کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سال 93 ; سال سقوط تاريخي نفت ایران


کد خبر : ۱۰۶۹۱سه شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳:۳۲۲۹۹۹ بازدید

365 روز ؛ 365 روز پرفرازونشيب براي نفت؛ روزهايي كه هر كدام داستان خود را داشتند و سرنوشت جهان مانند شهرزاد به اين‌هزارويك قصه بسته شده ...

365 روز ؛ 365 روز پرفرازونشيب براي نفت؛ روزهايي كه هر كدام داستان خود را داشتند و سرنوشت جهان مانند شهرزاد به اين‌هزارويك قصه بسته شده است. براي كشوري مانند ايران نفت همواره متغيري دوست‌داشتني و تلخ بوده است، متغيري كه همزمان و در‌حالي‌كه همه از اتكا به آن انتقاد مي‌كنند، اندك توسعه‌هاي صورت‌گرفته در كشور نيز مرهون همين متغير است.

در اين گزارش نگاهي آماري به توليد نفت ايران در سالي كه گذشته مي‌اندازيم تا در نگاهي كوتاه بتوانيم دريابيم در اين 365 روز چه بر نفت ايران گذشت؟

طبق گزارش ماه‌ مه ‌سازمان كشورهاي صادركننده نفت‌خام كه به بررسي توليد نفت كشورهاي عضو در ماه آوريل (مطابق با فروردين سال‌93) پرداخته است ايران در ماه آوريل 2‌ميليون و 769‌هزار بشكه در روز توليد نفت داشته است كه نسبت به توليد ماه قبل از آن 16‌هزار بشكه كاهش را نشان مي‌داد. ايران در اين ماه پس از عربستان، عراق و كويت در مقام سومي توليد‌كنندگان اوپك قرار داشت. همچنين قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه با 31‌سنت افزايش نسبت به ماه قبل به 104‌دلار و 32‌سنت در هر بشكه رسيد.

توليد نفت ايران در ارديبهشت كه مقارن با ماه مه‌2014 بوده است با 18‌هزار و 500 بشكه افزايش نسبت به ماه گذشته به 2‌ ميليون و 799‌هزار بشكه در روز رسيد. ايران در اين ماه بعد از عربستان و عراق در مقام سومي كشورهاي توليد‌كننده نفت‌خام در اوپك قرار گرفت. همچنين قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه با يك‌دلار و 8‌سنت افزايش نسبت به ماه گذشته به 105دلار و 40‌سنت رسيد.

 در ماه خرداد كه تقريبا با ماه ژوئن همزمان بوده است توليد نفت ايران با 26‌ هزار و 600 بشكه كاهش نسبت به ماه مه ‌به 2‌ ميليون و 731‌هزار بشكه رسيد. ايران در اين ماه بعد از عربستان، عراق، امارات متحده عربي و كويت در مقام پنجم كشورهاي توليد‌كننده نفت‌خام ايستاد كه بدترين مقام در سال‌هاي اخير بود. همچنين قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه با 2‌دلار و 5‌سنت افزايش نسبت به ماه گذشته به 107‌دلار و 45‌ سنت در هر بشكه رسيد.

توليد نفت ايران در ماه جولاي با 9‌ هزار و 800 بشكه كاهش به 2‌ ميليون و 762‌ هزار بشكه در روز رسيد و بدين‌ترتيب ايران در اين ماه مانند ماه گذشته بعد از عربستان، عراق، امارات متحد عربي و كويت در رتبه پنجم كشورهاي توليد‌كننده نفت‌خام ايستاد. قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه براي نخستين‌بار در سال با يك‌دلار و 24‌سنت كاهش نسبت به ماه گذشته به 106‌دلار و 21‌ سنت رسيد.

مرداد ماه كه تقريبا با آگوست همزمان بوده است آغاز روند كاهشي قيمت جهاني نفت‌خام است. توليد نفت‌خام ايران در اين ماه با 14‌هزار و 900 بشكه افزايش به 2‌ ميليون و 765‌هزار بشكه در روز رسيد. قيمت نفت سنگين ايران نيز در اين ماه متاثر از بازارهاي جهاني با 4‌دلار و 79‌سنت كاهش به 101‌دلار و 42‌ سنت در هر بشكه رسيد. ايران در اين ماه نيز بعد از عربستان سعودي، عراق، امارات و كويت در رتبه پنجم توليد‌كنندگان اوپك قرار گرفت.

در سپتامبر كه با شهريور مقارن است توليد نفت ايران ثابت مانده و نسبت به ماه قبل از آن تغييري نداشت. اما اين ماه نخستين ماه در سال گذشته بود كه قيمت نفت سنگين ايران به زير 100‌دلار رسيد و نگراني‌ها از تداوم اين وضعيت در بازار نفت با رسيدن قيمت‌ها به اين سطوح جدي‌تر از گذشته شد. قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه با 5‌دلار و 28‌سنت كاهش نسبت به ماه آگوست به 96‌دلار و 14‌سنت در هر بشكه رسيد. ايران در اين ماه نيز با اختلافي 4‌هزار بشكه‌يي بعد از كويت در مقام پنجم توليد‌كنندگان اوپك قرار گرفت.

 شروع نيمه دوم سال1393 زماني براي جدي‌تر شدن نگراني‌ها از كاهش قيمت نفت و تاثير آن بر بودجه كشور بود. در اين ماه توليد نفت ايران با 7‌هزار و 800 بشكه كاهش نسبت به ماه قبل به 2‌ميليون و 750‌هزار بشكه در روز رسيد. قيمت نفت سنگين ايران نيز در مهر با افت قابل‌توجه 10‌دلار و 37‌سنتي نسبت به ماه قبل به 84‌دلار و 61‌سنت در هر بشكه رسيد. ايران دراين ماه بعد از كويت و امارات كه توليدي 2‌ميليون و 771‌هزار بشكه‌يي و يكسان داشتند و همزمان در رتبه سوم قرار گرفتند، چهارمين توليد‌كننده نفت‌خام اوپك شد.

توليد نفت ايران در آبان نيز مانند ماه گذشته روي 2‌ميليون و 750‌هزار بشكه در روز ثابت ماند اما ايران در اين ماه به‌واسطه كاهش توليد قابل‌توجه كويت و امارات كه هركدام به‌ترتيب 59‌هزار و 16‌هزارو600 بشكه از توليد خود را كاهش داده بودند براي نخستين‌بار بعد از حدود دو سال پس از عربستان سعودي و عراق در مقام سوم توليد‌كنندگان اوپك قرار گرفت. قيمت نفت سنگين ايران نيز در اين ماه با 10‌دلار و 15‌سنت كاهش نسبت به ماه قبل از آن به 74‌دلار و 46‌سنت در هر بشكه رسيد.

دي‌ماه كه اواسط آن با آغاز سال ميلادي2015 مواجه بود زماني بود كه بسياري انتظار بالا رفتن قيمت نفت به‌واسطه سرد شدن فصل و بالا رفتن تقاضا براي سوخت در جهان را داشتند؛ اتفاقي كه چندان تاثيري بر بازار نداشت. توليد نفت ايران در اين ماه طبق منابع ثانويه اوپك با حدود 10‌هزار بشكه كاهش نسبت به ماه قبل از آن به 2‌ميليون و 765‌هزار بشكه در روز رسيد. اما اين ماه در سال گذشته بدترين ماه براي كاهش قيمت نفت بود. نفت سنگين ايران در ماه دسامبر سال2014 با بيش از 15‌دلار كاهش به 58‌دلار و 99‌سنت در هر بشكه رسيد. اين قيمت 46درصد كمتر از بالا‌ترين قيمت نفت سنگين ايران در اين سال بود كه در ماه ژوئن به 107‌دلار و 45‌سنت در هر بشكه رسيده بود. ايران در اين ماه قبل از كويت كه توليد نفت خود را حدود 15‌هزار بشكه كاهش داده بود و بعد از امارات در مقام چهارم توليد‌كنندگان اوپك قرار گرفت.

ماه‌هاي پاياني سال اما بازار نفت نويد بخش اوضاع و احوالي بهتر بود. گذشته از ماه ژانويه كه قيمت نفت سنگين ايران در آن با 16‌دلار كاهش به 47.98‌دلار در هر بشكه رسيد، نگاهي به نمودارهاي 6ماهه و يك‌ساله نفت‌خام برنت، دبليو‌تي‌آي و اوپك در دو ماه پاياني سال نشان مي‌دهد از نيمه دوم ماه ژانويه سال2015 روند نوسانات قيمت نسبت به ديگر ماه‌ها تغيير داشته و صعودي بوده است. بازار نفت در اين بازه زماني چهار نوسان مهم داشته كه در هركدام حدود 3‌دلار بر قيمت نفت جهاني افزوده شد. در بازه زماني 2 تا 3فوريه نوساني حدود 3‌دلاري در برنت، دبليو‌تي‌آي و اوپك به ثبت رسيده است. پس از آن و در فاصله 5 تا 7فوريه نيز نوساني در همين حدود به ثبت رسيد. اما فاصله زماني 12 تا 13فوريه افزايش رويايي و 4‌دلاري نفت برنت بود كه از 56.33‌دلار در 12فوريه به 60.33‌دلار در 13فوريه رسيد. چهارمين افزايش قيمت چشمگير نيز مربوط به فاصله زماني 25فوريه تا جمعه 27فوريه است كه نفت‌خام برنت را به 62.58‌دلار و نفت‌خام اوپك را به 56.06‌دلار در هر بشكه رساند. توليد نفت ايران در ماه ژانويه سال2015 كه مقارن با دي و بهمن بوده است با 25‌هزار و 100بشكه كاهش نسبت به ماه قبل از آن به 2‌ميليون و 754‌هزار بشكه در روز رسيد. در اين ماه به‌واسطه افزايش 77‌هزار و 600بشكه‌يي كويت، ايران دوباره بعد از عربستان سعودي، عراق، امارات و كويت در مقام پنجم توليد‌كنندگان اوپك قرار گرفت. قيمت نفت سنگين ايران در ماه‌هاي پاياني در‌حالي‌كه در ژانويه به سطوح بسيار پايين و 42‌دلاري رسيده بود در ماه فوريه به 54‌دلار و 33‌سنت در هر بشكه رسيد.

توليد نفت ايران در اسفند كه مقارن با ماه مارس 2015 بوده است با 7هزار و 600 بشكه افزايش نسبت به ماه گذشته به 2ميليون و 778هزار بشكه در روز رسيد. ايران در اين ماه بعد از عربستان و عراق و امارات متحده عربي در مقام چهارمي كشورهاي توليد‌كننده نفت خام در اوپك قرار گرفت. همچنين قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه با 10دلار و 42سنت افزايش نسبت به ماه گذشته به 53 دلار و 26سنت رسيد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها