهریار شقاقی کارشناس اقتصاد و ساخت و ساز در همین باره به خبرآنلاین می‌گوید : ویلا یک کالای لوکس است و کسی که پول اضافی داشته باشد ویلا می‌خرد. بنابراین میزان کسانی که در کشور پول اضافی داشته باشند، بسیار کم است، در نتیجه نباید انتظار داشته باشیم که به صورت عمومی از آن استقبال شود. حال وقتی در این شرایط بیشتر مردم یا توان خرید ندارند یا اینکه از نوسانات بازار مسکن می‌ترسند، این بلاتکلیفی در خرید و فروش به ویلا هم می‌رسد. هرچه رکود در بازار مسکن بیشتر باشد، به همان نسبت رکود در بازار ویلا به دلیل لوکس بودنش بیشتر خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر مردم به فکر تامین سرپناه هستند تا ویلاسازی و تفرجگاه. ممکن است در شرایطی 10 تا 15 درصد جامعه بتوانند به ویلا و تفرج فکر کنند اما میزان معاملات آنها رقم قابل ملاحظه‌ای در بازار خرید و فروش‌ نیست. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها