کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرایی نوسانات جهانی دلار و یورو


کد خبر : ۱۲۸۱۶چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹:۴۶۱۱۵۳ بازدید

متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک، ین و پوند به ترتیب ۱.۲۹، ۰.۷۳، ۰.۷۷۰ و ۱.۰۸ درصد ...

متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک، ین و پوند به ترتیب ۱.۲۹، ۰.۷۳، ۰.۷۷۰ و ۱.۰۸ درصد تضعیف شد.

به گزارش تسنیم، در هفته گذشته ارقام اقتصادی همچون خرده فروشی و اعتماد مصرف کننده آمریکا فراتر از انتظار ظاهر شدند و عاملی برای تقویت دلار شد.

در حوزه یورو نیز نشانه های مثبت از توافق یونان با وام دهندگان خود از تصعیف شدید یورو جلوگیری نمود. در مجموع نوسانات هفته گذشته نتوانست روند قطعی حرکتی برای اسعار عمده شکل دهد.

حاصل مطالعات بانک مرکزی در حوزه تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 14 ژوئن 2015-24 خردادماه 1394 نشان می‌دهد که متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک، ین و پوند به ترتیب 1.29، 0.73، 0.770 و 1.08 درصد تضعیف شد.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1325-1.1259 دلار و هر پوند در محدوده 1.5562-1.5350 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 124.48-122.69 ین متغیر بود.

خلاصه تحولات اسعار در هفته گذشته بیانگر آن است که عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از : افزایش بازده اوراق قرضه در آمریکا، بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا ماه سپتامبر و بهبود ارقام خرده فروشی ماه مه در ایالات متحده.

همچنین عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار عبارتند از: افزایش بازده اوراق قرضه در اروپا به دلیل بهبود ارقام تولیدات صنعتی آلمان، ارقام متناقض اشتغال آمریکا در روز جمعه ماقبل، شیوه این اعتقاد که گمانه‌زنی‌های افزایش نرخ بهره در آمریکا تأثیر خود را بر بازارها گذشته است و نزدیک شدن یونان به توافق با وام دهندگان برسر بدهی‌هایش.

مشروح تحولات اسعار در هفته گذشته

روز دوشنبه، 1.5 درصد در مقابل یورو تضعیف شد و از بیشترین سطح 13 سال گذشته در مقابل ین کاهش یافت. افزایش بازده اوراق قرضه در اروپا و همچنین ارقام متناقض اشتغال آمریکا در روز جمعه ماقبل، اصلی‌ترین دلیل افت ارزش دلار بود. ارقام قوی اقتصادی در آلمان همچون تولیدات نصعتی با ایجاد خوش بینی نسبت به آینده اقتصاد حوزه یورو، به افزایش بازده اوراق در منطقه و تقویت یورو منجر شد.

علاوه بر این، اوباما رئیس جمهور آمریکا در خلال جلسه گروه هفت، دلار قوی را یکی از مشکلات پیش روی ایالات متحده عنوان نمود. البته اوباما در یک جلسه خبری این موضوع را تکذیب کرد و گفت که یاد گرفته در مورد نرخ بهره اظهارنظر نکند. اما سخنان اولیه وی اثر خود را گذاشته بود.

روز سه شنبه، افزایش بازده اوراق قرضه در آمریکا و نیز بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا ماه سپتامبر، دلایل تقویت دلار در مقابل اسعار عمده بودند. برخی ارقام از بازار کار آمریکا نشان از آن داشت که اقتصاد این کشور از ارقام نه چندان مطلوب فصل اول 2015 فاصله گرفته و همین امر با افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا به تقویت دلار منجر شد. به علاوه، معامله گران در این روز منتظر انتشار ارقام خرده فروشی آمریکا در روز پنج شنبه بودند و لذا نوسان اسعار را می‌توان به این مورد نیز نسبت داد.

روز چهارشنبه، دلار کمترین سطح 2 هفته گذشته در مقابل ین را تجربه کرد. سخنان آقای کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن و ضعیف دانستن ین و عدم احتمال تضعیف بیشتر آن اصلی‌ترین دلیل تقویت ین در مقابل دلار بود. وی افزود که اثر افزایش نرخ بهره آمریکا هم اکنون نیز بر جفت ارزی دلار-ین لحاظ شده و تحقق آن تأثیر بیشتری بر این جفت ارزی نخواهد داشت. دلار در مقابل یورو نیز در این روز تضعیف شد. افزایش اوراق قرضه آلمانی، دلیل تقویت یورو شد.

روز پنج شنبه، دلار در مقابل اسعار عمده تقویت شد. ارقام خرده فروشی ماه مه در ایالات متحده سبب شد که گمانه زنی‌ها پیرامون افزایش نرخ بهره آمریکا تا ماه سپتامبر قوت گیرد. این موضوع اثر گذارترین عامل بر بازار اسعار در روز پنج شنبه بود.

روز جمعه، یورو مقابل دلار تقویت شد، یونان اعلام نمود که به توافق برسر بدهی‌هایش نزدیک شده است. در این روز یکی از مقامات یونانی اعلام نمود که یونان و وام‌دهندگانش تاکنون تا این حد به توافق نزدیک نبوده‌اند. این سخنان امیدها پیرامون عدم ورشکستگی یونان و ابقای این کشور در حوزه یورو را افزایش داد و به تقویت یورو منجر شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها