کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مخابرات صدای وزیر را درآورد


کد خبر : ۱۱۸۹۳دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸:۵۶۲۰۵۴ بازدید

اول به فکر سرویس‌دهی به مردم باشید بعد به دنبال تقسیم سود بروید؛ این جمله آغاز انتقادهای صریح محمود واعظی وزیر ارتباطات از شرکت خصوصی ...

اول به فکر سرویس‌دهی به مردم باشید بعد به دنبال تقسیم سود بروید؛ این جمله آغاز انتقادهای صریح محمود واعظی وزیر ارتباطات از شرکت خصوصی شده مخابرات بود. انتقاداتی که در جریان بازدید از مجموعه روابط عمومی وزارتخانه تحت نظارت او انجام می‌شد. واعظی ضمن این بازدید در نشستی مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات نیز شرکت کرد و طی آن به سوالات متعددی درخصوص دانشکده مخابرات، بدهی‌های شرکت پست، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر موضوعات روز این حوزه پاسخ داد. اما بدون‌شک شاه بیت صحبت‌های او انتقاد از عملکرد و انحصار موجود در شرکت مخابرات بود که پنجشنبه پیشین مجمع سالیانه خود را برگزار کرد. این گفته‌های انتقادی وزیر ارتباطات درست در روزی انجام می‌شد که بسیاری از مردم درباره اختلال‌های تلفن‌های همراه گلایه‌مند شده‌اند و در پیگیری‌هایشان به نتیجه درستی هم نرسیده‌اند. طنز ماجرای روز ارتباطات در ایران همین نکته بود که قطعی‌های شبکه‌ای بسیاری از مشترکان تلفن‌همراه در همین روز رخ داده بود و همزمان وزیر ارتباطات هم به‌عنوان منتقد وضع این حوزه و نحوه واگذاری‌ها شده بود. در ادامه گزیده‌ای از مهم‌ترین صحبت‌های وزیر ارتباط در این روز را می‌خوانید:

انتقاد از مخابرات ایران

وزیر ارتباطات که‌ سال گذشته هم بارها از وضع اختلال‌های شبکه همراه گلایه کرده بود این‌بار به مناسبت روز جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات به میان خبرنگاران آمد و فرصت را غنیمت شمارد تا انتقادهای بی‌سابقه خود به سیستم شرکت مخابرات ایران علنی‌تر از قبل ابراز کند. وی در شروع صحبت‌هایش دراین‌باره گفت: از اوایل کار بر این نکته تأکید داشتم که لازم است کمیته‌ای تشکیل شده و براساس قانون، وضع مالکیت اموال مخابرات و وزارت ارتباطات را مشخص کند.

اکنون اگر چیزی از اموال مخابرات در وزارت ارتباطات مانده باشد، بودن آن حرام است و به هیچ عنوان مصلحت نمی‌دانیم حتی یک مترمربع از اموال مخابرات دست وزارت ارتباطات باشد. البته بر این نکته هم تأکید داریم که اموال بیت‌المال و وزارتخانه نیز نباید در مجموعه مخابرات و بخش خصوصی باشد. اکنون زمین‌های متعددی در کشور وجود دارند که حالت بلاتکلیف دارند و باید ساماندهی در این زمین‌ها صورت گیرد؛ هر آنچه متعلق به وزارت ارتباطات است به مجموعه وزارت ارتباطات و آنچه متعلق به شرکت مخابرات است به این شرکت بازگردانده شود.  وزیر ارتباطات درباره تصرف دانشکده مخابرات نیز عنوان کرد: ما این موضوع را در شورای گسترش علوم مورد بررسی قرار دادیم و در آن شورا این‌گونه اعلام شد که براساس اصل ٤٤ قانون اساسی این دانشکده نمی‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود. وی ادامه داد: البته شرکت‌های خصوصی خود می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند تا براساس آن برای خود به راه‌اندازی مراکز آموزشی بپردازند. البته فکر می‌کنیم اکنون بحث مخابرات بیشتر به دلیل ملک این دانشکده است که درخصوص مسائل ملکی اختلافات بین وزارت ارتباطات و مخابرات بسیار زیاد است. واعظی همچنین متذکر شد: درخصوص دانشکده مخابرات نیز اگر این شرکت سندی مبنی بر مالکیت این ملک ارایه کند، بدون تردید این ساختمان‌ را تخلیه خواهیم کرد.

انحصار دولت و انحصار دیگری

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درخصوص تعرفه تلفن ثابت مطرح شده بود، اظهار کرد: تعرفه تلفن ثابت و موضوع افزایش آن بحثی است که‌ سال گذشته نیز درباره‌ آن صحبت‌های روشنی شده است؛ شرکت مخابرات چه در زمینه تلفن ثابت و چه تلفن‌همراه، وظیفه دارد براساس نیاز مردم امر توسعه را دنبال کند. این شرکت از انحصار دولت خارج نشده تا در انحصار دیگری باشد. اما اکنون به دلیل آنکه در زمان واگذاری مخابرات دقت کافی صورت نگرفته، مشکلاتی ایجاد شده است. واعظی همچنین عنوان کرد: اکنون در این زمینه بحث‌هایی مانند سیم مسی، داکتا و غیره مطرح است که برخی از این موارد جزو اموال بیت‌المال به حساب می‌آید و نباید واگذار می‌شد، چرا که هر روز نمی‌توانیم خیابان‌ها را حفر کنیم تا سیم مسی بکشیم. بر همین اساس لازم است این انحصار شکسته شود.

توسعه مخابرات کم شده است

وی همچنین متذکر شد: طی سال‌های گذشته توسعه مخابرات بسیار کم شده و مردم در بسیاری از شهرها برای دریافت تلفن ثابت در شهر مانده‌اند. از سوی دیگر مخابرات توزیع سود بالايي دارد و با وجود این‌که خصوصی است به روش دولتی مدیریت می‌شود. واعظی یادآور شد: ‌سال گذشته نیز اعلام کردیم که اگر این شرکت بسته توسعه‌ای مناسبی داشته باشد با وجود آن‌که دولت مخالف افزایش تعرفه‌هاست، این مسأله را پیگیری خواهیم کرد.

افزایش ٣٠ برابری آبونمان مخابرات

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌های مختلفی که مخابرات به‌طور سالانه متقبل می‌شود یا اجرای طرح‌هایی مانند هم‌کدسازی تلفن ثابت جزو عملیات توسعه‌ای این شرکت به‌شمار نمی‌رود؟ توضیح داد: هم‌کدسازی خدمتی بود که مخابرات ارایه کرد و نمی‌توان آن را توسعه به حساب آورد. از سوی دیگر گویی خود مخابرات هم فراموش کرده که زمان اجرای طرح هم‌کدسازی، یک‌بار تعرفه‌ها دستخوش تغییر شد و مبحثی مانند آبونمان از ٣٠٠ ریال به ٩٠٠ تومان رسید و ٣٠ برابر شد. آمادگی داریم برای عملیات توسعه‌ای که سود آن به مردم برسد همکاری‌های لازم را انجام دهیم و در مجموعه دولت صحبت کنیم تا در صورت نیاز، تعرفه‌های این بخش دستخوش تغییر شود اما اکنون شرکت مخابرات شرکت بزرگی است که مخاطب آن تمام مردم هستند. با این وجود همچنان ١٥٠‌هزار نفر در صف دریافت تلفن ثابت قرار دارند این درحالی است که وظیفه مخابرات در وهله اول خدمت‌رسانی به مردم است.

مخابرات مدیریت درستی ندارد

وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: راحت‌ترین کار آن است که یک شرکت هر آنچه را کم دارد دست در جیب مردم کرده و از جیب مردم فراهم کند اما این نوع مدیریت نیاز به علم ندارد؛ اکنون نظر من این است که مخابرات مدیریت درستی ندارد. وی ادامه داد: زمانی که مدیرعامل مخابرات بودم با وجود این‌که وظایف بخش‌های مختلفی مانند زیرساخت و تنظیم مقررات هم جزو زیرمجموعه مخابرات به‌شمار می‌رفت تنها ٢٨ مدیر داشتیم اما اکنون مخابرات تعداد زیادی مدیر دارد که لازم است در این سیستم چابک‌سازی‌های لازم صورت گیرد تا به مردم خدمت‌رسانی شود. از سوی دیگر لازم است مخابرات اختلافات داخل مجموعه خود را نیز کم کند.

چابک‌سازی در شرکت پست به سبک واعظی

واعظی در ادامه صحبت‌های خود از شرکت پست یاد کرد و گفت: زمانی که روی کار آمدیم این شرکت یک شرکت زیان‌ده بود که بدهی میلیاردی زیادی داشت اما طی این مدت حدود ١٥٠٠ تا ١٦٠٠ نفر از نیروهای آن کم شده و حدود ١٠٠ مدیر و معاون آن حذف شده است. از سوی دیگر خدمات متعددی به مجموعه خدمات این شرکت اضافه شده و بر همین اساس این شرکت طی‌سال گذشته روند سود‌دهی را دنبال کرده و نه‌تنها سودده شده بلکه حدود ٣٠ تا ٣٥‌درصد به حقوق کارمندان آن اضافه شده است. بر همین اساس باید کمی دقت کنیم و راه‌های توسعه را در درون مجموعه خود دنبال کنیم.

گسترش مقوله دسترسی آزاد به اطلاعات

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز در پاسخ به سوالی که در ارتباط با دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مطرح شده بود، اظهار کرد: با توجه به آن‌که دسترسی آزاد به اطلاعات ازجمله موارد مطرح شده از سوی رئیس‌جمهوری در دوره تبلیغات انتخاباتی بود، این مسأله جزو حقوق مهم مردم برشمرده می‌شود و در این راستا اقدامات متعددی درحال اجراست. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال از گذشته قانونی داشتیم که راکد مانده بود، اما اکنون در وزارت ارشاد کمیته‌ای در این راستا تشکیل شده و با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف ازجمله وزارت ارتباطات شرایط دسترسی آزاد به اطلاعات درحال بررسی است.

٢٠٠‌میلیون دلار صادرات نرم‌افزار

وی همچنین عنوان کرد: در ‌سال گذشته حدود ٢٠٠‌میلیون دلار صادرات نرم‌افزار داشتیم و در شورایعالی صادرات این‌گونه عنوان شد که تسهیلاتی برای این بخش قایل شویم، چرا که در این حوزه توانایی‌های بسیاری در کشور وجود دارد. او همچنین به سامانه ١٩٥ اشاره و اظهار کرد: درحال حاضر روزانه حدود‌هزار تماس با این سامانه صورت می‌گیرد که در حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ مورد از تماس‌ها با ارايه‌ توضیحات اپراتور مشکل برطرف می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها