کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حراج یک خودرو فوق‌العاده خاص


کد خبر : ۱۰۶۰۲۶جمعه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴:۱۰۱۷۳۷۰ بازدید

هفته آینده یکی از ماشین‌های مشهور دهه هفتاد میلادی حراج خواهد شد. ساخت این ماشین که نامش «دیو» است به دعوایی حقوق منجر شد که در ...
حراج یک خودرو فوق‌العاده خاصحراج یک خودرو فوق‌العاده خاص

هفته آینده یکی از ماشین‌های مشهور دهه هفتاد میلادی حراج خواهد شد. ساخت این ماشین که نامش «دیو» است به دعوایی حقوق منجر شد که در نهایت باعث شد سازنده آن متواری شود.

ساخت ماشین در سال ۱۹۶۶ و توسط یک مهندس انگلیسی به نام پل جیمسون آغاز شد. آقای جیمسون یک موتور دست دوم هواپیما که ساخت رولزرویس بود خریده بود و قصد داشت با آن یک ماشین بسازد. او برای این موتور دوازده سیلندر که حجمش ۲۷ لیتر و قدرتش ۹۵۰ اسب بخار بود یک شاسی ساخت اما نتوانست برایش جعبه دنده‌ای مناسب بسازد و از یک متخصص گیربکس به نام جان‌ داد کمک گرفت. آقای داد بعدا شاسی و موتور را از مهندس انگلیسی خرید و ساخت ماشین را به تنهایی ادامه داد.

خودرو دیو-حراج

جان داد بدنه‌ای فایبرگلاس برای ماشین سفارش داد که جلوپنجره رولزرویس داشت. دیو در سال ۱۹۷۳ رکورد سرعت ۲۹۴ کیلومتر در ساعت را ثبت کرد و موسسه گینس که رکوردهای جهانی را ثبت می‌کند در سال ۱۹۷۷ آن را قوی‌ترین ماشین جهان معرفی کرد. ماشین یک بار آتش گرفت و آقای داد ناچار شد دوباره آن را از نو بسازد.

 

ماشین به خاطر استفاده از موتور رولزرویس با نام این کارخانه ثبت شده بود اما رولزرویس از این کار راضی نبود در نهایت اختلاف دو طرف به شکایت رولزرویس از آقای داد منجر شد. دادگاهی که به این شکایت رسیدگی می‌کرد جنجالی شد و توجه رسانه‌ها را جلب کرد. دادگاه در نهایت به نفع رولزرویس رای داد، اما آقای داد به رای قاضی توجه نکرد و به همین دلیل به شش ماه زندان محکوم شد و برای این که زندان نرود به اسپانیا گریخت.

جان داد در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ در آستانه نود سالگی از دنیا رفت. او پیش از مرگ قصد داشت ماشین را به بریتانیا برگرداند و با آن رکورد سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۲ کیلومتر در ساعت) را بشکند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها