کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مرور هفتگی اقتصاد ايران


کد خبر : ۱۰۷۵۲پنجشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸:۵۴۱۴۲۷ بازدید

هفته گذشته سرانجام تبصره 21 قانون بودجه سال 94 به تصويب نهايي مجلس رسيد. پيشنهاد 42 هزارميلياردي دولت در لايحه بعد از چندين بار رفت و ...

يارانه ثروتمندان؛ تصويب مجلس، ترديد دولت
هفته گذشته سرانجام تبصره 21 قانون بودجه سال 94 به تصويب نهايي مجلس رسيد. پيشنهاد 42 هزارميلياردي دولت در لايحه بعد از چندين بار رفت و برگشت بين کميسيون تلفيق و صحن مجلس و نهايتا شوراي نگهبان به 39 هزار ميليارد تومان رسيد و مقرر شد دولت بر اساس معيارهاي مشخص شده به شناسايي و حذف حدود 5.5 ميليون يارانه بگير ثروتمند اقدام کند. هر چند اين تصميم با تصويب مجلس به قانون تبديل شد، اظهار نظرهاي دولتمردان موجبات ترديد در اجرايي شدن اين قانون را فراهم مي آورد چنانچه معاون اول رئيس جمهور انگيزه طرح مباحث حذف يارانه ثروتمندان را "ايجاد يک چالش جديد و فشار بر دولت و درگير کردن دولت با مردم" دانست و تاکيد کرد که "ما دولت را وارد درگيري با مردم نخواهيم کرد".

تصويب بامدادي دستمزد 94
بعد از بي نتيجه ماندن چندين جلسه شوراي عالي کار براي تعيين دستمزد کارگران در سال 94 بالاخره يک شنبه شب چانه زني هاي کارگران با پذيرش افزايش 17 درصدي دستمزد تمام سطوح کارگري به نتيجه رسيد. به اين ترتيب حداقل مزد سال 94 به 712 هزار تومان رسيد. جلسه پنج ساعته يک شنبه شب در حالي ساعت 2 بامداد به پايان رسيد که علي ربيعي وزير کار، تنها نماينده دولت بود که به نفع کارگران موضع گرفته بود، در حالي که نمايندگان وزارت اقتصاد و صنعت(مثل کارفرمايان) بر افزايش حدودا 14 درصدي حداقل مزد تاکيد مي کردند، مواضع وزير کار باعث شد تا کارگران بتوانند مقداري از عقب ماندگي مزدي خود را جبران کنند. ويژگي مهم مصوبه امسال آن بود که تمام سطوح کارگري به طور يکسان افزايش 17 درصدي را تجربه کردند.

افتتاح خاص ترين فاز پارس جنوبي
پس از 9 سال تلاش متخصصان حوزه نفت و گاز، فاز 12 پارس جنوبي در روزهايي خاص افتتاح شد. خاص بودن فاز 12 از سويي مربوط به ظرفيت بالاي برداشت گاز است که معادل سه برابر ساير فازهاست و با سرمايه گذاري 7 ميليارد دلاري لقب بزرگترين پروژه تاريخ صنعت نفت ايران را به خود اختصاص داد.از سوي ديگر اين پروژه عظيم در دوران تحريم کالا و فناوري خارجي و با تلاش متخصصان داخلي به سرانجام رسيد. اما شايد مهمترين ويژگي پارس جنوبي نزديکي به خط مرزي ايران قطر و بيشترين برداشت از ميدان گازي مشترک بين دو کشور است. از نظر زمان نيز بهره برداري کامل از فاز 12 همزمان با سالروز ملي شدن صنعت نفت و مخصوصا مذاکرات هسته اي باعث شد به عنوان "نماد عبور ايران از سد تحريم ها" معرفي شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها