کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاکرات فشرده دوجانبه، سه‌جانبه و چهارجانبه


کد خبر : ۱۰۷۳۷پنجشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰:۳۹۳۱۹۹ بازدید

در چهارمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در شهر لوزان مذاکرات فشرده‌‌ای بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران با اعضای 1+5 برگزار شد و قرار شد ...

در چهارمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در شهر لوزان مذاکرات فشرده‌‌ای بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران با اعضای 1+5 برگزار شد و قرار شد آغازین رایزنی‌ روز پنجم نیز در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا برگزار شود.

شهر لوزان روز چهارشنبه نیز در چهارمین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای میزبان رایزنی‌های فشرده تیم مذاکره کننده ایرانی با همه اعضای 1+5 به صورت دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه بود.

قرار بود رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس در چهارمین روز خود با چهارمین دور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ساعت 9 صبح چهارشنبه به وقت محلی در هتل محل مذاکرات آغاز شود که این گفت‌وگوها به تعویق افتاد.

اولین اظهارنظرهای صبح چهارشنبه از سوی ظریف اعلام شد. او در جمع خبرنگاران ایرانی و در ارزیابی از روند مذاکرات با بیان اینکه الان به جزییات خیلی ریز رسیده‌ایم، گفت: در جزییات همیشه نیاز به کار هست. اختلاف نظر وجود دارد و تلاش خواهیم کرد اگر امکان داشته باشد اختلاف نظرها را کم کنیم. وی ادامه داد: چهارشنبه و پنجشنبه این گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم. امیدواریم در صورتی که اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، کار به پیش برود. 

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای عنوان کرد: بعضی مسائل بیشتر به درک مشترک نزدیک شده در برخی مسائل فاصله با راه حل بیشتر است.وی تصریح کرد: از روز اول هم گفته‌ایم در مورد هیچ موضوعی توافق نخواهد شد تا زمانی که در مورد همه موضوعات توافق نشود. وزیر خارجه با بیان اینکه اراده سیاسی را باید در عمل دید، خاطرنشان کرد: همه ادعا می‌کنند که اراده سیاسی هست، باید ببینیم آیا اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل وجود دارد. 

وی درباره حضور دیگر وزرای خارجه١+٥ در این دور از گفت‌وگوها عنوان کرد: ما همه وزرا را دیدیم. وزرای اتحادیه اروپا را در بروکسل ملاقات کردیم. وزیر خارجه چین اخیرا در تهران حضور داشت. وزیر خارجه روسیه را در ژنو ملاقات کردیم. آقای کری در اینجا حضور دارند. در صورتی که نیاز باشد ممکن است که وزرا بیایند، اما بعید می‌دانم برای کاری که الان داریم به حضور دیگر وزرا نیاز باشد. 

ظریف گفت: هر زمان که راه‌حل‌ها پیدا شد و شروع شد به رسیدن به توافق، آن وقت شاید نیاز باشد که وزرا حضور داشته باشند. در حال حاضر فکر نمی‌کنم آن زمان الان باشد. 
وزیر خارجه تصریح کرد: توافق زمانی خواهد بود که تمام موضوعات به صورت متن مکتوب و به صورت ریز و دقیق تهیه شده باشد و آن وقت توافق خواهیم داشت. من بعید می‌دانم که در فاصله یکی دو روز آینده چنین چیزی رخ دهد. وی درباره رسیدن به تفاهم سیاسی یا توافق گفت: ما باید به راه حل برسیم. بحث توافق و تفاهم زمانی است که ما این راه حل‌ها را مکتوب کرده باشیم و برای مکتوب کردن راه حل بیشتر به کارشناسان نیاز است تا وزرا. 

ظریف خاطرنشان کرد: ما گفته‌ایم باید راه حل‌ها را پیدا کنیم و بعد آن را مکتوب کنیم. این یک کار سیاسی و هم کارشناسی است و الان در این مرحله هستیم. وزیر خارجه همچنین به خبرنگاران گفت: زمان این دور از مذاکرات تا روز جمعه است، ولی اگر نیاز باشد بیشتر هم می‌مانیم.  

پس از آنکه رایزنی وزرا به تعویق افتاد، اولین گفت‌وگوهای صبح چهارشنبه در ساعت 9:30 به وقت محلی بین صالحی و مونیز برگزار شد و دو ساعت به طول انجامید و نیم ساعت بعد هم عراقچی، روانچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به گفت‌وگویی یک ساعته پرداختند.

ساعت 12 ظهر به وقت محلی نیز چهارمین دور رایزنی‌های ظریف و کری با حضور صالحی و مونیز، معاونان، اشمیت و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و حمید بعید‌ی‌نژاد رئیس هیأت کارشناسی ایران برگزار که یک ساعت به طول انجامید و پس از آن صالحی و مونیز به گفت‌وگوهایشان ادامه دادند.

کری پس از پایان این رایزنی‌ها وارد محوطه بیرونی هتل محل مذاکرات شد و دقایقی چند با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد و پس از آن ناهارش را در فضای باز صرف کرد.

پس از آن رایزنی‌های فشرده داخلی بین هیأت‌های حاضر در مذاکرات برگزار شد و  بعدازظهر چهارشنبه نیز معاونان وزیر خارجه ایران با هیأت‌های روسیه و چین به صورت جداگانه به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن هم نشست چهارجانبه معاونان ظریف با نمایندگان سه کشور اروپایی در گروه 1+5 و با حضور هلگا اشمیت برگزار شد.

 پنجمین دور رایزنی‌های ظریف و کری نیز چهارشنبه شب با حضور معاونانشان و اشمیت برگزار شد که در حدود دو ساعت به طول انجامید و از سوی دیگر نیز صالحی و مونیز به رایزنی دوجانبه پرداختند.

ظریف پس از پایان این گفت‌وگوها در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شیر هستید یا روباه عنوان کرد: شیر، مردم ایران همیشه شیر هستند و شب عید هم شیرتر می‌شوند.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب برخی منابع از احتمال ادامه مذاکرات تا روز یکشنبه خبر دادند و در این باره یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرنگار فارس گفت که ادامه مذاکرات بستگی به پیشرفت کار طی 2 روز آینده دارد و اگر به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم به مرحله نگارش متن برسیم به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

برخی منابع مطلع نیز از حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات خبر دادند.

قرار است ششمین دور رایزنی‌های ظریف و کری در پنجمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان پنجشنبه ساعت 12 به وقت تهران برگزار شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها