کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت لبنیات


کد خبر : ۱۲۸۵دوشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶:۵۲۳۶۴۱ بازدید

مدیرعامل سابق اتحادیه فراورده‌های لبنی با هشدار درباره تبعات منفی آزادسازی قیمت شیرخام روی فعالیت صنایع لبنی گفت: در صورتی که آزادسازی قیمت شیرخام صحت داشته باشد، قیمت هر کیلو ...
افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت لبنیاتافزایش 30 تا 35 درصدی قیمت لبنیات

ایسنا : مدیرعامل سابق اتحادیه فراورده‌های لبنی با هشدار درباره تبعات منفی آزادسازی قیمت شیرخام روی فعالیت صنایع لبنی گفت: در صورتی که آزادسازی قیمت شیرخام صحت داشته باشد، قیمت هر کیلو شیرخام از حدود 1100 تا 1200 تومان فعلی به 2000 تومان افزایش می‌یابد که در نتیجه قیمت فراورده‌های لبنی بین 30 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت.

علی‌احسان ظفری با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت شیرخام باعث بی‌ثباتی در بازار شیر و لبنیات می‌شود، گفت: افزایش قیمت شیرخام به معنای افزایش قیمت لبنیات و کاهش هرچه بیشتر سرانه مصرف لبنیات در کشور خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو شیرخام حدود 1100 تا 1200 تومان است و برخی دامداری‌های صنعتی شیرخام را کیلویی 1250 تا 1300 تومان نیز می‌فروشند. با توجه به اینکه تولید داخلی شیرخام به اندازه نیاز صنایع لبنی نیست، در صورت آزادسازی قیمت شیرخام حجم خرید محصول واحدهای لبنی با توجه به کمبود نقدینگی آنها نصف خواهد شد.

او با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای صنایع لبنی در شهرک‌های صنعتی یا تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت پایین در حال کار هستند، افزود: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اعلام آمار تولید شیرخام اشتباه می‌کند. مثلا شیری که به گوساله داده می‌شود یا شیر گاوهای نر را هم جزو آمار تولید شیر کشور حساب می‌کنند یا اینکه رکورد بالای تولید یک دامداری را مبنای تولید شیر در کل کشور قرار می‌دهند.

ظفری در پاسخ به این سوال که در صورت آزادسازی واردات شیرخشک آیا قیمت شیرخام پس از آزادسازی تعادلی نخواهد شد؟ توضیح داد: در حال حاضر به دلیل بالا بودن قیمت دلار واردات شیرخشک از اروپا صرفه اقتصادی چندانی ندارد. همچنین قیمت جهانی شیر هم چندان پایین نیست و نباید مبنای قیمت شیر را در ایران قیمت شیر در اروپا قرار داد.

مدیرعامل سابق اتحادیه فراورده‌های لبنی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت شیرخام سرانه مصرف لبنیات از حدود 40 کیلوگرم فعلی به 10 تا 20 کیلوگرم کاهش خواهد یافت، اضافه کرد: شیرخام در قیمت تمام شده لبنیات سهمی 75 درصدی دارد که اگر این سهم دچار افزایش شدیدی قیمت شود، قیمت فراورده‌های لبنی بین 30 تا 35 درصد افزایش می‌یابد.

وی همچنین با بیان اینکه آزادسازی قیمت شیرخام به معنای حذف ارز مرجع واردات نهاده‌های دامی است، عنوان کرد: بعضا گفته می‌شود که با آزادسازی قیمت شیرخام مجددا قرار است شیر یارانه‌ای در بین مردم توزیع شود اما باید گفت که شیر یارانه‌ای دیگر به یک موضوع عتیقه تبدیل شده است.

به گفته ظفری هم‌اکنون فقط تعدادی از برندهای مطرح و بزرگ لبنیات قادر خواهند بود که با وجود افزایش قیمت شیرخام همچنان به حیات خود در بازار ادامه دهند که این نیز به دلیل نقدینگی بالای در اختیار این واحدها است. واحد لبنی که سرمایه در گردشش یک میلیارد تومان است با قیمت شیرخام 1000 تومانی می‌تواند 1000 تن شیر بخرد که در صورت افزایش دو برابری قیمت شیرخام این میزان خرید به نصف یعنی 500 تن کاهش می‌یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها