کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آرزوی کاهش قیمت دلار بر باد رفت؟


کد خبر : ۱۳۶۱پنجشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰:۴۸۵۳۷۴ بازدید

اظهارات سیف نه تنها بازار ارز را آشفته تر کرد و مردم را ناراحت، بلکه هزینه هایی را برای دولت روحانی در پی داشته است.
آرزوی کاهش قیمت دلار بر باد رفت؟آرزوی کاهش قیمت دلار بر باد رفت؟

گروه اقتصادی: نرخ دلار که در چند روز گذشته با کاهش و رسیدن به سطح کمتر از ۳ هزار تومان بازار را شگفت زده کرده بود، روز سه‌شنبه دوم مهر با اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی ایران روندی معکوس را در پیش گرفت.

 چندی پیش اظهارات سیف که گفته بود: «ما احساس می‌کنیم که الان نرخ دلار در کف بازار قرار دارد و دلیلی برای کاهش بیشتر آن در بازار آزاد وجود ندارد» موجب شد، خوشحالی مردم از کاهش قیمتها را به یاس تبدیل کند.همین سخنان رییس کل کافی بود تا هجوم به صرافی‌ها آغاز شود و با گذشت یک ‌روز بهای دلار تا ۳ هزار و ۱۵۰ تومان افزایش یابد. صرافان و کارشناسان اقتصادی معتقدند که دلیل اصلی افزایش بهای ارزهای خارجی اظهارات ولی الله سیف‌ رئیس‌کل بانک‌مرکزی ایران بوده است. او احتمال کاهش بیشتر نرخ ارز را منتفی دانسته است. اما محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت "سودجویان و سوداگران" را در این روند مقصر معرفی کرد.

سخنگوی دولت روحانی تاکید کرد که دولت به شدت در زمینه ثبات نسبی نرخ ارز حساس است و می‌کوشد با سیاست‌ها و برنامه‌های میان مدت و بلندمدت ثبات را به بازار ارز بازگرداند. وی وعده داد که در آینده مردم شاهد قیمت واقعی ارز خواهند بود.

رییس بانک مرکزی در حالی این سخنان را گفته است که بعد از آن، سکوتی بی سابقه در کابینه دولت و رسانه های طرفدار دولت اعتدال سایه افکنده است. اظهارات سیف نه تنها بازار ارز را آشفته تر کرد و مردم را ناراحت، بلکه هزینه هایی را برای دولت روحانی در پی داشته است.

قبل از انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی با حضور در برنامه "با دوربین" شبکه یک گفته بود برای حل مشکلات برنامه ای ۱۰۰روزه دارد و بعد از انتخابات همواره بر این مدت زمانی تاکید می کرد. در این میان کاهش نرخ دلار می توانست روحانی را به رسیدن به برنامه 

و گزارش های ۱۰۰روزه خود یاری کند. چرا که با کاهش نرخ دلار و کاهش قیمت ها در بازار، رونق به بازار بی بخار این روزها باز می گشت و از سویی دیگر قدرت خرید مردم با افزایش ارزش پول ملی افزایش می یافت. نتیجه این امر نیز چیزی جز بازتر شدن گره کور رکود تورمی نبود. از سوی دیگر کاهش نرخ دلار می توانست تمام نقشه های دلالان را که به کابوس بازار ارز تبدیل شده بودند، را نقش بر آب کند که متاسفانه با این سخنان سیف پشت دلالان گرم تر شد. بنابر این سیف در اقدام خود به این صورت هزینه ای را به دولت روحانی وارد کرد تا دلار مسیر رییس دولت را برای رسیدن به ۱۰۰روز مورد نظر دشوارتر سازد.


دومین و شاید اصلی ترین هزینه تحمیلی سیف به دولت تدبیر و امید بحث مذاکرات با آمریکا بود. روحانی که پیش از انتخابات تاکید کرده بود تداوم رابطه خصمانه میان ایران و آمریکا مسیر درستی نیست؛ اکنون به دنبال ایجاد یک فضای مثبت بود. وی تصمیم داشت با ایجاد یک فضای مثبت و جو روانی در بازار بر مذاکرات انجام شده اخیر موج سواری کند؛ موج سواری که می توانست رکورد افزایش ارزش پول ملی را به نام خود به ثبت برساند. بعد از تماس تلفنی اوباما و روحانی دلار می توانست خود را به سطح پیش بینی شده ۲۷۰۰تومان برساند اما اظهارات سیف مقاومت بازار را نشکست و مانع این اتفاق شد.

قبل از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، عمده کارشناسان اقتصادی تاکید کرده بودند که نرخ دلار در صورتی که شوکی وارد نشود می تواند کاهش چشمگیری داشته باشد. این پیش بینی ها در کنار فضای مثبت ایجاد شده باعث شد تا دارندگان ارز خانگی به بازار هجوم آورده و دلالان روزهای سیاهی را پیش چشمان خود تصور کنند. اما سخنان سیف در صبحانه اعضای اتاق بازرگانی کافی بود تا خیال دلالان راحت شود و دارندگان خانگی دلار، برای فروش دلارهایشان دست نگه دارند. دلالان نیز که مطمئن بودند قیمت دلار بار دیگر افزایش می یابد دوباره دلارهای ۲۹۰۰تومانی را خریداری کردند تا دروقت گرانی سود عایدشان شود. 

توقف کاهش قیمت ارز چشم انداز مثبت بازار را برهم زد. تولید کننده ها که به امید واردات مواد اولیه و تجهیزات جدید و پیشرفته با دلار ارزان قیمت نشسته بودند ، نا امید شدند. اما محتکران مطمئن شدند که اجناس داخل انبار را باید همچنان احتکار کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها