کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش قیمت دلار در روز گذشته مصنوعی بود يا طبيعی ؟


کد خبر : ۱۳۷۱۲چهارشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶:۳۰۵۴۸۸ بازدید

حركت سينوسي قيمت دلار در جريان معاملات روز گذشته شائبه دستكاری در بازار را بسيار تقويت كرد، اين در حالي است كه ...
افزایش قیمت دلار در روز گذشته مصنوعی بود يا طبيعی ؟افزایش قیمت دلار در روز گذشته مصنوعی بود يا طبيعی ؟

حركت سينوسي قيمت دلار در جريان معاملات روز گذشته شائبه دستكاري در بازار را بسيار تقويت كرد، اين در حالي است كه از ابتداي صبح تا ظهر روز گذشته قيمت دلار تحت تأثير توافق هسته‌اي با كاهش رو به رو شد اما به يكباره و در كمال تعجب از ظهر به بعد قيمت اين ارز خارجي روند صعودي را در پيش گرفت كه فعالان اين بازار علت اين امر را افزايش تقاضا براي خريد ارز عنوان كردند. با اين حال برخي بدبينان نيز بازار ديروز آنها را به ياد اظهار نظر سيف مبني بر فرمان توقف كاهش نرخ ارز انداخت.

پيش از اين تحليلگران و كارشناسان بازار ارز پيش‌بيني كرده بودند در صورت به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي، ارزهاي دپو شده در خانه ايراني‌ها جهت تبديل شدن به ريال به بازار ارز ورود پيدا كنندو بازار به شدت با افت قيمت مواجه شود اما اين تحليل تنها تا ظهر روز گذشته كاركرد داشت زيرا از اواسط بازار قيمت دلار كه تا 3180 تومان كاهش يافته بود روند افزايشي به خود گرفت و سر از 3230 تومان درآورد.

افت قيمت نفت و كاهش سهم ايران از بازار

تحليلگران دلايل عدم كاهش قيمت ارز به رغم توافق هسته‌اي بين ايران با گروه 1+5 را افت قيمت جهاني نفت و از دست رفتن سهم ايران از بازار نفت دنيا را عنوان مي‌كنند و براين باورند كاهش سهم ايران در آينده هم از منظر افت قيمت جهاني نفت و هم از منظر حجم نفتي كه مي‌تواند به بازار عرضه كند با چالش قابل ملاحظه‌اي رو به رو خواهد بود به طوري كه اين رويداد مي‌تواند ثبات يا حتي كاهش منابع ارزي كشور را نسبت به گذشته همراه داشته باشد.

آزاد‌سازي دارايي‌هاي بلوكه شده

اما در اين بين آزاد‌سازي بيش از 150ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران را نبايد از نظر دور داشت چراكه اين ميزان منابع با يك‌سال درآمد ارزی كشور در بهترين وضعيت قيمت جهاني نفت برابری مي‌كند.

افزايش قيمت ارز دولتی

از سوي ديگر افزايش قيمت ارز دولتي را طي ماه‌هاي اخير نبايد از نظر دور داشت زيرا طي هفته‌هاي اخير بانك مركزي به شدت بر روند افزايش قيمت ارز دولتي افزود تا جايي كه كم مانده قيمت ارز دولتي سر از 3هزار تومان درآورد، اين در حالي است كه طبق قانون بودجه سال 94قيمت ارز دولتي 2هزار و 850تومان مي‌باشد.

مخالفت دولت با افت قيمت ارز

پيش از اين زماني رئيس كل بانك مركزي ايران مخالفت خود را با كاهش قيمت ارز در بازار داخلي عنوان كرده بود، از اين رو به نظر مي‌رسد دولت با كاهش قيمت ارز چندان موافق نيست زيرا با كاهش قيمت ارز دولت با منابع ريالي كمتري براي پرداخت بدهي‌ها و تعهدات و برنامه‌هاي توسعه‌اي خود رو به رو خواهد بود.

نگاهي به بازار ارز

در هر حال قيمت دلار در جريان مبادلات روز گذشته بازار ارز تا اواسط بازار كاهش و از اواسط روز به بعد افزايش يافت به‌طوري كه از ساعات ابتدايي روز گذشته قيمت دلار تا 3هزار و 180تومان نيز كاهش يافت كه اين نرخ طي شش ماهه اخير پايين‌ترين بها به شمار مي‌رود اما بعد از ساعت 12ظهر در كمال تعجب به يكباره قيمت دلار روند افزايشي به خود گرفت و تا محدوده 3هزار و 240تومان افزايش يافت. در حالي نرخ دلار از صبح روز گذشته مدار نزولي را پيش گرفته بود كه طبق گفته‌هاي صرافان بازار ارز، افزايش تقاضا بعد از اعلام نتايج مذاكرات هسته‌اي موجب تقويت ارزش دلار شده است كه اين خبر كمي مشكوك به نظر مي‌رسد زيرا خريد دلار در حالي كه خبر توافق هسته‌اي تأييد شد كمي دور از انتظار به نظر مي‌رسد و برخي از كارشناسان شانا‍ خبر برخي از رسانه‌هاي اقتصادي در اين خصوص را بي‌ارتباط با رخداد ديروز بازار ارز نمي‌دانند. آنطور كه صرافان سبزه ميدان و ميدان فردوسي مي‌گويند، متقاضيان براي خريد ارز و به خصوص دلار امريكا به بازار مراجعه كرده‌اند و همين امر سبب شده قيمت‌ها در اين بازار با رشد مواجه شوند. صرافان ميدان فروسي همچنين مي‌گويند با انتشار بيانيه جمع بندي، متقاضيان و خريداران به بازار ارز آمدند و معاملات سنگيني در بازار انجام شده است.

اين صرافان همچنين مي‌گويند با ادامه روند افزايش تقاضا در بازار، ميزان ارز موجود در صرافي‌ها كاهش يافت و همين امر سبب شد قيمت‌ها در معاملات ديروز صبح كه همانند روز‌هاي گذشته روندي نزولي داشته تغيير جهت دهد و دوباره روند صعودي بگيرد. همچنين هر يورو كه در ابتداي معاملات بازار آزاد با 75 تومان افت 3 هزار و 525 تومان قيمت خورده بود هم اكنون با قيمت 3 هزار و 540 تومان در بازار معامله مي‌شود. هر پوند هم كه با 77 تومان كاهش قيمت 4 هزار و 940 تومان قيمت خورده بود با 49 تومان افزايش قيمت مواجه شده و با نرخ 4 هزار و 989 تومان به خريداران عرضه شد.

اما حركت قيمتي در بازار سكه و طلا نيز همانند بازار ارز رو به رشد بود، به نحوي كه هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد كه با يك هزار تومان افت به 867 هزار تومان رسيده بود در پايان ساعت معاملات به 878 و قيمت سكه طرح قديم به 877‌هزار تومان افزايش يافت. هر نيم سكه 460‌هزار تومان و هر ربع سكه نيز260 هزار تومان فروخته شد، ضمن اينكه هر سكه يك گرمي نيز بدون تغيير قيمت 167 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار هم از 88 هزار و 700 تومان به 89‌هزار و450 تومان رسيد.

نفت در بازار جهاني 1.1 دلار ارزان شد

از سوي ديگر قيمت جهاني نفت در پي توافق هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بيش از 1/1 دلار كاهش يافت و به كمتر از ۵۷ دلار در هر بشكه رسيد. قيمت جهاني نفت طي روزهاي قبل نيز در اثر اميدواري‌ها به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 روندي نزولي را طي كرده بود. دوشنبه نيز نفت يك دلار ارزان شده بود. افت قيمت جهاني نفت به دليل مذاكرات هسته‌اي ايران در حالي است كه به دليل افت تقاضاي جهاني و افزايش عرضه و سياست نفت ارزان كه از سوي عربستان دنبال مي‌شود، قيمت نفت طي نيمه نخست سال 2015 نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 دلار كاهش داشته است. متوسط قيمت نفت در نيمه نخست 2014 بيش از 100 دلار بود.

افت 5 دلاري طلا

در بازار معاملات فلزات گرانبها نيز قيمت طلا در معاملات روزسه شنبه رو به كاهش گذاشت. هر اونس طلا در اين روز با كاهش پنج دلاري قيمت مواجه و در برابر هزار و 153 دلار معامله شد.

* هادی غلامحسینی 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها