کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیاست چراغ خاموش برای خارجی های بازار


کد خبر : ۱۲۵۳یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸:۳۷۳۶۶۸ بازدید

رسانه ها آینه ی پنجره ای نیمه باز هستند. نیمی از آنچه مردم نمی بینند را نشان می دهند و نیم دیگر را خود مردم می بینند و قضاوت می کنند. چرا تعارف؟ رسانه بد، روزنامه بد، سایت بد و مطبوعه بد هم داریم ...
سیاست چراغ خاموش برای خارجی های بازارسیاست چراغ خاموش برای خارجی های بازار

از آنهایی که نیمه خودشان را با اعوجاج نشان می دهند و برای نیمه مردم نیز خودشان حکم قاضی می دهند. اساساً به لطف همین رسانه های خوب و بد است که یک برند شکل می گیرد. جان می گیرد. یک برند مطرح می شود و به چشم می آید. برندهایی که گاه آنقدر کوچک و خرد هستند که برای بالا آمدن هزینه ها می کنند. و یا برندهایی که آنقدر بزرگ و معتبر هستند که سقف رسانه ها برایشان کوتاه است.هرچه هست، برندها به رسانه ها نیاز دارند.

اما گروه سومی نیز وجود دارد. گروهی که بزرگی و کوچکی اشان خیلی مطرح نیست. آن ها اصلاً دوست ندارند حرفی، عکسی، خبری، چیزی درباره اشان گفته شود. اصلاً دوست ندارند کسی به دستشان نگاه کند. دوست ندارند بازی اشان لوث شود. اتفاقاً این دسته از دیده شدن هراس دارند. بی سر و صدا بیایند و بی سر و صدا بروند. این را دوست دارند. همین که با رابطه های آنچنانی سر و کار داشته باشند بس است. مردم ندانند و بخرند را ترجیح می دهند نسبت به اینکه بدانند و نخرند. بیایند، بفروشند و بروند و دوباره بیایند و دوباره بفروشند. این ها را دوست دارند. رسانه ها برای این گروه حکم سیانور را دارند. سم محسوب می شوند. مخل آسایششان هستند. موی دماغشان هستند.خودروسازان داخلی هرچقدر هم که حال و روز بسامانی نداشته باشند باز هم مهلکه را خالی نمی گذارند. به قولی پای میز مذاکره می نشینند. شاید حرف را قبول نکنند ولی حداقل حرف را می شنوند. داخلی ها شاید در مرکز سیبل انتقادات باشند ولی هیچ وقت جوابی به این انتقادات نمی دهند. هرچند جواب نمی دهند چون جوابی ندارند ولی باز میدان را خالی نمی کنند. با رسانه خوب و بد تعامل می کنند. بالاخره هرچه باشد به مردم نزدیک تر هستند. ایرانی تر هستند. 

اما این خارجی ها

شاید خوب شاید بد، بازار خودروهای خارجی در ایران بسیار رنگی و متنوع است. از ایتالیا و آلمان گرفته تا ژاپن و کره. حیرت آن است که از سر ناچاری باید چینی ها را نیز جزو خارجی ها حساب کرد. آنقدر که در ایران پورشه و مازراتی وجود دارد، در شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس نیست. دلالان خودرو، در لباس حرفه ای ترین روان شناسان از ضعف کاراکتری برخی از افراد متمول استفاده می کنند و به لطف بیماری چشم و هم چشمی، مدام می آورند و مدام می فروشند. مدام گران می کنند و مدام می فروشند. خریدار که خود یک صنعت گر است با گران شدن خودروی محبوب خود، روی قیمت تمام شده محصول تولیدی اش می کشد. خریدار نهایی محصول هم کسی نیست جز قشر متوسط جامعه. این وسط خوش به حال واردکنندگان، نمایندگان و نمایشگاه دار. دلار گران است؟ تولید کشور ضعیف است؟ بازار خودرو شبیه دوران فئودالی شده است؟ چه باک؟ پولش را می دهند. 

چراغ ها خاموش، لطفاً

هیوندای و کیا که رکورددار واردات خودروهای خارجی هستند توسط دو شرکت «آسان موتور» و «اطلس خودرو» هدایت می شوند. شرکت هایی که بیشترین خودرو را در نیمه اول 91 وارد کرده اند. این دو در مجموع حدود 32 درصد کل خودروهای وارداتی 6 ماهه اول سال 91 را به ارزش 101 میلیون دلار در اختیار داشته اند. نکته قابل توجه اینکه در این بازه زمانی، بیش از دو و نیم میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات خودرو صورت گرفته اما مجموعاً 429 میلیون دلار خودرو وارد کشور شده است.سال هاست تویوتا توسط «ایرتویا» به کشور می آید. شرکتی که اواخر سال 91 توسط معاون بازرسی سازمان حمایت برایشان پرونده گران فروشی تشکیل شد. ولی البته قضیه به نحوی خودجوش فیصله پیدا کرد.ب ام و که ابتدا با «نوریانی»ها وارد می شد ولی بعدها تقریباً با همان تیم به دست «پرشیا خودرو» رسید. اردیبهشت سال گذشته طبق آخرین فهرست خودروهای مجاز وارداتی که از سوی سازمان توسعه تجارت منتشر شد، هیچ یک از تولیدات ب ام و اجازه ورود به ایران را نداشتند. امروز در شهریور ماه سال 92 حتی پس از تصویب قانون منع واردات بالای 2500 سی سی ها هنوز می شود در لیست گمرک انواع X6ها و سری 6ها را دید که البته پرواضح است که هرگز به پیشرانه 2500 سی سی مجهز نیستند.مرسدس بنز، یکی از قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین برندهایی است که در ایران حضور دارد. شرکتی که سال هاست با «ستاره ایران» شناخته می شود. پس از ناتوانی در اجرای تعهد فروش، سهام این شرکت به صورت بلوکی واگذار شد. شرکت بنز در ادامه سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلار به ایران خودرو می فروشد و با این کار تولید سواری بنز در ایران رو به خاموشی می رود. این روزها مجدداً می بینیم که تبلیغات این نماینده مستعفی آغاز شده است.

پورشه نیز یکی از تازه واردهایی بود که توسط «معین موتور» به بازار ایران معرفی شد. روند واردات این خودروی آلمانی بارها بالا و پایین شد. بارها شنیدیم که ثبت سفارش آن ها ممنوع و حضور آن ها در ایران غیرممکن است. ولی لیست گمرک حکایت از حضور تعداد بالایی کاین، کیمن، باکستر و 911 کررا می دهد. بالاخره انصاف نیست شرکتی که فقط برای ساختمان نمایندگی پول های میلیارد تومانی هزینه کرده، به این زودی ها از بازار خداحافظی کند. در مهر ماه سال گذشته در حالی که ارز مرجع اختصاص یافته به برخی از صنایع قطع و حتی به طور کلی دسترسی آنها به ارز محدود شده بود، آمار گمرک نشان می داد در همین مدت واردات برخی کالاهای لوکس مانند همین خودروی پورشه روندی صعودی داشته است. یعنی به نظر نمی رسید این نوع کالاها با هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین ارز مواجه شده باشند.حکایت برند ام جی و نماینده اش «مدیا موتور» نیز به گونه ای دیگر است. این شرکت به لطف همان رسانه ها، اغلب مایل نیست نشان دهد خودروهای وارداتی اش چینی هستند.رنو با «نگین خودرو» هم آنقدر پرفروغ نشدند تا بتوانند اسم و رسمی برای خودشان به هم بزنند.آلفارومئو خودروساز دهان پرکن ایتالیایی نیز ابتدای فعالیتش با تبلیغ معروف من جولیتا هستم توسط «آلفا موتور» وارد بازی شد ولی بعدها ترجیح داد سیاست چراغ خاموش را در پیش بگیرد و خیلی برنامه هایش را در دید نگذارد و به عبارتی حساس نشود.

داستان سونامی ناگهانی مازراتی توسط غول های شرکت «آرتاتاک موتور» نیز تب تندی بود که خیلی زود فروکش کرد. ولی خرید و فروش این سوپراسپرت های میلیاردی هنوز ادامه دارد.رابطه شرکت های «آراد خودروی هرمز»، میتسوبیشی و «آرین موتور» و این اواخر لادا و «گروه راهبر» و ... نیز پیرو همین سیاست تقریباً پنهانی است. نسخه ای که چینی ها برای خودشان پیچیده اند، طور دیگری است. آن ها اتفاقاً خیلی رو بازی می کنند ولی این رو بازی کردن به همت کسانی است که در پس پرده حمایت های آنچنانی می کنند و البته از آن ها قدردانی های آنچنانی نیز می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها