کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهبود شاخص فساد در ایران


کد خبر : ۱۰۷۸۰شنبه، ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹:۱۲۲۴۶۰ بازدید

ریشه فساد، فعل لاتین Rumpere به معنای شکستن است؛ بنابراین در فساد چیزی می شکند یا نقض می شود که آن ممکن است رفتار اخلاقی ...
بهبود شاخص فساد در ایرانبهبود شاخص فساد در ایران

 ریشه فساد، فعل لاتین Rumpere به معنای شکستن است؛ بنابراین در فساد چیزی می شکند یا نقض می شود که آن ممکن است رفتار اخلاقی یا شیوه قانونی و غالبا مقررات اداریباشــد.

طبق تعریف بانک جهانی و ســازمان شــفافیت بین الملل، فساد، سوءاستفاده از اختیارات دولتی (قدرت عمومی) برای کســب منافع شخصی و خصوصی است. سازمان شفافیت بین الملل(Transparency International) که مقر آن در برلین قرار دارد در تازه ترین گزارش خود، شاخص ادراک فساد (Corruption Perception Index) که با علامت اختصاری (CPI) نشان داده می شود،برای 175کشور جهان را بررسی کرده است.

در این رده بندی، ایران با نمره 27 ، رتبه 137 را کسب کرد. نمره شاخص ادراک فساد عددی بین صفر تا ۱۰۰ است که هرچه عدد پایین تری را نشان دهد به معنای فساد بیشتر در آن کشور است. براساس این محاسبات در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای لبنان، سوریه، یمن، لیبی، عراق و سودان وضعیت نامناسبی دارند اما بقیه کشورهای این منطقه رتبه و نمره بهتری را کسب کرده اند.

از آنجایی که در گزارش سال 2013 ، ایران با نمره 25 ، رتبه 144 را کسب کرده بود، وضعیت ایران در سال 2014 ، حکایت از این دارد که رتبه ادراک فســاد در ایران هفت رتبه بهبود یافته اســت. طبق ســند چشــم انداز، ایران باید تا سال 1404 به کشوری عاری از فساد تبدیل شود، اما آخرین آمارهای سازمان شفافیت بین الملل (TI) در سال 2014 ، حکایت از نمره 27 ایران در ادراک فساد اداری دارد. این در حالی است که در بررسی های انجام شده در سطح جهان که با درنظرگرفتن شاخص دریافت رشوه انجام می گیرد، ایران در ابتدای اجرای برنامه چهارم امتیاز 30 را به دست آورده است. 




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها