کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

هواپیمایی‌های ایرانی خاطره‌سازی نمی‌کنند!

کدخبر:۱۳۰۷۴پنجشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶:۳۷۳۴۳۳ بازدید

امروزه مسافرت با ناوگان خطوط هوایی یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین نوع جابه‌جایی برای مسافران محسوب می‌شود و البته نسبت به دیگر ...

امروزه مسافرت با ناوگان خطوط هوایی یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین نوع جابه‌جایی برای مسافران محسوب می‌شود و البته نسبت به دیگر ناوگان حمل‌و‌نقل، هزینه بالایی را هم برای آنها به همراه دارد. معمولا مسافرانی از قشرهای خاص که به‌سرعت می‌خواهند به مقصد خود برسند با هواپیما سفر می‌کنند. راحتی سفر با هواپیما یکی از مزیت‌‌های برتر این ناوگان حمل‌و‌نقلی نسبت به ناوگان‌های دیگر است و همین موضوع باعث می‌شود مسافران، مسافرت با هواپیما را به دیگر ناوگان حمل‌و‌نقل ترجیح دهند.

اهمیت این ناوگان حمل‌و‌نقلی، رقابتی را در بین شرکت‌های هواپیمایی معتبر دنیا ایجاد کرده و به‌واسطه همین فضای رقابت، شرکت‌های هواپیمایی معتبر دنیا برای جذب بیشتر مسافران درباره مسئله برندینگ خود اقداماتی را انجام داده‌اند و خدمات ویژه‌ای را به آنها ارائه می‌دهند؛ این خدمات ویژه تمایزاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی به همراه دارد که باعث می‌شود در این عرصه موفق باشند اما در ایران شرکت‌های هواپیمایی در راستای بازاریابی و برندینگ اقدامات خاصی را انجام نمی‌دهند و اگر هم اقداماتی انجام‌شده در حد محدودی بوده و نمود عینی زیادی برای مخاطب نداشته است. از طرفی دولتی یا شبه‌دولتی بودن شرکت‌های هواپیمایی در ایران یکی از عواملی است که آنها را از برند شدن باز می‌دارد و تمایلی ندارند در زمینه برندینگ خود اقداماتی را انجام دهند. مسئله اینجاست که شرکت‌های هواپیمایی در زمینه برندینگ چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ و در این زمینه چه موانعی را باید پشت سر بگذارند؟

حس یک تجربه خوب

در رابطه با همین موضوع عادل دهدشتی، کارشناس ارشد برندینگ در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی معتبر دنیا در راستای برندینگ خود، شاخص‌هایی مانند گستره جغرافیایی خدمات پروازی، کیفیت خدمات، عمر ناوگان هوایی، تعداد ناوگان هوایی، تعداد لغو پرواز‌ها، خدمات داخل پرواز و... را مدنظر قرار می‌دهند و برای ارتقای برند خود در ذهن مشتری، همواره این شاخص‌ها را ارزیابی می‌کنند. این شاخص‌ها در ذهن مخاطب حس اعتماد و تجربه‌ای خوب برای یک سفر لذت‌بخش ایجاد می‌کند اما در ایران به دلیل دولتی بودن اکثر شرکت‌های هوایی کمتر شرکت‌ هواپیمایی در استراتژی خود به جایگاه برند خود توجه دارد و روی این شاخص‌ها سرمایه‌گذاری چندانی نمی‌کنند.

دهدشتی می‌افزاید: البته در این میان شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان هستند که در راستای برندینگ خود اقدامات و برنامه‌هایی را به اجرا درآورده‌اند؛ به‌عنوان نمونه تعداد مقاصد پروازی این شرکت در مقایسه با اکثر شرکت‌های هواپیمایی دیگر، بیشتر و همواره درحال‌توسعه و دارای کیفیت خدمات‌دهی پرواز بهتری است یا این شرکت‌ هواپیمایی ازنظر تعداد لغو یا تاخیر در پرواز از شرایط نسبتا بهتری برخوردار است، همچنین ناوگان با قدمت مناسبی در اختیار دارد و دارای هواپیماهای پهن‌پیکر نیز است و به‌عنوان یکی از معدود ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه مهرآباد خدمات cip (استفاده از محافظان شخصی، جایگاه‌هــای اختصــاصی، دوربین‌های نظارت تصویری و…) نیز به مسافران خود ارائه می‌کند.

ایجاد باشگاه مشتریان

او ادامه می‌دهد: ازجمله اقدامات خوبی که شرکت هواپیمایی ماهان در راستای برندینگ انجام می‌دهد، ایجاد باشگاه مشتریان کثیر‌السفر (کسى که حداقل در هفته سه روز یا در ماه 10روز در مسافرت باشد) است و تبلیغات این شرکت نیز از یکپارچگی مناسبی با هویت بصری برند برخوردار است. مسافران وقتی وارد هواپیماهای ماهان می‌شوند هماهنگی‌ و یکپارچگی بصری خوبی بین فرم پرسنل و اقلام مورداستفاده حس می‌کنند. از نظر هویت بصری، این شرکت هواپیمایی جزو شرکت‌هایی است که مسافران وقتی وارد مجموعه این شرکت می‌شوند، از ساختمان تا خود هواپیمای آن ‌یک هارمونی و هویت مشخص می‌بینند و توانسته است یک هویت یکپارچه را در بخش بخش سازمانی خود ایجاد کند. از طرفی هرچند در باشگاه مسافران کثیرالسفر خود با کمبودها و نقاط ضعفی مواجه است اما به‌هرحال توانسته‌ نقطه ارتباطی جدید را با مسافران ایجادکند. شرکت هواپیمایی ماهان در فضــاهایی مانند سمینارها، رویدادها و... که امکان معرفی برند بوده به‌خوبی وارد شده و خدمات خود را معرفی کرده است.

خدمات ویژه‌ای برای مسافران

این کارشناس ارشد برندینگ بیان می‌کند: شرکت هواپیمایی قشم‌ایر قبل از مشکلات اخیری که برای آن پیش‌آمده و مدیریت این شرکت هواپیمایی تغییر کرده است، در زمینه برندینگ عملکرد خوبی داشت و برای متفاوت بودن اقداماتی را انجام می‌داد. به‌عنوان نمونه یکی از اقدامات متفاوتی که این شرکت هواپیمایی انجام داد این بود که یک بخش VIP (ویژه) را برای مسافران طراحی کرد و با توجه به این موضوع یک حس و تجربه خوب را به مسافران منتقل کرد.

دهدشتی درباره «چالش‌های برندینگ صنعت هواپیمایی» خاطرنشان می‌کند: یکی از چالش‌های مهم این صنعت، تحریم است، چون وقتی حرف از کیفیت می‌شود، عمر ناوگان هوایی نخستین و مهم‌ترین شاخص محسوب می‌شود و باید توجه داشت که تحریم‌ها روی این موضوع تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. البته اقداماتی مانند ایجاد باشگاه مشتریان و... ارتباط زیادی به مسئله تحریم ندارد و با این نوع اقدامات می‌توان در راستای برندینگ تاثیرگذار بود. چالش دیگری که در مقابل برندینگ شرکت‌های هواپیمایی قد علم کرده است، دولتی بودن بخش عمده شرکت‌های هواپیمایی است. تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های هواپیمایی واقعا خصوصی هستند و بقیه به نهاد‌های دولتی و شبه‌دولتی وابسته‌اند و انگیزه سودآوری و توسعه در مدیران آنها نسبت به بخش‌خصوصی بسیار کمتر است.

درخواست‌های ساده مسافران

او درباره «اقدامات اولیه‌ و ساده‌ای که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند در راستای برندینگ انجام دهند»، می‌گوید: ساده‌ترین چیزی که یک مسافر از شرکت هواپیمایی می‌خواهد داشتن یک سایت اطلاعات پرواز است. یعنی از طریق سایت، اطلاعات کافی از پروازها، ساعت، نوع پرواز و... را به مسافران عرضه کنند اما سایت این شرکت‌های هواپیمایی یا نیمه فعال است یا اطلاعات خاصی در این زمینه ندارند. این کارشناس برندینگ می‌افزاید: یک مسافر ایرانی از یک پرواز ایرانی تجربه و خاطره خاصی ندارد و نمی‌تواند به سفر با شرکت‌های هواپیمایی افتخار کند، چون شرکت‌های هواپیمایی سطح کلاس خاصی را برای مشتری به ارمغان نمی‌آورند.

دهدشتی با اشاره به اینکه «20 برند برتر شرکت‌های هواپیمایی عمر زیادی از فعالیت‌شان نمی‌گذرد اما در راستای برندینگ و خدمات جانبی عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند»، ادامه می‌دهد: این شرکت‌های برتر وارد حوزه‌های جدیدی شدند. به‌عنوان نمونه نیاز مشتری را براساس تحقیقاتی که انجام دادند، درک کردند و در راستای این نیازها، خدماتی را به مشتریان عرضه می‌کنند یا در حوزه مسئولیت اجتماعی ورود پیدا می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی معتبر به عناوین مختلفی مسئولیت اجتماعی را ایفا می‌کنند. به‌عنوان نمونه خدمات و سرویس‌هایی را برای مسافران نابینا و معلولان ارائه می‌دهند و این خدمات فراتر از خدمات عادی به مسافران است. این شرکت‌های هواپیمایی در حوزه‌های خیریه و کمک به کشورهای فقیر، اقدامات خوبی را انجام می‌دهند و این فعالیت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت‌های هواپیمایی است. مجموعه این اقدامات به برندینگ شرکت‌های هواپیمایی کمک خوبی می‌کند.

او ادامه می‌دهد: اگر نگاهی گذرا به تبلیغات روی پیراهن باشگاه‌های بزرگ دنیا داشته باشیم متوجه خواهیم شد چندین ایرلاین در کشورهای اطراف ما تبلیغات روی پیراهن تیم‌های پر هوادار و مطرح جهان را در اختیار گرفته‌اند و جالب آنکه قدمت این ایرلاین‌ها که امروز محبوبیتی هم میان مخاطبان خود دارند از شرکت هما بسیار کمتر است، ولی امروز با فاصله‌ای چشمگیر در جایگاه بهتری از ایرلاین‌های ایرانی قرار دارند.

تعیین گروه هدف

او بیان می‌کند: شرکت‌های معتبر هواپیمایی طبقه‌بندی مسافران را به‌خوبی انجام می‌دهند و مسافران را در گروه‌های هدف مختلف قرار می‌دهند و براساس این گروه‌ها خدمات ارائه می‌کنند. به‌عنوان نمونه شرکت هواپیمایی لوفتهانزا پروازهای گران و ارزان‌قیمت را برای مشتریان مطرح می‌کند و پروازهای ارزان‌قیمت را در شرکت‌های زیرمجموعه ارائه می‌دهد و این موضوع باعث شده شرکت هواپیمایی لوفتهانزا مخاطبان مختلفی را هدف قرار داده و همه نوع مشتری داشته باشد. از طرفی این شرکت‌های معتبر هواپیمایی خدمات مکملی را در هنگام سفر به مسافران ارائه می‌دهند. به‌عنوان نمونه خدماتی مانند هتل‌ را برای مسافران در نظر می‌گیرند.

خدمات مکمل از طریق حمایت از حیوانات

این کارشناس ارشد برندینگ می‌افزاید: بعضی از شرکت‌های هواپیمایی مانند شرکت هواپیمایی KLM در راستای ارائه خدمات مکمل به مشتری پا به عرصه‌های جدیدی گذارده‌اند. به‌عنوان نمونه این شرکت با توجه به نظرسنجی‌هایی که انجام داده است، در راستای حمایت از حیوانات اقداماتی را انجام داد و امکان آوردن حیوانات به هواپیما را برای مسافران میسر کرد یا حتی در یک کمپین تبلیغاتی از سگ‌های تربیت‌شده برای پیدا کردن اشیای به‌جای مانده در هواپیما و تحویل آن به صاحبانش استفاده کرد. یا به‌عنوان نمونه دیگر شرکت هواپیمایی امارات، کمپین‌های مختص برای هر کشور را طراحی می‌کند؛ یعنی در هر کشوری بر مبنای فرهنگ، مذهب و... کمپین‌های تبلیغاتی را طراحی کردند که برای آن کشور مناسب باشد؛ این شرکت‌ هواپیمایی در کشور چین، کمپین تبلیغاتی را طراحی کرده که بر مبنای فرهنگ آن جامعه باشد یا در ایران براساس فستیوال‌هایی که طراحی می‌کند به مشتریان جایزه می‌دهد.

اسم‌های بی‌ربط

دهــدشــتی دربــاره نام‌گذاری‌های شرکت‌های هواپیمایی بیان می‌کند: در انتخاب اسم‌های شرکت‌های هواپیمایی ایران دو چالش مهم وجود دارد؛ نخستین چالش، نامگذاری نامتناسب شرکت‌های هواپیمایی و چالش بعدی این موضوع است که اسم‌ها محدودکننده هستند. به‌عنوان نمونه بعضی از شرکت‌های هواپیمایی در ایران به اسم قشم یا کیش نامگذاری شده‌اند که خود این اسم‌ها محدودکننده است یا از طرفی اسم‌ شرکت‌های هواپیمایی مانند معراج، تناقضی را در ذهن مسافران ایجاد می‌کند و بااینکه شعار این شرکت‌ هواپیمایی، لذت پروازی مطمئن است اما بین شعار و اسم شرکت هواپیمایی تناسبی وجود ندارد. چون در معنی عامیانه کلمه معراج، رفتن به آسمان پس از مرگ به ذهن می‌رسد. بعضی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی وقتی اسم‌ آنها را به زبان لاتین تبدیل می‌کنید، معنی خاصی نمی‌دهد یا ممکن است معنی منفی هم داشته باشد. با توجه به این موضوعات باید شرکت‌های ایرانی هنگام نامگذاری شرکت‌های هواپیمایی دقت بیشتری انجام دهند که نام شرکت‌ بتواند در فرآیند برندینگ آنها تاثیر خوبی بگذارد و مشکلی را برای برندینگ شرکت هواپیمایی ایجاد نکند.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی داخلی خود را در معرض قضاوت مشتریان قرار نمی‌دهند و از این موضوع ترس دارند و در قبال خطاها و مشکلاتی که دارند سکوت می‌کنند یا حتی در جایگاه طلبکاری می‌ایستند. به‌تازگی در راستای این موضوع یک مقاومت مدنی حتی از طرف مسافران ایجادشده است که بعد از پروازهایی که تاخیرهای زیادی دارد، مسافران در اعتراض به تاخیر پرواز، از هواپیما پیاده نمی‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی در ایران نتوانسته‌اند یک حس اعتماد را در ذهن مسافران ایجاد کنند. از طرفی شرکت‌های هواپیمایی، کسب‌و‌کاری هستند که در آن باید واحد بازاریابی را لحاظ کرد و متاسفانه در این راستا شرکت‌های هواپیمایی اقداماتی انجام نمی‌دهند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

حسن: 1394/4/409:28:24،
77
26
يك نكته جالب كه در هواپيمايي هاي ايراني با شركت هاي هواپيمايي كشورهاي ديگر تفاوت دارد مسئله خوش آمد گويي مهمانداران است در پروازهاي خارجي مهماندار به سمتي كه مسافر وارد هواپيما مي شود مي ايستد و به او خوش امد مي گويد ولي در هواپيماهاي ايراني مهماندار پشت به مسافر و يا عمود بر راستاي حركتي مسافر مي ايستد كه اگر مسافر به او سلام گفت جواب سلامش را مي دهدو خوش آمد مي گويد.
خيلي جالب است اكثر مهمانداران فكر مي كنند خدماتي كه ارائه مي دهند لطفي است كه در حق مسافر ان مي كنند حالا سطح خدماتي كه مي دهند جاي بحث زياد دارد
فرد: 1394/4/409:33:36،
69
25
عادیه چون هواپیمایی ایران وکادرش خود تعلیمند و ربطی به دوره و اموزشهای جهانی خلبانی و مهمانداری ندارند...مثل همه چی...اثرات عدم ارتبا ط با دنیا که نوعی عقب افتادگی به جامعه تحمیل کرده.
عجب: 1394/4/409:44:06،
73
20
شوخی وزیر راه: پس از توافق هسته ای 400 فروند هواپیما به کشور وارد میشود!
احتمالا منظورشون هواپیمایی اسباب بازی بوده!
رضا: 1394/4/410:04:20،
80
18
تنها در ایران اتفاق می افتد: مهماندار اونقده خودش رو میگیره که فکر میکنه خلبانه!!! و منشی دکتر هم جوری صحبت میکنه که فکر میکنه دکتره !!!
محمد: 1394/4/410:28:50،
23
70
ببخشید جناب شما با چند airlineخارج از کشور پرواز کردین که این مسئله رو مطرح میکنید.شما چقدر از مسائل هوا نوردی اطلاع دارید.کجا مهماندار به شما پشت میکنه.میتونم شغل شما رو بپرسم . احساس نمیکنید مسافران ایران نسبت به مسافران دیگر کشورها یکم تفاوت داریم
پاسخ به محمد: 1394/4/410:50:28،
75
23
شما کجا زندگی میکنید؟! احتمالا تا بحال سوار فوکر 100 آسمان و ایران ایر و ماهان و ایرلاینهای در پیتی ایرانی نشدی!
اونی که جلوت زانو میزنه تو ژاپن و اروپا و آمریکاست!
اینجا مهمانداراش فکر میکنند خلبانند !!!
محمد.: 1394/4/411:18:08،
14
51
نه من اصلا سوار هواپیما نشدم.شما همش سوار میشید همه جای دنیا جلو پاتون زانو میزنن.خوش باششد
آتیلا: 1394/4/414:14:09،
40
8
همون بهتر که خاطره سازی نکنند ، آخرین خاطره ای که ساختن ، خاطره زنده در آتش سوختن مسافران تهران -طبس هواپیمای ایران 140 متعلق به هواپیمایی سپاهان بود.
نيما: 1394/4/420:25:58،
32
12
بيخيال بابا . من سفر هواييم زياده ولي تا حالا اين چيزي كه شما گفتين را نديدم. خداييش تو پروازهاي داخلي هم مهماندارها خوب برخورد ميكنن. تنها مورد خوب توي ايرلاينهاي ايران .

البته من تجربه هاي خودم را گفتم شايد براي شما برخردشون خوب نبوده.
مسافر: 1394/4/509:13:01،
28
20
مشکل میهماندار نیست به اصل باید پرداخت که همان هواپیما است که ایمنی آن و خطر مسافرت 50 به 50 است. حاشیه ساده گرفته اید و اصل را به کل فراموشش. خطر سقوط در خوط هوایی امریکا 1 به میلیون است در ایران چطور؟ حالا چرا طعنه خارج رفتن و نرفتن به هم می زنید یا یقه میهماندار بیچاره را چسبیدید.
یاهو: 1394/4/409:44:23،
38
21
مشکل ساختار اقتصاد دولتی و نا کار امدی و انحصاری بودن امور
است . اقتصاد رقابتی رفتارها را تغییر می دهد و فرهنگ جدیدی
میسازد.
ناصر: 1394/4/409:49:57،
46
12
هواپیماهای ایران اونقدر کثیف و نامرتب هستند که همین که به مقصد میرسن جای هزاران شکر به خداوند متعال دارد! خدماتو میخواین چیکار! اینجا ایران است
تارا: 1394/4/409:56:08،
47
25
البته بعضی از مهماندارهای ایرانی باید بهشون حالی کنند که شما برای مسافر مثل یک خدمتکار هستی که اینقدر خودشونو نگیرند . آدم میترسه بهشون بگه یه لیوان آب بیار همچون نگات میکنه که اینگار ارث.............
محمد: 1394/4/410:34:12،
18
41
برا شما متاسفم که فکر میکنید مهمانداری خدمتکاریه.البته به شما حق میدم شاید سطح سواد شما همینه که شما فکر میکنید مهماندار برای اب دادن هست.فقط دوست دارم بدونم شما با airline خارج از کشور پرواز کنید چندبار این درخواست رو میکنید.
پاسخ به محمد: 1394/4/410:53:12،
44
26
پس میشه بگید وظیفه مهماندار چیه؟! وظیفشه آب بیاره و دستورات مسافر رو اجرا کنه! شما اصلا هواپیما از نزدیک دیدی؟! اونی که شما میگی خلبانه!!! ایرلاین خارجی به جز آب هر چی بخوای میاره کاملا مجانی!!! منوی غذاهای هواپیما یا کتلت چند شب مانده و یا سالاد الویه بو کرده هست!
مسافر: 1394/4/509:19:22،
18
9
حرمت هم را نگه داریم مگر خدمت کار با کارمند یا بازاری فرقی دارد شغل را به شخصیت و رفتار متصل نکنید همه انسانیم و اینگونه هتاکی کردن مثلاٌ که او خدمتگزار است درست نیست. می خواهید وزیر و وکیل باشید می خواهید سرایدار، حرمت شغل را یکسان نگهداریم و به اصل فرامش شده در ایران که همان آموزش درست است بپردازیم.
مسعود: 1394/4/410:31:39،
49
29
متاسفانه کادر پروازهای ایرانی بسیار بد اخلاق و از خود راضی هستند
و سرویس دهی شان طوری است که انگار با کراهت این کار را انجام می دهند
محمد: 1394/4/411:13:07،
12
38
نه فقط شما از نزدک دیدین.ببخشید با چه airline خارجی شما سفر کردین که هرچی خواستن براتون اوردن.؟دست دارم 1 بار american airline یا british airways پرواز کنید.
محمد: 1394/4/410:43:06،
16
23
ببخشد چرا فکر میکنیم مهماندار وظیفش فقط اب رسوندن به شما نیست.بهتر نیست اطلاعاتمونو در این شغل کمی بالاتر ببرریم بعد انتقاد انجام بدیم
فرد: 1394/4/411:25:47،
33
18
اقا محمد شما سطور زیادی مینویسی ولی اطلا عات بدرد بخوری توش پیدا نمیشه.الان چی می خواهی بگی که کسی متوجه نمیشه؟!چرا اینقدر احساس تا سف داری واسه بقیه.متا سف نباش بلکه عادت کن به ایرونی بودن و استفاده از دسته دومهای و سو مهای غربی و ات و اشغال چینی.
تارا : 1394/4/411:35:57،
47
11
آقا محمد شما فکر نکن عقل کلی و خیلی اطلاعات داری. مهماندار غیر از آب آوردن خیلی وظیفه دیگری هم داره که مهم ترین آن ادب که متاسفانه بعضی از این دوستان ندارند .
محمد: 1394/4/411:54:42،
25
44
نه من عقل کل نیستم. ولی دوست دارم شمایی که اینهمه هواپیما سوار میشید و متاسفانه برای شما اب نمیارن یکم توجه به اطراف بکنید ببینید اگر مسافر خارجی در پروازتون بود چند بار تقاضای اب در پرواز میکنند.یا چه چیزایی بیشنر از شما از مهماندار درخواست میکنن..ببخشید هواپیما رستوران نیست. وسیله ای برای سریعتر سفر کردن
محمد: 1394/4/411:39:13،
12
15
به دقیقا.مهماندارای بنده خدا مشکلات برای انهاست. .قدیمی بودن. گرم بودن.خرابی. بخدا به انها بر نمیگرده. تلافیه این چیزارو سر مهماندار خالی نکنید
علی: 1394/4/412:00:48،
36
9
من در پرواز لوفتهانزا بودم و خواب بودم و وقتی از خواب بیدار شدم دیدم روم پتو هست که مهماندار با نهایت ادب گفت امیدوارم خوب خوابیده باشید. که در واقع این کار واقعا احترام به مسافر است و مسافر هم متقابلا احترام به آن شرکت و پرسنل خواهد گذاشت . قابل توجه ایرلاین های ایرانی که مهمانداراشون از مسافران طلب دارند و آنها رو هم کافر میدونید خودتون رو مسلمون.
محمد: 1394/4/412:30:01،
27
32
بله رفتار مسافرای خارجیم با مهماندارها ببینید.قابل توجه بعضیا که میگن مهماندارا خدمتکارن.کلا ما ایرانیا از همه چیز و همه کس طلب داریم.این یه امر عادیه.هیچوقت از خودمون شروع نکردیم.البته همه جا خوب و بد وجود داره نباید همه را با یه چوب بزنیم.بهتره انتقاد رو اول از خودمون شروع کنیم.ما چیکار کردیم که اینقدر باید متوقع و پر ادعا باشیم
رضا: 1394/4/412:48:54،
36
8
وقتی مهماندار وظیفشو خوب انجام نمیده باید هم هر برخوردی باهاش بشه! ماهی چند میلیون حقوق میگیرند هیچ کاری هم نمیکنند!
محمد: 1394/4/413:09:14،
25
13
نوش جونشون که میگیرن.شما شغلتون چیه شما کارتونو درست انجام میدین.ببخشید که اینو میگم بعد از خلبان جون شما دست مهمانداره.شما چقدر اطلاع دارید که فرود اضطراری کرده هواپیما و مهماندار وظیفشو درست انجام نداده باشه و مسافرین نتونستن از هواپیما خارج شن.من با سند میگم شمام بگین
پاسخ: 1394/4/413:37:52،
25
22
آقا محمد شما که اطلاعاتتون بالاست شما مطمئن هستید که همه وظایفشون رو انجام میدن؟ و کارهای دیگران که به این ربطی نداره . مطمئن باشید اگر خوب کار میکردند( البته بعضی هاشون) و از مسافران طلب نداشتند مردم اینقدر انتقاد نمیکردند. همیشه مردم بهترین قضاوت کننده ها هستند.
hamed: 1394/4/414:22:40،
34
21
شماها تو پروازای داخلی ایران که سوار بشید اکثرن حدود 95 درصد مرد هستند که بدلایل شغلی و ماموریتی مثل خود بنده پول بلیطشونو یکی دیگه حساب کرده و خانواده خیلی کم دیده میشه و دلیلشم خوب مشخصه دیگه
محمد: 1394/4/418:51:54،
18
23
بله شما درست میگین.به نظر شما پرواز مثلا تهران تا بندرعباس چقدر گرونه با این تفاوت که شما اگر با ماشین یا قطار برید 20 ساعت حداقل طول میکشه در صورتی که هواپیما 1.30.شما اگر بقیه هزینها رو حساب کنید متوجه میشید هواپیما خیلی ارزونه.اگر شما میگین خانواده کم هست سخت در اشتباهید.شما هرچقدر سوار شده باشید من بیشتر از شما سوار شدم.بله بستگی به تایم پروازا داره.همه که ساعت 4 صبح با هواپیما سفر نمیکنن
ایرانی: 1394/4/414:55:40،
11
14
خاطره بد بنده ازهواپیمای ایران ایر مربوط به سال 90 پرواز برگشت از حج تمتع میباشد .سالادی که همراه شام به مادادندسرتاسر کپک سفید زده بودچون شب بود نور کم بود همه فکر کردن سس مایونر روی سالاده با تاخیر پرواز هم حسابی گرسنه بودیم .همه مسافرها سالاد های فاسد رو خوردن خیلی ها دچار تهوع شدند وتا ایران استفراغ میکردند .واقعا متاسفم برای این همه سهل انگاری .البته این موضوع بااعتراض به کادر پرواز مواجه شد ولی چه فایده.پرواز هم مربوط به حجاج کرمانشاه بوده..
محمد: 1394/4/419:07:51،
21
19
حرفای شما درست.ولی ببخشید مهمانداری یه کار عملیاته مثل کار اتش نشانان پلیس وغیره.اکثرا از خانواده دور هستن.کدام روز تعطیل کنار خانواده هستن.روزهای عید که اکثرا 5 روز یا 13 روز تعطیلا مهماندارا چند روز تعطیل هستن.ببخشد شب بیدار ماندن تا صبح.تایم استراحت کم.نداشتن تایم مناسب برای غذا خوردن.نداشتن تایم کافی برای در کنار خانواده بودن.فشار هوا و غیره.شمارو به خدا جوری صحبت میکنید که انگار ادم اهنی هستن.
سورنا: 1394/4/421:40:02،
25
10
حالا نيفتن از اون بالا ماروبكشن،خاطره سازي پيشكش!
ناشناس: 1394/4/502:23:57،
19
23
من با توجه به شرايط كاريم هر ماه به تركيه سفرميكنم هميشه با هواپيماي تركيش ميرم ولي يه بار با هواپيماي شركت اتا رفتم كه هواپيماش خيلي داغون و كهنه بود إز خدمه أب خواستم با يه ليواني كه تو اذمايشگاهها نمونه ميگيرن اب اورد و من مقايسه كردم با هواپيماي تركيش كه سطح خدماتشون چقد فرق ميكنه با هواپيماي ايراني.ضمنا اخرين بارم بود كه سوار هواپيماي وطني شدم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار