کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت بازار آهن در آخرین روزهای سال 1401


کد خبر : ۱۰۵۷۵۵سه شنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳:۴۲۲۵۶۹۷ بازدید

ادامه روند نزولی قیمت آهن آلات در کلیه‌های زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روز گذشته نیز مشهود بود و تا حدودی محدوده کف قیمت آهن الات ...
وضعیت بازار آهن در آخرین روزهای سال 1401وضعیت بازار آهن در آخرین روزهای سال 1401

ادامه روند نزولی قیمت آهن آلات در کلیه‌های زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روز گذشته نیز مشهود بود و تا حدودی محدوده کف قیمت آهن الات مشخص شد؛ در این بین شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

در بازار ارز نیز روند عقب‌نشینی قیمت دلار همچنان ادامه داشت و شاهد بازگشت دلار به کانال زیر ۵۰ هزار تومان بودیم، به طوری که هر دلار در بازار آزاد روز گذشته روی ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

روز گذشته کاهش قیمت میلگرد آجدار در اغلب شرکت‌ها بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان اعلام شد طوری که کف قیمت میلگرد در کانال ۲۵ هزار تومان اعلام شد که با توجه به نرخ شمش و آهن اسفنجی و نرخ نهایی این محصول، قیمت معقولی به نظر می‌رسد.

ریزش قیمت تیرآهن شاخه‌ای روز گذشته نیز ادامه داشت و هر شاخه تیراهن بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان کاهش داشت اگرچه چند کارخانه نیز ثبات قیمت داشتند اما به طور کلی کاهش ۲۰ درصدی را در نرخ این محصول شاهد بودیم. قیمت تیرآهن ۱۶ همچنان بالاتر از قیمت تیر ۱۸ اعلام می‌شود و هر شاخه ۷ میلیون تومان است که معادل ریالی آن حدود ۳۶ هزار تومان در هر کیلو برآورد شد.

قیمت روز قوطی پروفیل نیز در مسیر اصلاح قیمت قرار داشت و بین ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان ریزش داشت به عنوان نمونه قیمت روز قوطی ۲ میلیمتر بین ۳۸ الی ۳۹ هزار تومان شنیده می‌شود. قیمت لوله داربستی، صنعتی، مبلی و انواع مختلف لوله‌ها نیز کاهش قیمت چشمگیری داشتند که حدود هزار الی ۲ هزار تومان اعلام شد.

 انواع ورق گرم و ورق سرد هم کماکان در فاز اصلاح قرار داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه در اغلب شرکت‌ها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهش داشت؛ قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و روغنی هم عمدتا بین ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی تقریبا در اکثر مبادی فروش ثابت بود و چند کارخانه هم بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان هم کاهش قیمت داشتند.

در روزهای باقیمانده از سال شاهد تلاش بازارساز برای اصلاح و تثبیت قیمت اهن الات در کانال‌های پایین‌تر هستیم. پس از جهش‌های متوالی و پرشتابی که در چند هفته گذشته در قیمت آهن الات مشاهده شد، در هفته سوم اسفند بازار روند اصلاح در پیش گرفت و کف معقول و منطقی محصولات با توجه به نرخ شمش و آهن اسفنجی عرضه شده در بورس مشخص شد. به عبارتی کف قیمت ۲۴ هزار تومانی برای میلگرد نرخ معقولی به نظر می‌رسد اگرچه امیدواریم این روند اصلاحی کماکان به طور متعادل ادامه‌دار باشد و نرخ مقاطع فولادی به بازه‌های قیمتی در ماه‌های پایانی تابستان باز گردد که این امر منوط به برنامه‌ریزی بلندمدت و کارشناسی است.

به دلیل تعطیلی روز چهارشنبه هم مقاطع فولادی امروز در بورس کالا عرضه شد و شروع معاملات به تأخیر افتاد. حجم عرضه‌های امروز شمش افزایش قابل توجهی داشته و خرید LC نیز حذف شده است که این امر ممکن است به انجام معاملات در قیمت‌های پایین و همچنین حذف رقابت‌های ناسالم شود که نتیجه آن ثبات نسبی و کاهش جزئی قیمت پایه در عرضه هفته آینده خواهد بود.

قیمت امروز آهن آلات

قیمت اهن امروز هم حاکی از ریزش پرشتاب نرخ برخی محصولات است به طوری که شاهد کاهش ۵۰۰ هزار تومانی هرشاخه تیرآهن در اغلب بنگاه‌ها بودیم. قیمت امروز میلگرد هم با کاهش قابل توجهی که داشت کف قیمت ۲۵ هزار تومانی را از دست داد و وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد؛ همچنین قیمت امروز قوطی پروفیل هم عمدتا ثابت اعلام شد و ظاهرا کف نرخ این محصول هم وارد کانال ۳۷ هزار تومانی شده است.

آنجه در روزهای پایانی سال به وفور مشاهده می‌شود تلاش بازارساز برای کاهش بیشتر قیمت‌ها است که گواه آن ارائه چندین فرمول برای قیمتگذاری محصولات است.

فرمول‌هایی که برای قیمتگذاری محصولات زنجیره فولاد پیشنهاد شده شامل موارد زیر است:

1. در الگوی اول پایه قیمت فولاد از معاملات آهن اسفنجی و با اعمال ضرایب ۶۵ درصد و اجازه نوسان ۳ درصد مثبت و منفی مشخص شده و ضرایب سایر محصولات زنجیره مطابق روال فعلی نسبت به فولاد مشخص شود.

2. شمش فولاد براساس نرخ جهانی قیمتگذاری شود و نرخ سایر محصولات از ضریب مربوطه برآورد نرخ پایه می‌شود. البته در نظر گرفتن نرخ نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی و دلار ۳۹ هزار تومانی اتاق مبادله ارزی که مد نظر بورس کالا است هنوز به تأیید نهایی نرسیده است.

3. کشف قیمت برمبنای عرضه و تقاضا است به این صورت که با کاهش قیمت اهن اسفنجی بورس کالا برای مدتی به جای اعمال ضریب منفی و مثبت ۳ درصد، ضریب ۵ درصدی را اعمال می‌کند تا بازار به تدریج اصلاح شود و سایر محصولات هم بر همین اساس قیمتگذاری می‌شوند.

در هر صورت بورس کالا تصمیم‌گیرنده نهایی درباره نحوه قیمتگذاری محصولات است و باید منتظر تشخیص این سازمان برای قیمتگذاری‌ها باشیم، اما به طور کلی فضای حاکم بر بازار آهن در این ایام ثابت و آرام گزارش می‌شود و احتمالا تداوم تدریجی این روند تا پایان سال وجود دارد./ آهن پرایس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها